بازدید 2202

پای سفیر امارات در آمریکا هم به پرونده فساد شرکت مالزیایی باز شد

پای سفیر امارات عربی متحده در آمریکا هم به پرونده فساد شرکت «سرمایه‌گذاری توسعه مالزی 1» باز شده و برخی شرکت‌های وابسته به آقای سفیر، متهم به دریافت مبالغ هنگفت پول هستند.
کد خبر: ۷۰۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ 01 July 2017
پای سفیر امارات عربی متحده در آمریکا هم به پرونده فساد شرکت «سرمایه‌گذاری توسعه مالزی 1» باز شده و برخی شرکت‌های وابسته به آقای سفیر، متهم به دریافت مبالغ هنگفت پول هستند.

به گزارش فارس، در حالی که تحقیقات درباره پرونده فساد یک شرکت دولتی مالزیایی همچنان ادامه دارد، حالا رسانه آمریکایی از باز شدن پای سفیر اماراتی به این پرونده خبر داده است.

مردادماه سال 1395 بود که به دنبال تحقیقات آمریکا و سنگاپور درباره فساد در شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی 1(1Malaysia Development Bhd) نخست‌وزیر مالزی وعده داد که با تحقیقات بین‌المللی درباره این پرونده همکاری کند.

دادستان کل سابق آمریکا براساس یک شکایت‌نامه گفته بود که از سال 2009 تا 2015 میلادی، بیش از سه میلیارد دلار از منابع متعلق به این شرکت توسط مقامات عالیرتبه این شرکت مورد استفاده نامناسب قرار گرفت.

طبق برخی گزارش‌ها در سال 2013 مبلغ 700 میلیون دلار از حساب صندوق این شرکت به حساب شخصی یک مقام دولتی منتقل شد که برخی رسانه‌ها این مقام را نخست وزیر مالزی اعلام کردند اما نجیب رزاق همه اتهامات را رد کرده است.

حالا اما روزنامه آمریکایی خبر داد که شرکت‌های مرتبط با «یوسف العطیبه» سفیر امارات عربی متحده در آمریکا، به دریافت 66 میلیون دلار از شرکتهای فراساحلی که به صورت نامناسب و نادرستی در این شرکت مالزیایی منابع مالی پول گذاشته بودند، دریافت کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال، مطالعه اسناد بازرسان دادگاه مسئول تحقیق درباره این شرکت سرمایه گذاری مالزیایی حاکی از این ارتباط است البته تحقیقات در این باره همچنان در حال پیگیری است.

سفیر امارات عربی متحده در آمریکا تاکنون از هرگونه اظهارنظر درباره اتهامی که به او درباره دریافت پول از شرکتهای وابسته به شرکت مالزیایی، خودداری کرده است.

از سوی دیگر، انتشار ایمیل‌های هک شده سفیر اماراتی در رسانه‌ها هم نشان می‌دهد که «شاحر اوارتانی» شریک تجاری او با بازرگانی مالزیایی به نام «تائک جهو» مرتبط بوده و ارتباط داشته؛ کسی که از نظر وزارت دادگستری آمریکا مظنون اصلی در فساد مالی 4.5 میلیارد دلاری شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی 1 است.

گفته می‌شود که اوارتانی و جهود از اوایل سال 2000 با هم در ارتباط بودند و طبق مصاحبه‌های قبلی، این بازرگان مالزیایی درباره دوستی خودش با سفیر اماراتی صحبت کرده بود.

پیشتر تحقیقات انجام شده در سنگاپور درباره یک بانکدار سوئیسی نشان داده بود که شرکتهای سفیر امارات در آمریکا مبلغ 50 میلیون دلار دریافت کردند.

بانکدار سوئسی در موضوع عدم گزارش دادن درباره تعاملات و تبادلاتی که «شاید مصادیق مجرمانه را شامل شده باشد»، اعلام جرم کرد و گناهش را پذیرفت. البته در مراحل ابتدایی جلسات دادگاه در سنگاپور نامی از سفیر امارات در آمریکا برده نشد.

وال استریت ژورنال بعدها از وجود اسنادی از تحقیقات سنگاپور درباره شرکت مالزیایی مطلع شد که در آنها بر ارتباط شرکت «دنسمور» که تحت کنترل سفیر امارات و شریک تجاری او بود، با پولشویی شرکت مالزیایی تاکید شده است.

طبق همین اسناد، شرکت دنسمور مبلغی به میزان 16 میلیون دلار به عنوان وام از یک شرکت دیگر مرتبط با فساد شرکت سرمایه‌گذاری مالزیایی دریافت کرد.

افراد مطلع از پرونده مذکور به وال استریت ژورنال خبر دادند که شرکت «سیلور کُست کانستراکشن» و «دنسمور» به صورت مشترک توسط سفیر امارات در آمریکا و شاحر اوارتانی تاسیس شدند و ایمیل‌هایی که اخیرا هک شده، ارتباطات بین آنها و بازرگان مالزیایی مرتبط با فساد و پولشویی شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی 1 را نشان می‌دهد.

یک نماینده و عضو سفارت امارات عربی متحده در آمریکا درباره مدارک و شواهد ارائه شده درباره تبادلات مالی اظهارنظری نکرده اما مدعی شده که ایمیل‌های منتشر و درز شده، در واقع بخشی از تلاشهای علیه امارات عربی متحده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل