بازدید 14376

40 درصد مشمولین، قید سود سهام عدالت را زدند

از زمان آغاز ثبت نام سهام عدالت، حاشیه های پیش آمده پیرامون این طرح بسیار بوده است. این ماجراها الان به آنجا رسیده که بنا بر آمار 40 درصد مشمولین، قید سود سهام عدالت را زده اند و جهت ارائه شماره شبای حساب بانکی اصلا به سامانه مراجعه نکرده اند و همین باعث شده تا سازمان خصوصی سازی طی یک هفته دو اطلاعیه صادر کند.
کد خبر: ۷۰۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 01 July 2017
از زمان آغاز ثبت نام سهام عدالت، حاشیه های پیش آمده پیرامون این طرح بسیار بوده است. این ماجراها الان به آنجا رسیده که بنا بر آمار 40 درصد مشمولین، قید سود سهام عدالت را زده اند و جهت ارائه شماره شبای حساب بانکی اصلا به سامانه مراجعه نکرده اند و همین باعث شده تا سازمان خصوصی سازی طی یک هفته دو اطلاعیه صادر کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، اگر قصه سهام عدالت را دنبال کنید، سرنخ آن به دولت هشتم می رسد؛ دولتی که طرح اولیه واگذاری سهام شرکت های دولتی به عموم مردم را کلید زد و به تصویب رساند، ولی اجرای آن به عمر دولت هشتم قد نداد. با آغاز به کار دولت نهم، این طرح مورد توجه قرار گرفت و توزیع سهام عدالت به مشمولان آغاز شد. سال ۹۴، سال پایانی از دوره ده ساله‌ ای بود که باید طی آن سود سهام ۶۰ شرکت موجود در سبد سهام عدالت بابت اقساط آن به خزانه دولت واریز می ‌شد، چون بابت اختصاص سهام این شرکت‌ ها به مشمولان طرح سهام عدالت در این ده سال، هیچ وجهی از آنها دریافت نشد و در عوض سود سهام این شرکت‌ ها به خزانه واریز شد.

با پایان یافتن دوره ده ساله، دولت یازدهم در اواخر سال گذشته از مردم خواست به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و برای پرداخت اولین سود این سهام ثبت نام کنند. به گفته مسئولین این طرح، مشمولان دریافت سهام عدالت 49 میلیون و 226 هزار و 193 تن بودند که از این تعداد حدود 2 میلیون تن فوت شده اند.

پس از آغاز ثبت نام و باز شدن سامانه سهام عدالت مشخص شد که مشمولین برای در اختیار گرفتن کل سهام عدالت، باید مبلغی را از خود واریز کنند؛ این اولین شوک به سهامداران بود. دومین شوک زمانی وارد شد که برخی مسئولین و منتقدین اعلام کردند که دولت یازدهم برخی شرکت های سودده را از سبد سهام عدالت خارج و شرکت هایی را جایگزین کرده که عملا سوددهی آنچنانی ندارند.

همچنین در ادامه سریال انتقاد به سهام عدالت، بحث سود آن مطرح شد که برخی کارشناسان پیش بینی کردند، سود ماهانه سهام عدالت برای هر نفر به اندازه 3 هزار تومان، معادل دو نان سنگک می شود!

به هر صورت، سهام عدالت توانست از دل تمام این ماجراها عبور کند و خود را به مرحله دوم برساند. مرحله دوم، به ثبت شماره شبای حساب بانکی مربوط بود. در این مرحله باید مشمولان شماره شبای خود را جهت دریافت سود سهام عدالت در سامانه به ثبت می رساندند. در ابتدا سازمان خصوصی سازی اعلام نمود که بعد از ثبت شماره شبا و در صورت تأیید آن حداکثر ظرف بیست روز بعد از ثبت به شماره تلفن ثبت شده پیامکی ارسال خواهد شد. خیلی از مشمولان منتظر دریافت پیامک تأیید بودند که سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که تنها برای کسانی پیامک ارسال خواهد شد که شماره شبای آن ها تأیید نشده باشد!

بعد از آغاز مرحله دوم و با توجه به اظهارنظرهای کارشناسان و مسائل پیش آمده، مشمولان سهام عدالت، استقبال کمتری از این طرح کردند و کار به جایی رسید که در یک هفته، سازمان خصوصی سازی دو بار در همین زمینه اطلاعیه صادر کرد.

در اطلاعیه اول سازمان خصوصی سازی آمده بود: برای دریافت سود سهام عدالت این که مشمولان، سهامدار سهام عدالت باشند کافی نیست و باید هر فرد شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کند. با توجه به بی توجهی مشمولین و استقبال کمرنگ آنها، مجدداً سازمان خصوصی سازی شش روز بعد از اطلاعیه اول در اطلاعیه دیگری در مورخه 7 تیرماه 96 اعلام نمود: مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود این سهام باید شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir وارد کنند و سهامدار بودن، به خودی خود موجب دریافت سود این سهام نخواهد شد. به همین دلیل، برای برخورداری از سود سهام عدالت، کلیه مشمولانی که نامشان در سامانه سهام عدالت جزو سهامداران است، باید یک شماره شبا بانکی به نام خود در سامانه وارد کنند و در صورت عدم درج شماره شبا در سامانه، حتی اگر سهامدار سهام عدالت هم باشند، سودی به حساب آنها واریز نخواهد شد.

بنا بر همین اطلاعیه و آمارهای جدید از سامانه سهام عدالت، طی دو ماهی که از فعالیت این سامانه و دریافت شماره شبای بانکی از مشمولان سهام عدالت می‌گذرد تا کنون نزدیک به ۲۸ میلیون شبای بانکی توسط مشمولان در سامانه سهام عدالت به ثبت رسیده است.

با کنار هم قرار دادن آمار مشمولان سهام عدالت و آمار کسانی که تاکنون شماره شبای حساب بانکی خود را به ثبت رسانده اند، به این نتیجه خواهیم رسید که حدود 19 میلیون تن یا به عبارت بهتر 40 درصد از مشمولان قید سود سهام عدالت را زده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۰
اون 40% قید سود رو نزدن..از بس که طول کشیده و تعدادی هم فوت شدند میشه گفت کلاً نا امید هستن. 1 میلیون تومن سهم تخصیص دادن الان که به سایت مراجعه میکنی نوشته درصورت پرداخت 500 هزارتومن همه سهام مال شما میشه>>>این یعنی چی؟؟؟؟بعد از 10 سال میخوان 90 تومن سود بدهند یا یه چیزی دیگه هم بگیرن؟؟
از بس به مردم بد قولی کردن.مردم بی اعتماد شدن...
ای بابا یارانه من که زن سرپرست خانوار هستم رو قطع کردین 2 ساله. سهام عدالت نخواستیم.حقمونو وصل کنید.بقیه ش پیشکش
ali bood
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
علی عالی بود؟ یا عالی علی بود ؟ یا علی علی بود ؟ یا عالی عالی بود ؟
بعضی از خانواده های روستایی پول ندارن حساب برا بچه هاشون باز کنن
کرایه رفت برگشت دو نفر ‌‌+پول واریزی جهت افتتاح حساب
بنده خدا باید از نقد بگذره بخاطر نسیه
نه آقا قیدسود را نزدن اطلاع رسانی دقیق نشده.
خوب این سازمان اعلام نکرده که فقط سرپرست باید شماره آش را وارد کنید یا همه افراد با این حساب وضعیت افرادی که به سن قانونی نرسیده یا حسابی به نام خود ندارند را روشن نکرده است
اقا منم یارانمو می خوام سها مم مال خودتون قرار بود دوباره یارانم رو بدن البته من داغ بودم خودم انصراف دادم اما حالا میخوام
سهام عدالت به بخش خصوصی واگذار شده تا هروقت لازم بود اعلام بشه هیچ سودی حاصل نشده و یا آن شرکت ورشکسته شده و یا به بهانه های معمول وهمیشگی . یا اصلاً سهامداران اصلی این شرکتها چه کسانی هستند که این همه پول بعنوان سهام عدالت به آنها داده شده تا چرخ صنایع آنها با این سهامها بچرخد ولی بدون سود مردم حق دارند پس از این همه دروغ در بسیاری از موارد مشابه به دولتمردان اعتماد نکنند چون نظارت در کشور برای حفظ عدالت بیش از حد ضعیف است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار