بازدید 14516
۲

ترکیه آماده حمله به شمال سوریه می شود؟

این روزها موضوع حمایت تسلیحاتی و تدارکاتی ایالات متحده از ارتش دموکراتیک سوریه (PYD) و یگان های مدافع خلق (PYG) در عملیات رقه و پس از آن، جنجال زیادی به پا کرده و مقامات آمریکا، ترک، سوری و کرد را به واکنش و پاسخ واداشته و هشدارهای زیادی در مورد این مسأله از سوی ترکیه به آمریکایی ها داده شده است.
کد خبر: ۷۰۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ 30 June 2017
این روزها موضوع حمایت تسلیحاتی و تدارکاتی ایالات متحده از ارتش دموکراتیک سوریه (PYD) و یگان های مدافع خلق (PYG) در عملیات رقه و پس از آن، جنجال زیادی به پا کرده و مقامات آمریکا، ترک، سوری و کرد را به واکنش و پاسخ واداشته و هشدارهای زیادی در مورد این مسأله از سوی ترکیه به آمریکایی ها داده شده است.

به گزارش «تابناک»، پنجشنبه هفته گذشته، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، پنتاگون به آنکارا اطمینان داده که لیست تسلیحات ارسالی برای یگان های کرد سوریه را به این کشور اعلام کرده و مقدمات عودت این تسلیحات را پس از آزاد سازی شهر رقه در سوریه فراهم کند.

وزیر دفاع ایالات متحده با ارسال نامه ای به فکری ایشیک، همتای ترک خود ضمن تصریح این مطلب اعلام کرد: سلاح های داده شده به نیروهای کرد همچون «یگان های مدافع خلق» پس از پایان نبرد با داعش پس گرفته خواهد شد. وی همچنین به ترکیه اطمینان داده که ماهانه فهرستی از تسلیحات ارسالی به یگان های مدافع خلق در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

آمریکا هدف اصلی خود از ارسال سلاح و مهمات به نیروهای کرد را ـ که بخشی از آنها به نیروهای دموکراتیک سوریه وابسته هستند ـ مقابله با پیشروی داعش در سوریه و بیرون راندن این شبکه تروریستی از شهر رقه عنوان کرده است.

این در حالی است که دولت ترکیه از مخالفان سرسخت ارسال سلاح به «یگان های مدافع خلق» است؛ اما واشنگتن اعتقاد دارد، تنها گزینه کارآمد برای مقابله با داعش، تقویت یگان های مدافع خلق است؛ بنابراین، با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روند ارسال اسلحه و مهمات به این نیروها سرعت گرفت.

اما بر خلاف آنچه آمریکا به ترکیه وعده داده بود، روز سه شنبه، وزیر دفاع ایالا متحده از احتمال ادامۀ ارسال تسلیحات برای نیروهای کرد یگان های مدافع خلق پس از عملیات رقه خبر داد و گفت: سلاح ها را از آنها پس نمی گیریم، بلکه با سلاح هایی که نیاز دارند، جایگزین می کنیم.

ماتیس گفت: ممکن است لازم باشد پس از آزادسازی رقه نیز برای YPG سلاح و تجهیزات ارسال کنیم.

ماتیس دربارۀ موضوع باز پس گرفتن سلاح های ارسالی برای YPG، بدون پرداختن به جزئیات گفت: «هر کاری که بتوانیم می کنیم.»

ماتیس همچنین گفت: نبرد علیه داعش حتی پس از آزادسازی رقه نیز ادامه خواهد داشت و از احتمال پس گرفتن اقلامی که دیگر مورد نیاز YPG نخواهد بود، سخن گفت، نه پس گرفتن همۀ سلاح ها و تجهیزات ارسالی.

وی در این باره افزود: «باید ببینیم چه پیش خواهد آمد. بستگی به این دارد که گام بعدی چه باشد. منظورم این است که با پایان عملیات رقه، نبرد به پایان نمی رسد.»

اما این همه ماجرا نبود و گویا با سفر نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور آمریکا به سوریه و دیدار با فرماندهان کُرد در رقه، نگرانی ترکیه دوچندان خواهد شد.

روز چهارشنبه، برت مک گورک، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور ایالات متحدۀ آمریکا در نیروهای ائتلاف بین المللی ضد دولت اسلامی عراق و شام (داعش) محرمانه و بدون حضور رسانه ها با اعضای شورای مدنی رقه دیدار کرد.

مک گورک که در حال دیدار از مناطق شمال سوریه است، پس از این نشست محرمانه که موضوع آن برای رسانه های مشخص نیست، با فرماندهان ارتش دموکراتیک سوریه دیدار کرد.


در همین راستا، ارتش ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد: شب گذشته، نیروهای مسلح ترکیه، مواضع کردهای «وای پی جی» در شمال سوریه را گلوله باران کردند. این اقدام ارتش ترکیه به تلافی شلیک آتش از سوی کردهای وای پی جی به سوی نیروهای مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه انجام شده است.

ارتش ترکیه افزود: عصر سه شنبه، کردهای وای پی جی به سوی مواضع ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه است، آتش گشودند. پس از این حملات ترکیه، صالح مسلم بیانیه ای منتشر و از روسیه درخواست کمک کرد.

وی در این بیانیه گفت: «عفرین هر روز زیر آتش سنگین توپخانه است. روسیه باید اینجا یک پایگاه نظامی تأسیس و با ما همکاری کند.»

رئیس جمهوری ترکیه نیز امروز اعلام کرد، کشورش آماده اقدام نظامی جدید در شمال سوریه و ملحق کردن رقه و منبج به مناطق تحت مسئولیت ترکیه برای «تضمین امنیت مرزهای ترکیه» است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی عنوان داشت: زمانی که کمترین خطری را احساس کنیم که بتواند کشور ما را تهدید کند، ما کاملاً آماده اقدام نظامی خواهیم بود.

اردوغان تصریح کرد: سوریه در حال حاضر شاهد عملیات منفی است و اگر این عملیات‌ها هرگونه خطری را علیه امنیت مرزهای ترکیه با سوریه ایجاد کند، به این عملیات‌ها پاسخ داده خواهد شد؛ همان طور که در عملیات سپر فرات صورت  گرفت.

بنابراین به نظر می رسد به زودی باید شاهد درگیری میان کردها و ترکیه در شمال سوریه و در ادامه تنش جدی میان آنکارا و واشنگتن بر سر این مسأله باشیم، به ویژه اینکه آمریکایی ها اعلام کرده اند به حمایت خود از نیروهای کرد در شمال سوریه ادامه خواهند داد.

در همین زمینه، هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ آمریکا در پاسخ به اظهارات رابرت فورد سفیر سابق این کشور در سوریه دربارۀ پایان همکاری آمریکا و نیروهای کرد یگان های مدافع خلق (YPG) پس از پایان عملیات رقه، گفت، این نیروها مورد اعتماد آمریکا هستند و این همکاری پس از عملیات رقه نیز ادامه خواهد داشت.

فورد در اظهاراتی جنجالی گفته بود، ایالات متحده تنها به منظور نبرد با داعش در رقه با YPG همکاری می کند و کردها نباید به این همکاری اعتماد و تکیه کنند. در مقابل نوئرت گفت، کشورش YPG و ارتش دموکراتیک سوریه را متحدان اصلی خود در سوریه می داند.

وی افزود: «تنها نیروی مورد اعتماد ایالات متحده برای نبرد با داعش این مبارزان هستند و اتحاد میان دو طرف پس از این نبرد نیز ادامه خواهد یافت.»

نوئرت تأکید کرد: «مبارزان YPG تنها نیروی زمینی هستند که توان مبارزه با داعش را دارند و می توانند شهرهای سوریه را از ستیزه جویان پاک کنند.»

به همین جهت اگر چنین وضعیتی ادامه پیدا کند، باید شاهد مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه و تنش جدی میان واشنگتن و آنکارا باشیم؛ مسأله ای که بیش از پیش می تواند ترکیه را به محور ایران و روسیه در سوریه نزدیک تر کند.

از سوی دیگر، این موضوع می تواند باعث ایجاد ناامنی و بی ثباتی جدید در سوریه و به ویژه شمال این کشور شود؛ جایی که ترکیه آماده اقدام نظامی علیه نیروهای تحت حمایت آمریکاست و به نظر می رسد، آمریکایی ها انتخاب خود را کرده اند و سعی در نادیده گرفتن خواسته های آنکارا در شمال سوریه دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۲
شیطان بزرگ که از تلفات ناشی از عملیات استشهادی در لبنان خاطره خوبی ندارد؛ سعی می کند دیگر دم به تله ندهد و مثل کفتاری که در انتظار مرگ شیر محتظر است؛ با احتیاط و در عین حال بیرحمانه تجاوز نظامی و جنایت کارانه خود را انجام دهد. ولی باید بداند که تفرعن اولین دامی است که به یاری خداوند شیطان بزرگ در آن افتاده و بزرگترین تلفات و خسارات خود را از این ناحیه خواهد دید. ان شاء الله
سلام.اگر منظور اردوغان مبارزه با تروریسم است چرا زمانی که رقه در دست داعش بود به رقه حمله نمیکرد؟او که در زمان اسارت دیپلماتهای ترک در موصل ،داعشی ها را "برادران"خطاب کرده بود و بده بستان نفتی چندین ساله با داعش داشت چه تضمینی میدهد که رقه را از کردها گرفته و به داعشی ها ندهد؟اگر میخواهد حسن نیتش را ثابت کند مواضع تروریستها در سایر نقاط سوریه را هم بزند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی