بازدید 16415

فرافکنی اتاق‌های فکر ترکیه برای توجیه خسارات‌ ویرانگر سد ایلی‌سو

ترکیه باید به کشورهای معترض بقبولاند که ساخت این سد از پیش آمدن سیل‌های خسارت باری که شهر و روستاهای پایین دست را همواره تهدید می‌کند، جلوگیری خواهد کرد و علاوه بر آن، مزایای فراوان دیگری از جمله مقابله با خشکسالی میان رودان دارد؛ توجیهاتی که لابلایشان اهداف شوم دولتمردان ترک به وضوح پیداست.
کد خبر: ۷۰۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 01 July 2017
دولت ترکیه از سال 2006  و در قالب پروژه گاپ، احداث یک سد بزرگ را در دستور کار قرار داد که حجم آب قابل ذخیره سازی در پشت آن سه برابر سد کرخه، بزرگ ترین سد ایرانی است و در صورت تکمیل از ورود 56 درصد از منابع آب رود دجله به خاک عراق جلوگیری خواهد کرد. با توجه به مشکلات آبی فراوان در کشورهای عراق و سوریه و افزایش دامنه های بیابان زایی در این کشورها که خساراتش کشورهایی مثل ایران را نیز بی نصیب نگذاشته است، ناگفته پیداست، احداث کامل این سد چه حجم از خسارات زیست محیطی را در منطقه به بار خواهد آورد.
 
به گزارش «تابناک»؛ سد ایلیسو یکی از 22 سد جنوب شرقی ترکیه است که پیشتر برای ساخت آن اهدافی مثل تولید برق، کنترل سیلاب ها، کشاورزی و ذخیره سازی آب عنوان عملیات ساختش آغاز شد؛ اما اکنون و با توجه به حجم بالای اعتراضات بین المللی که متوجه خسارت های زیست محیطی این پروژه است، ترکیه تلاش دارد با فرافکنی های بین المللی به هر قیمتی شده، ساخت این سد را به پایان برساند.

نزدیک به 100 درصد جمعیت اطراف سد ایلی سو و 90 درصد جمعیت مناطق تحت پوشش این سد را کردها تشکیل می دهند؛ مردمانی که معتقدند اجرای این پروژه ها، تلاش دیگر آنکارا برای تحقق سیاست های قوم گرایانه و محدودسازی کردها در ترکیه است. جدا از خسارت های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی که ساخت سد ایلی سو برای مناطق کردنشین ترکیه به بار آورده و خواهد آورد، مهم ترین دغدغه و نگرانی از ادامه این طرح خسارت های ویرانگری است که برای مردم عراق، سوریه و غرب ایران به بار خواهد آمد.

با ساخت سد ایلی سو، 56 درصد از منابع آبی دجله علاوه بر منابعی که تا کنون و به دلیل ساخت های سدهای دیگر در خاک ترکیه ذخیره می شوند، وارد خاک عراق نخواهد شد و این موضوع نقش بی بدیلی در افزایش بیابان زایی در عراق و تولید ریزگرد در منطقه خواهد داشت. به بیان بهتر ساخت این سد زمینه های افزایش ریزگرد در خاک عراق را تا یک و نیم برابر بیشتر خواهد کرد و با توجه به اینکه رود دجله در ادامه روند حرکتی خود به اروند رود می ریزد، منابع آبی ایران را نیز در استان خوزستان متأثر خواهد کرد.

همزمان با آغاز عملیات ساخت سد ایلی سو در مناطق مختلف خاورمیانه از جمله مناطق کرد نشین ترکیه، کشور عراق، سوریه و اخیراً نیز ایران موج های اعتراضی قابل توجهی برای توقف احداث سد آغاز شد و معترضین که اکثراً دوستداران محیط زیست هستند تأکید دارند اتمام عملیات ساخت سد ایلی سو به نابودی بخش زیادی از تمدن میان رودان منجر خواهد شد؛ اعتراضاتی که البته در مناطق مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی نیز همراهان زیادی دارد و آنها نیز عقیده دارند عملیات ساخت این سد باید متوقف شود.

دولت ترکیه که پیشتر تصور نمی کرد این حجم از اعتراضات در برابر احداث سد ایلی سو ایجاد شود، اخیراً به دنبال راه هایی برای فرافکنی و اصطلاحاً فرار از موج اعتراضاتی است که در میان افکار عمومی ایجاد شده است.

در این رابطه، مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه، «orsam» در مطلبی با محور قرار دادن سد ایلی سو، راه هایی برای فرار از اعتراضات بین المللی و قانونی نشان دادن ساخت سد عنوان کرد که قابل تأمل است.

در این پایگاه ضمن اشاره به جزئیات سد ایلی سو از جمله ظرفیت مخزن آن که قابلیت ذخیره سازی 11 میلیارد مترمکعب آب را در مساحتی به وسعت 313 کیلومتر مربع دارد، آمد این سد در صورت تکمیل قادر خواهد بود در هر ساعت چیزی حدود 3800 گیگاوات برق تولید کند. ( تولید برق استان خوزستان ایران در هر سال چیزی حدود 32000 گیگاوات است)
 
فرافکنی اتاق‌های فکر ترکیه علیه خسارت‌های ویرانگر سد ایلی‌سو 
 
این سد که سومین سد بزرگ ترکیه لقب خواهد گرفت، بر اساس نوشته های این پایگاه خبری، چیزی حدود 90 درصد فرایند ساخت خود را پیموده و تا سال 2019 تکمیل و آماده بهره برداری خواهد بود.

در ادامه تأکید شده است، در جریان ساخت سد ایلی سو، فشارهای بین المللی زیادی متوجه ترکیه شد که بیشتر ناظر بر خسارات زیست محیطی این سد در منطقه است و برای فرار از فشارهای بین المللی، ترکیه باید تلاش کند برای جامعه جهانی تشریح کند که هدف از ساخت این سد، تنها تولید برق است و اینکه آب پشت سد بدون هیچ گونه دخل و تصرف و آلودگی خاصی برای مصرف در پایین دست رهاسازی خواهد شد.

نکته دیگری که ترکیه باید در ابعاد بین المللی پیگیری کند، این است که به کشورهای معترض بقبولاند ساخت این سد از پیش آمد سیل های خسارت باری که شهر و روستاهای پایین دست را همواره تهدید می کند، جلوگیری خواهد کرد و با ذخیره سازی آب در فصل زمستان، منابع آب مطمئنی را برای آنها در فصل گرما ایجاد خواهد کرد.

در این یادداشت تأکید شد که با ساخت این سد و به راه انداختن نیروگاه آبی آن که در ساعت 3800 گیگاوات برق تولید خواهد کرد، از ادامه فعالیت صدها نیروگاه حرارتی برق جلوگیری خواهد شد و از این طریق ترکیه می تواند در کاهش تولید گازهای گلخانه ای گام موثری بردارد و نیز می تواند از این نکته برای فرار از انتقادهای زیست محیطی مطرح استفاده کند. ضمن اینکه تولید این حجم از برق در جنوب شرق ترکیه فرصت های مناسبی را برای کشورهای منطقه در استفاده از این انرژی ایجاد می کند.

در ادامه، با آوردن مثال هایی از دیگر نقاط جهان مثل کشور اتیوپی و آمریکا اضافه شد که استفاده کامل از منابع طبیعی مثل آب در صلاحیت کشور صاحب این منفعت است و ترکیه می تواند با اشاره به رفتارهای مشابهی که در سطح جهان با منابع طبیعی داخل مرزها می شود، به بخش زیادی از اعتراضات پاسخ دهد.

ساخت سد ایلی سو به ابزاری برای افزایش قدرت اقتصادی و دست بالای ترکیه در مراودات سیاسی اش با کشورهای همسایه تبدیل خواهد شد و زمینه های تشویق کشورهای همسایه برای تعامل سازنده متناسب با اهداف ترکیه را در منطقه ایجاد خواهد کرد. این مهم نکته دیگری است که اخیراً در توجیه فرایند ساخت سد مورد اشاره قرار گرفته و اتاق فکرهای ترکیه نیز به آن تأکید دارند.

استدلال دیگری که اتاق های فکر ترکیه از جمله نویسنده تحلیل پایگاه خبری «orsam»  به آن تأکید دارد این است که منطقه میان رودان زمینه و استعدادهای کافی برای شکل گیری دوره های خشکسالی بلند مدت را دارد و ساخت این سد با ذخیره سازی 11 میلیارد متر مکعب آب می تواند تضمین خوبی برای کشورهای پایین دست در بهره برداری از آن در دوران خشکسالی باشد.

در پایان اضافه شد که حضور داعش در مناطق پایین دست رود دجله و تلاش هایی که برای شکست دادن این گروه تروریستی می شود، بهانه دیگری است که ترکیه می تواند با اشاره به آن احداث سد ایلی سو را به عنوان ابزاری برای فشار بر داعش مطرح و موافقت های بین المللی لازم را کسب کند.

بنا بر آنچه رفت به خوبی مشخص است که دامنه اعتراضات به حق و ضروری شکل گرفته در ایران و سایر کشورهای همسایه در مورد خسارت های بی شمار ساخت سد ایلی توانسته است تا حدودی اثرگذاری های خود را داشته باشد و در حال حاضر اتاق های فکر کشور ترکیه را مجبور به طرح استدلال های واهی برای توجیه، فرافکنی و فرار از این نگرانی ها کرده است.

مروری کوتاه بر آنچه در توجیه ساخت سد توسط اتاق فکرهای ترکیه آمد، اثبات می کند که ساخت سد ایلی سو نقش بی بدیلی در افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی ترکیه در منطقه خواهد داشت و از فردای آغاز به کار سد ایلی سو در منطقه ژئوپلیتیکی غرب ایران و در مباحث اقتصادی، کشاورزی و زیست محیطی ترکیه دست برتر و بلامنازع خواهد شد.  


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۶۱
مسئولان ترکیه هم مانند بقیه کشورهای جهان به غیر از ایران ( !!!! ) منافع ملی را اولویت برنامه های کشورش میدانند.
پاسخ ها
مدیر
| Germany |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
به نظر بنده بهتر است به جای پرداختن به این موضوع مسله سد گتوند مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه سالانه بیش از 100 میلیون تن نمک از معادن کچساران در آن حل میشود و برسسی شده که لایه های زیرین آن از آب خلیج فارس شورتر است و به دنبال آن آب کارون را شور نموده و آینده بسیار خطرناکی را متوجه زیست بوم خوزستان نموده است. چرا نسبت به تخریب این سد اقدامی صورت نمیگیرد. متاسفانه به نظر میرسد اهتمام جدی برای از بین بردن کارون و خوزستان وجود دارد
سد مربوط به مسایل داخلی ان کشور است همچنان که افغانستان سد مختلف بر هیرمند ساخت و می سازد صداتون هم در نیومد. ترکیه قطعا این سد می سازد و حقوق بین الملل هم حق به ترکیه می دهد. هرجند از منطر اخلاقی و انسان دوستانه نباید به این بزرگی سد بسازد. کار شما فقط ایجاد دشمنی و بدبینی نسبت به ایران است لا غیر
پاسخ ها
تونل ساز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
ضمنا خود ما هم آب تمامی رودخانه های مرزیمون رو داریم به سمت داخل کشور بر می گردونیم. فقط مرغ همسایه غازه!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
ترکیه قطعا این سد را میسازد اما حقوق بین الملل این حق را به ترکیه نمیدهد که حقوق مربوط با مسیر ها ی آبی و رودخانه ها در دنیا شبیه حقوق مربوط به زمین نیست
باید از هم اکنون که شاید دیرهم باشد باید قاطعانه اقدامات مشترک بین المللی برای جلوگیری از ساخت این سد انجام شود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
این سد ساخته خواهد شد ما فقط باید با همراهی عراق؛ سوریه و اردن و نهادهای بین المللی فشار ها را به ترکیه وراد کنیم تا کمترین خسارات را ببینیم
من به عنوان یک کرد نظرم این است که تاکید بیش از اندازه شما روی کردنشین بودن این مناطق خودش نوعی فرافکنی و دور شدن از موضوع اصلی است و باعث می شود عده ای قومیت گرا و پانترک در مورد این نوع اطلاع رسانی شما موضع منفی بگیرند و در اقدامی کاملا مغرضانه طرف ترکیه را بگیرند و به کردها بتازند و فحاشی کنند در حالی که سر و ته این قضیه ارتباطی با ما ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
شما اشتباه متوجه شدید . یادداشت می گوید این طرح بمنظور فشار بر کرد ها است. البته من با این نظر موافق نیستم.
فعالیت تکمیل این سد باید دراسرع وقت متوقف شود واین مورد تنها با اجماع بین المللی ایران با کشورهای همسایه وجهان تحقق می پذیرد.هرچند دیر شروع کردیم ولی باید دامنه اعتراضات بیشتروفراگیرتربشه.
به نظرم توضیحات آنها در ارتباط دلایل ساخت سد ایلی سو خیلی منطقی است
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
.بله بله ایران هم باید تنگه هرمز رو ببنده با این حساب
البته دلایلشان واقعا منطقی هستش حالا اگر برای رها سازی آب یک مقدار کمی پول هم بگیرند با توجه به اینکه عراق نفت زیادی دارد معقول به نظر می رسد. هم جلو سیل و سیلاب و خشکسالی در تابستان گرفته می شه و هم منافع اقتصادی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
قانون مربوط به منابع اب سطحی جهان این نیست که شما میفرمایید
دخالت در امور اقلیتهای ترکیه دخالتهای متقابل را در مورد کشور چند قومیتی ایران به حالت مشروع در خواهد آورد.
شما اول مشكل درياچه داخلي و ملي اروميه و بدون مشكلات و فرافكني هاي ديگران را حل كن بعد برس به مساله اي كه براي حلش بايد با همسايه خارجي هم مذاكره كني!!!
ای تابناک حسود هرگزنیاسود
سدسازی جز خیر و برکت برای مردم کرد تورکیه نخواهد داشت.
به اعتقاد پدرکویرشناسی ایران این سدها برای ایران و عراق نیز مایه خیر و برکت خواهد بود چراکه در آینده نه چندان دو ما به این ذخیره آب نیاز خاهیم داشت.
پس دست از انتشار اخبار جهت گیرانه و نژادپرستانه بردارید چرا که مردم خیلی بهتر از شما واقعیت را میدانند...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
این آبها باید در داخل عراق و سوریه و ایران در دتسرس ما باشد و نه اینکه ترکیه شیر آنرا در دست داشته باشد. پدر کویر شناسی هم بهتر است در تخصص خود نظر بدهد و نه سیاست
تو نقشه به دریاچه ارومیه نگاه کنید که هیچی ازش باقی نمونده... آدم اشکش در میاد
جالبه ما با اینکه معترض به ساخت این سد هستیم توی سایتهای خودمون داریم راه کار واسه کشور ترکیه میزاریم برای ساخت سد ایلیسو خخخخ
هیچ کشوری به اندازه ترکیه به فکر نابود کردن و تحت سلطه قرار دادن همسایگان خود نیست.
عمده مشكل بين النهرين به خاطر انتقال آب سر شاخه هاي كارون به كوير ها رخ داده است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
منشا آبی دجله و فرات ترکیه است و نه ایران. آبهای ما وارد اروندرود میشود و از انجا وارد خلیج فارس
چطوری میخواهیم با ترکیه طرف بشویم در حالیکه حتی از افغانها هم نتوانستیم حقمان را بگیریم و سیستان عزیز زادگاه رستم دستان و سلسله صفاریان هر روز خشک تر و بی آب تر می شود؟
طبق قوانین بین المللی می بایست اولا برای ادامه حیات وبقای محیط زیست حقابه مردم وابادی ها وکشورهای پائین دست تضمین وتامین شود واین کار در قالب یک پروتکل بین المللی که می بایست از طریق فائو وموسسه عمران وتوسعه سازمان ملل مبایست از طریق شورای امنیت هم در قالب قطعنامه ای مصوب تائید شود . تا از بروز هرگونه جنگ ودرگیری بین کشورها وطوایف ومزدم خود جلو گیری شود ،اگر هدفش صرفا تولید انرژی وتنظیم جریان اب می باشد .باز لازم است تضمین وتعهد بین المللی دهد که حق هیچگونه تحت فشار قرارداد وباج گیری سیاسی واقتصادی وانتفاعی از دولت های پائین دست ومردمان پائین دست طرح را ندارد ،والا کلا کارش غیر قانونیه وتنها مجاز به استفاده از حقابه سنتی خود که قرنهاست از ان استفاده میکند می باشد ،واین حقابه هم برابر عرف از طرف کارشناسان ابی وحقوقی بین المللی قابل تعریف وتآئید ومشخص شدن می باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
این تنها کار عملی است اما هیچ تضمینی به پایبندی ترکیه به آن نیست مگر قدرتمند بودن کشورهایی که آب را نیاز دارند.
ما خیلی زرنگیم از کشور افغانستان حق آبه سد کجکی را بگیریم.
واقعا نمیدونم چرا ایرانیان اینجوری شده ن؟ آقا جان تو مملکت خودمون دریا خشک میشه احدی از قومیت های غیر ترک اعتراضی نمیکنن و به اعتراض ترکهای ایران برچسب های متنوع تجزیه طلبی و پان ترکیسم و امثالهم میزنن! حالا بدون مطالعه و اطلاع از شرایط و چند و چون سد ایلیسو برای همسایگان تعیین تکلیف هم میکنیم؟ بیش از صد سد مختلف در حوزه آبریز دریاچه اورمو احداث و به بهره برداری رسیده. کدوم حافظ محیط زیست! صدایی ازش براومده؟ همین الان طوفان های نمک داره مردم منطقه رو آزار میده. آخع ما رو چه به کردهای عراق و ترکیه و سوریه که سنگ آنها را به سینه میزنیم؟ چه بلایی داره سر مردم ما میاد؟ خود بزرگ بینی عجیب و غریب و قومک گرایی در ایران بیداد میکنه اونوقت برای دیگران تعیین تکلیف هم میکنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
هموطن عزیز مستحضر هستین که دریاچه های هامون در سیستان و بلوچستان و بختگان و پریشان در فارس مدتها قبلتر از ارومیه خشک شد اما از احدی صدایی درنیامد. آیا کسی گفت که بقیه اقوام دوست داشتن آن دریاچه ها خشک بشن؟ لطفا از قومیتی کردن همه چیز دست بردارین. علت این بی توجهی ها نداشتن فرهنگ بالای محیط زیستی و درنتیجه بی اهمیتی به این مساله حیاتی است. درثانی آنهمه چاه که اطراف دریاچه ارومیه وجود داره توسط مردم تهران احداث شده یا خود محلیها؟ اگر صحبتهای آقای دکتر کردوانی را شنیده باشین ایشان گفتن که به علت وجود این چاه هاست که هرچه در دریاچه آب میریزن از طریق راههای زیرزمینی به چاهها منتقل شده و آب آن مناطق را شور و غیرقابل استفاده کرده و نه تنها دریاچه احیا نمیشود بلکه باعث نابودی روستاهای اطراف و مهاجرت به شهرها میشود
این موضوع دو راه حل عملی داره

اول تجزیه ترکیه و الحاق منطقه سد به خاک عراق یا ایران
دوم فروش موشکهای دقیق ایرانی به عراق برای انهدام سد
سوم تحت فرمان ترکیه درآمدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
نظرات مضحک قمرخانم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
این نظرات خیلی شاذ است ولی زبان غیر دیپلماتیک شرایط است. البته چه تضمضینی وجود دارد ایران یا عراق آب بقیه را تامین کنند. این سد سازی خلاف قوانین بین المللی است اما ترکیه از ضعف دو کشور متنفع اصلی یعنی سوریه و عراق سو استفاده و در این موقعیت بحران آنرا ساخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
وقتی هر بیسوادی به اینترنت دسترسی دارد.......
مشکل اصلی ما در خاورمیانه سطح نازل فرهنگی و بی توجهی ما به آموزش و فرهنگ است. شما ببینید در اروپا بعد از صدها سال جنگ و خونریزی بالاخره به این نتیجه رسیدند که با همکاری و کمک به هم باید جلو رفت. در نتیجه اتحادیه درست کردند اقتصادشان را با پول واحد پیوند زدند و مرزها به روی هم باز کردند. ولی در خاورمیانه ما هنوز این را نفهمیده ایم. ترکیه ای که ادعای اروپایی و پیشرفته بودن میکند میاید و چنین بلایی به سر منطقه میاورد وغافل از این حقیقت است که دارد غیرمستقیم برای خودش دردسر درست می کند. اگر مردم در منطقه نتوانند زندگی حداقلی داشته باشند بی ثباتی و ناامنی و جنگ همه را تهدید خواهد کرد. این فرهنگ نازل گروکشی و لات بازی و گردنه گیری ما را بدبخت کرده. باید با هم کار کنیم تا بیگانه از آن سر دنیا به منطقه ما لشکر نکشد. صدام احمق همین راه را رفت و هم خود را نابود کرد هم کشورش را و هم به ما صدمه زد و هم پای آنگلوساکسونها را به اینجا بیشتر باز کرد.
هر وقت خسارت جنگ را از عراق گرفتیم حقابه را هم از ترکیه میگیریم
ترکها دارند سرمایشون رو در جایی خرج می کنند که بالاخره یه روزی از ترکیه جدا می شه. حالا امسال نه پنجاه سال دیگه.
مسولان کشور های همسایه تا حالا خواب تشریف داشتن که گذاشتن نود درصد این پروژه پیشبره تازه بیدار شنو بگن بیخود سد ساختی معلومه که هرچی هم اعتراض کنند کسی محل نمیذاره
ترکیه با تمام اقداماتش داره منطقه رو نابود میکنه هم سیاسی هم زیستی
هر وقت به لطف برجام نا فرجام تحریمها رفع شد و چند ده میلیارد دلار اموالمون که ارزش امروز میشه چند صد میلیارد دلار که آمریکا از اول انقلاب غصب کرده گرفتیم؛ اونوقت ترکیه رو میشونیم سر جاش که روی رودهای بین المللی صد نسازه. عامل ریزگردهای غرب ایران سدسازی ترکیه است.
اجرای این پروژه ها، تلاش دیگر آنکارا برای تحقق سیاست های قوم گرایانه و محدودسازی کردها در ترکیه است????!!!!!!!

میشه این جمله را توضیح بدین پرفسور!!!! ایجاد سد به نفع مردم کرد است یا به ضرر آنها!!!! خدا به شما عقل بده
به هر قیمت،حتی اگر به ظاهر اقتصادی نباشد وهزینه ای گزاف را به کشور تحمیل کند.باید.طرح انتقال اب از خلیج فارس ودریای خزر به داخل کشور عملباتی شود.روزی می رسد،اجازه ان کار را هم از ماخواهند گرفت.مگر همه چیز باید اقتصادی باشد،گرچه که هست.همه می دانند.جنگ اینده وچه بسا هم اکنون ،جنگ اب است.تو را بخدا این موضوع را مسئولان محترم جدی بگیرند.باید قسمتی از ان اب شیریین شود وقسمتی هم با همان وضع برای سایر مصارف منتقل شوند.اگر مردم در مصرف در برابر نسل اینده مسئول هستند.مسئولان کشوری هم در خصوص این تفکر مسئول هستند.
اصل کشاندن داعش به سوریه و عراق با تشویق قابل ملاحظه ترکیه برای ایجاد همین سدها و بردن آب رودان بوده است تا از این طریق آب اسراییل را هم ترکیه تامین کند و بحث انتقال آب از ترکیه به اسراییل در دهه قبل بارها مطرح شده بود اما چون دولت های قدرتمند سوریه و عراق معترض بورند این دو کشور را درگیر داعش کردند تا ترکیه کار خود را پیش ببرد . اینجا موضوع حقوق بین الملل و حق آبه ها مطرح است و اصلا بحث ترکیسم و کردیسم و .. مطرح نیست . اما دولت ترکیه و علی الخصوص شخص اردوغان از هر هرج و مرجی میوه خود را می چیند و هرج و مرج همسایه ها را مورد لطف به خود می داند مانند خرید نفت با قیمت نازل از داعش و پرداخت آن با دلار آمریکا برای کشتن هر چه بیشتر مردم بیگناه , مانند قرارداد جداگانه و خلاف قانون اساسی عراق با منطقه بارزانی با قیمت پایین (البته این موضوع خیلی به ما ربط ندارد ولی برای آگاهی دوستانی که فکر می کنند ما دنبال دشمنی بی دلیل هستیم) و خیلی نمونه های دیگر مانند بحران قطر و... درست است که هر کشوری دنبال منافع خود است اما نه به قیمت لگد مال کردن انسانیت و دورویی . این سد اگر تکمیل شود بر خلاف اهداف فعلی در آینده مانع بزرگی برای ارسال حقابه توسط ترکیه به کشورهای پایین دست خواهد بود و ایران هم از تبعات وحشناک زیست محیطی آن بی بهره نخواهد بود .
فوج فوج نفرت پراکنی؛ تورو خدا بس کنید...
بعضی نظرات به نظر من خیلی عجیبه.یکی نظر داده که دریا خشک میشه احدی از افراد غیر ترک اعتراضی نمیکنن.اولا اگر منظورش از دریا دریاچه ارومیست باید بگم ایشون ظاهرا بیخبرن که چه اعتراضی توسط بسیاری از مردم به قول خودشون غیر ترک در ایران در مورد خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه انجام شده بود و الان هم به تدریج وضعیت این دریاچه روبه بهبوده هرچند احیاش در حد نزدیک سالهای پرآبیش زمان بره. بعد در حالی که سعی میکنه با ظاهری حق به جانب از قوم گرایی به زعم خودش انتقاد هم بکنه دقت کنید خودش میگه به ما چه که سنگ کردای ایرانو سوریه و عراقو به سینه میزنیم و خودش حرف از ترک و غیر ترک میزنه.بعد جوری حرف از سنگ به سینه زدن برای کردا میزنه انگار نه انگار که کم شدن آب دجله در عراق با این حد به شدت به ضرر محیط زیست در ایرانه.این خیلی عجیبه واقعا.بعضیا متاسفانه نگاه قوم گرایانه شدیدی دارن ولی بقیه رو متهم میکنن و دست پیشو میگیرن.یکی گفته مشکل آب در بین النهرین گرفتن آب سرشاخه های کارون به کویره .باید بگم چه ربطی داره.رود کارون سرشاخه هاش داخل ایرانه به خود رود کارون هم میریزه و رود کارون هم داخل خاک ایرانه. یکی هم که ترکیه رو تورکیه نوشته این خبر تابناکو نژاد پرستانه دونسته واقعا این خیلی عجیبه.یعنی از نظر اون آدم این انتقاد نسبت به این سد سازی و در معرض خطر قرار دادن بخشی از محیط زیست ایران نژاد پرستانست؟متاسفانه در فضای مجازی گاهی دراین مورد میبینم بعضیا در تحلیل هاشون به شدت نگاه نژاد پرستانه ای دارن البته با تعریف خودشون از نژاد ترک که قدمتش به ۱۰۰ سال هم نمیرسه و واقعیت جغرافیایی و میدانی که حتی ممکنه جغرافیای شهرهای اونا رو هم تحت تاثیر قرار بده رو فدای نگاه نژادپرستانه البته با تعریفی که از نژاد و واژه ترک دارن قرار میدن و حتی بعضیاشون با به وسط کشیدن بعضی مسایل دیگه البته به زعم خودشون سعی میکنن موضوع اصلی بحثو منحرف کنن.تابناک لطفا چاپ کن.
ناشناس ۱۳:۴۱ از عراق که نفت داره پول بگیرن برای اینکه حقابه ای که حق عراق هستو بهش بدن؟کجای دنیا اینطوره؟بعد اینو منطقی هم میدونی؟بعد تو خوشحالی که برای ترکیه این کار منافع اقتصادی داره ولی عراق باید پول بده؟نگران این نیستی که ممکنه موجب از بین رفتن بخشی از محیط زیست در ایران بشه و حتی ممکنه اثر زیانبارش به شهر محل زندگی خودت هم سرایت کنه؟
بابا ما خودمان داریم جلوی ووردی آب زاب و سیروان را به عراق گرفتیم حالا به اونها انتقاد می کنیم همین چند روز پیش گزارشی دیدم از یکی از شبکه های کردزبان که ظاهرا به خاطر بهره برداری از سد حوضه زاب، آب شهرهای عراق دچار مشکل شده
60 درصد آب دجله خارج از ترکیه است (بیشتر غرب ایران و عراق)، رود زاب یکی از اینهاست که از سردشت به عراق می رود و ایران این رود رو امسال بسته است!!!! کردستان عراق اعتراض نموده !!
سدسازی حق مشروع ترکیه است
شمارو چه کرد های ترکیه ؟ ترک های ایران وقتی اعتراض میکنن دریاچه شون خشک شد هزار جور انگ و تهمت میزنین بهشون ، حنای شما دیگه رنگی نداره
بالا برید پایین بیاید ترکیه کار خودشو می کنه چون به فکر مردم کشور خودشه. ما هم باید به فکر خودمون باشیم نه مثل حسود ها ایراد بگیریم. آب خلیج فارس و خزر رو باید با انرژی های نو مثل هسته‌ای و خورشیدی شیرین کنیم و به جاهای که آب ندارد ببریم. خبر دارم که دولت یک سری کارها رو شروع کرده نمی دونم چرا نمی گن بعد مثلا می خوان تو یک مراسم خاصی اعلام کنن!
نظر دوستان در اين مورد چيست که با چند موشک کوتاه برد مشکل سد ايلی سو را حل کنيم؟!
وقتی بلد نیستید گزارش بنویسید، گزارش ننویسید
این همه انسان در عراق و سوریه و خوزستان با ساختن این سد گرفتار می شوند، شما چسبیدی به کردهای ترکیه؟
حقوق هم به شما میدن برای این گزارش نویسی؟
تابناک از حساسیت تون در خصوص محیط زیست سپاسگزاریم. خوشحالیم مواضع زمان انتخابات تون بالاخره تموم شد و به رای مردم گردن نهادین بالاخره. امیدواریم کشورهای منطقه به یک تواقق برد برد در خصوص آب و محیط زیست برسن. شاید بهتر باشد در اعتراض توماری میلیونی به نهادهای ذی ربط بین المللی فرستاده بشه تا ترکیه تحت فشار گذاشته بشه البته امیدوارم برخی هموطنان عزیز که به صورت گروهی در سایت ها به نفع ترکیه نظر میدن هم به جنبه های انسانی قضیه نگاه کنن تا زبانی و...
مگر موقعی که حکومت ایران صد ها سد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه اورمیه ساخت که بغل گوش ترکیه هستش و باعث خشک شدن دریاچه گردید ترکیه مگر به شما اعتراض کرد؟،حالا بماند که این واقعه چقدر به ضرر شهرها و استان های همجوار دریاچه میشود
اگر آن روزهایی که افغانهای خیلی ضعیف تر از ترکیه با احداث سد کجکی، آب را از سمت مرزهای ایران منحرف نمودند و حق آبه ایران را ندادند، که به خشکی جازموریان و هامون انجامید، دولت وقت کمی لیاقت و سیاست به خرج می داد و حتی با اعزام جنگنده هوایی سد را منهدم می نمود، امروزه روز امثال ترکیه از چنین جسارت و وقاحتی برخوردار نمی شدند. حتماً پیش خود می گویند، ایرانی ها جلوی افغانستان در نیامدند. آنهم زمانی که کابل دست طالبان بود و دیپلمات های ایرانی را هم در مزار شریف به شهادت رسانده بودند. حال می خواهند جلوی ترکیه امروز عرض اندام کنند!
سلام.مکلف کردن کشور سازنده سد از طریق سازمان ملل به پرداخت هزینه مقابله با ریزگردها به همان میزان که از بابت سدها بیشتر میشود و به همان نسبتی که در ایجاد آن نقش دارند و تامین آب مناطق پایین دست در فاصله آبگیری تا سرریز شدن سدها و رعایت حقوق بین الملل در مورد حقابه پایین دستها بعد از بهره برداری از سد ،حقوق بدیهی کشورهای مشترک حوضه سد است خواه کشور سازنده ایران باشد یا ترکیه یا افغانستان.
نمیدونم چرا نمیتونم در قسمت پاسخ نظر بدم ولی در جواب آرش (01:06) میگم انتقال آب از دریای خزر؟بهتره تحقیق کنی ببینی که آب در خلیج گرگان در دریاچه خزر کم شده.
شما را به هر چیزی که دوست دارید دست از این خاله بازی های قومیتی بردارین.یه مقایسه بین اتحادیه اروپا و خاورمیانه بکنید:
اروپا چندین ملیت،زبان و فرهنگ مختلف دارد ولی همه آن ها دور هم جمع شده و منطقه یورو را به وجود آورده اند و این اتحادیه در اقتصاد،سیاست و روابط بین الملل جایگاه عالی دارد.همه آن ها هم دوستان اروپایی شان را دوست دارند و در کنار پرچم هر کشور پرچم اتحادیه اروپا هم هست.
اما خاورمیانه:
هر قوم و زبان و فرهنگی فقط خودش را قبول دارد و بس!
خاورمیانه پر از جنگ ترک و کرد و عرب و شیعه و سنی و کافر و...
اگر خاورمیانه ای ها روزی به تفاهم همکاری و اتحاد مشابه اروپا می رسیدند با توجه به منابع انسانی و طبیعی این منطقه ما امروز شاهد خاورمیانه بع عنوان یکی از قدرت های جهانی ثروتمند و رو به رشد بودیم.
بخاطراقدامات خصمانه هنمسایه های مادربستن آب وبی تفاوتی مسوولین دردهه های آینده ایران ازکشورخشک ونیمه خشک به کشورکاملا بیابانی تبدیل خواهدشد
حالا اگر ترکیه آب سدها رو ول کنه شما میتونید به سوریه و عراق(مخصوصا کردهای سوریه و عراق که بر سدهای این دو رود مسلط هستند) فشار بیارید که آب رو تو صحرا ول بدن تا گردوخاک نشه.طرف میبره برای کشاورزی و هزار کار دیگه.نمیاد که ول بده تو بیابون تا خدای نکرده چشم شما اذیت نشه!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار