بازدید 3401
اقتصاد در گذر زمان

از عدم خرید نفت ایران توسط آمریکا تا ورود جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس به ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 30 June 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

9 تیر 1332، به نوشته مطبوعات ايران، ژنرال آيزنهاور رئيس جمهور آمريكا در پاسخ به نامه مصدق نخست وزير ايران تأكيد كرد تا زماني كه اختلاف بر سر نفت ايران و انگليس حل نشود آمريكا از ايران نفت نخواهد خريد.

9 تیر 1338، در گزارشی که خبرنگاران در چنین روزی در صفحات اجتماعی به چاپ رساندند، خبر از ورود سری نخست تاکسیمترها به تهران داده شد. در این گزارش ‌ها آمده است: از طرف مقامات مربوطه نوع تاکسیمتر انتخاب ‌شده و قریب به تعداد اتومبیل ‌های کرایه و تاکسی موجود در تهران، به کارخانه سازنده ‌اش سفارش داده خواهد شد. بعد از اعلامیه وزارت کشور درباره نصب این تاکسیمترها به‌ روی تاکسی‌ ها چند کمپانی ژاپنی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، آمریکایی و سوئدی نمونه‌ هایی از تاکسیمترهای خود را به وزارت کشور ارسال کردند که یک نوع آن انتخاب شده است. قیمت این تاکسیمترها از 10 هزار ریال تا 12 هزار ریال است و قرار است کمپانی مربوطه نمایندگی خود را در تهران دایر کند و تعمیرگاه مخصوص تاکسیمتر و لوازم یدکی آن را به‌کار بیندازد. در ادامه گزارش آمده است: این تاکسیمترها از شروع حرکت تا 3 کیلومتر اول شش ریال نشان می‌ دهند و هر پانصد متر نیز یک ریال به آن اضافه می ‌شود و حق توقف برای هر 3 دقیقه یک ریال است که این نرخ برای دو مسافر است و با وارد شدن نفر سوم پنج ریال افزوده ثابت به آن اضافه می‌ شود.

9 تیر 1353، قرارداد خريد خدمات مربوط به غني ‌سازي اورانيوم براي تأمين سوخت نيروگاه‌ هاي اتمي ايران ميان «اعتماد»، رييس سازمان انرژي اتمي و «ژوليس روبن‌»، نماينده كميسيون انرژي اتمي امريكا به امضأ رسيد.

9 تیر 1357، نشريه «ميدل ايست نيوز لتر» در گزارشي با عنوان «پرواز سرمايه هاي چند ميليارددلاري از ايران» نوشت: «در حالي كه درآمد تقريبي ايران در سال، 21 ميليارد دلار است، سالانه بين 3 تا 5 ميليارد دلار يعني 24 درصد از اين سرمايه از كشور خارج مي شود.» 

همچنین در این روز روزنامه لوموند نوشت حكومت شاه در سال جاري 30 درصد بودجه كشور را صرف خريد اسلحه كرده است.

9 تیر 1365، عمليات كربلاي يك در جبهه مهران آغاز شد. اين عمليات منجر به آزادسازي شهر مهران و ارتفاعات اطراف آن و دشت قلاويزان و تپه هاي مشرف به شهر زرباتيه عراق گرديد.

9 تیر 1373، نشست رؤساي جمهور ايران و آذربايجان پيرامون بهره برداري مشترك از درياي خزر و گسترش مناسبات دو كشور در تهران برگزار شد. حيدر علي اف، دوازدهم تير نيز با رهبر انقلاب ديدار كرد.

9 تیر 1382، جك استراو وزير امور خارجه انگلستان در سفري يك روزه وارد تهران شد. وي با خاتمي رئيس جمهور، روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و خرازي وزير امور خارجه ايران ملاقات كرد و با آنان راجع به مسائل هسته اي، صلح خاورميانه، حقوق بشر و ديگر مسائل مطرح در روابط دو كشور مذاكره نمود.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان