بازدید 10755

تعرفه‌های پزشکی ۹۶ جنجال ساز شد

کد خبر: ۷۰۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸ 20 June 2017
سرانجام تعرفه های تشخیصی و درمانی سال ۹۶، پس از گذشت سه ماه از سال در جلسه اخیر هیات وزیران به تصویب رسید، اما گروه های پزشکی نسبت به تعیین تعرفه ها به شدت گلایه مند هستند.

به گزارش مهر، آنچه که در تعرفه های تشخیصی و درمانی سال ۹۶ به چشم می خورد، افزایش ۵ درصدی تعرفه برخی رشته های پزشکی و در عین حال، کاهش تعرفه تعدادی از رشته های پزشکی است که همین امر، باعث شده تا صدای اعتراض جامعه پزشکی بلند شود.

اعلام تعرفه های سال ۹۶ در هیات دولت


هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶ که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد، تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۳۹۶ را  درصد افزایش داد.

همچنین، میزان فرانشیز پرداختی برای بیماران بستری و بستری موقت شهری در مراکز دولتی ۱۰ درصد و برای بیماران بستری و بستری موقت روستایی و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و عشایر در مراکز دولتی با رعایت نظام ارجاع ۵ درصد تعیین شد.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، علاوه بر این تعرفه برخی از خدمات شامل بیهوشی و درد، سونوگرافی، آنژیوگرافی عروق کرونر، اکوکاردیوگرافی غیرمادرزادی، آنژیوپلاستی عروق کرونر و شیمی درمانی کاهش یافت.

هیات دولت همچنین سرانه پزشک خانواده و مراقب سلامت (ماما/ پرستار) در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۴ را به ازای هر نفر در ماه در مناطق شهری برای پزشکان دو نوبت کاری (دو شیفت) با (۱۰) درصد افزایش، معادل (۴۶۲۰۰) ریال و برای پزشکان تک نوبت کاری (تک شیفت) با (۵) درصد افزایش معادل (۳۹۴۰۰) ریال تعیین کرد.

 
 
وعده ستاد سلامت روحانی در زمان انتخابات

ستاد سلامت دکتر روحانی پیش از انتخابات اعلام کرد که کاهش تعرفه ها در دستور کار هیات دولت قرار ندارد. از طرف دیگر دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نامه ای به رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، بر مشورت با سازمان نظام پزشکی برای تعیین تعرفه های ٩٦ تا کید کرد اما در نهایت هیات دولت خلف وعده کرد و بر خلاف نظر سازمان نظام پزشکی و بر خلاف نرخ تورم، تعرفه برخی رشته های پزشکی را کاهش داد.

به نظر می رسد، در شرایطی که جامعه پزشکی به شدت از بی عدالتی بین رشته ای گلایه مند و ناخشنود است، اعلام تعرفه های تشخیصی و درمانی سال ۹۶ ، بر شدت این اعتراض ها و گلایه ها خواهد افزود.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: متخصصین داخلی از تعرفه های اعلامی ناراضی هستند.

وی با اشاره به نارضایتی برخی حرف پزشکی از تعرفه های سال ۹۶، افزود: در حالی که مالیات پزشکان در طول دو سه سال اخیر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، رشد ۵ درصدی تعرفه آن هم برای برخی رشته های پزشکی، نمی تواند منصفانه باشد.

خسرونیا بر ضرورت رعایت عدالت در سلامت تاکید کرد و گفت: در حال حاضر متخصصین داخلی، پزشکان عمومی، پزشکان اطفال و برخی حرف پزشکی، از تعرفه های پایینی برخوردارند که حتی مخارج مطب را هم تامین نمی کند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، افزود: عدم تعادل بین هزینه ها و درآمد پزشکان، باعث شده تا گاهی اوقات، عطای کار طبابت را به لقایش ببخشند و سراغ کار دیگری بروند.

در همین حال، دکتر اتابک نجفی دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، از خلف وعده ستاد سلامت دکتر روحانی در قبل از انتخابات ۲۹ اردیبهشت گلایه کرد و گفت: ما از ابتدا هم مخالف هر گونه کاهش تعرفه بودیم و این موضوع را رئیس ستاد سلامت دکتر روحانی، قبل از انتخابات منتفی دانسته و قول داده بود که هیچ گونه تغییری در تعرفه ها ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان این مطلب که جامعه متخصصین بیهوشی روی قول ایشان حساب کرده بودند، افزود: متاسفانه بعد از انتخابات، با بد قولی و بد عهدی دوستان مواجه شدیم.

نجفی با عنوان این مطلب که در حال حاضر هم تعرفه های بیهوشی به شکل غیرقانونی توسط بیمه ها کم می شود، گفت: متاسفانه بیمه ها از پرداخت برخی کدهای بیهوشی برای بیماران بدحال و ریکاوری که صد درصد مسئولیت آنها با متخصصین بیهوشی است، خودداری می کنند.

به گفته دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، در تمام دنیا متخصصین بیهوشی به خاطر حساسیت شغلی و استرس زا بودن این حرفه، جزو پردرآمدهای حرف پزشکی هستند. اما در ایران، به خاطر پایه گذاری اشتباه، درآمد متخصصین بیهوشی خیلی پایین است.

نجفی با انتقاد از نفوذ برخی رشته های پزشکی در تصمیمات وزارت بهداشت، افزود: متاسفانه متخصصین بیهوشی چون نماینده ای در وزارتخانه ندارند، همواره مظلوم واقع شده اند.

وی با عنوان این مطلب که جامعه متخصصین بیهوشی کشور از کاهش تعرفه ها ملتهب است، گفت: اگر مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت ثابت کردند که این کاهش تعرفه منطقی بوده است، می پذیریم. در غیر این صورت، باید تعرفه بیهوشی اصلاح شود، چون ضرر آن متوجه سیستم درمان و بیمه ها خواهد شد.

ابهام در تعرفه های درمانی


دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، رشد ۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی را مبهم خواند و گفت: اگر این رشد ۵ درصدی، بخش خصوصی را نیز شامل می‌شود، برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی بیمه و بازنگری جدی مصوبه را خواستاریم، ضمن اینکه این رشد تعرفه‌ای ناچیز در بخش دولتی هم طرح تحول نظام سلامت را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

وی افزود: در آخرین مصوبه شورای عالی بیمه در سال ۹۵ که به امضای اعضای شورای عالی نیز بیمه رسید، قرار بر آن بود که تعرفه‌های بخش خصوصی با ساز و کار و روش‌های متفاوت و به صورت منفک از تعرفه‌های بخش دولتی تعیین و ابلاغ شود.

زالی ادامه داد: از طرف دیگر این رشد تعرفه‌ای حتی برای بخش دولتی هم قلیل و اندک خواهد بود و به نظر می‌رسد طرح تحول سلامت را با چالش‌های جدی روبرو خواهد کرد، چرا که بارها اعلام کردیم برای تعمیق طرح تحول نظام سلامت نیازمند برقراری منابع پایدار، ثبات منابع و افزایش منطقی و متوازن این منابع هستیم؛ چرا که بخش عمده‌ای از منابع طرح تحول نظام سلامت از مکانیسم‌های بیمه‌ای و از طریق بحث‌های تعرفه‌ای حاصل می‌شود و به همین دلیل این رشد اندک، طرح تحول را با چالش‌ مواجه خواهد کرد.

وی افزود: اگر رشد منطقی و متوازن تعرفه‌ها صورت نگیرد، شاهد بروز تعرفه‌های غیررسمی خواهیم بود؛ این درحالی است که دولت تلاش کرد با نگاه منطقی‌تر به تعرفه‌ها، انتظام تعرفه‌ای را ایجاد کند و اگر به صورت منطقی به این موضوع توجه نشود، این انتظام تعرفه‌ای مخدوش خواهد شد که برای مردم و جامعه پزشکی آسیب جدی خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶
بقیه توی ایران کار نمی کنن؟ فقط شما کار میکنین؟ چقدر سوء استفاده؟ چرا بعضی پزشکان آبروی همه را می برند.
روحانی مچکریم.
عدالت کجا رفته ؟؟؟؟؟ برید تفاوت دریافتی پزشکان با اقشار دیگه رو در کشورهای کفار مقایسه مکنید .انها از ما مسلمان ترند
پزشکا وقتی ماهی صد ملیون حقوق می گرفتند می گفتند حقمونه الان اعتراض کردند واقعا که نمک نشناسند تو دوره روحانی بود که این همه حقوق و کارانه و تعرفشون رفت بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
خدا وکیلی از حق نگذریم فقط در دوره روحانی بود که تعرفه ها و کارانه های دریافتی پزشکان چنین جهش بی سابقه ای را تجربه کرد. حالا بی انصافی است که پزشکان این همه افزایش حقوق و کارانه و حق ویزیت را نادیده بگیرند و به خاطر 5 درصد افزایش کمتر تعرفه ها این طوری به وزیر بهداشت آقای قاضی زاده هاشمی حمله کنند.
چطور وقتی که حقوق و مزایا و کارانه شان چندین برابر رشد کرد سکوت کردند ولی حالا معترضند؟!
خدا وکیلی انصاف هم خوب چیزیه اقای پزشک محترم برای 2-3 دقیقه ویزیت بیماران آن هم بصورت دسته جمعی و گاها تشخیص اشتباه حقیقتا این تعرفه ها خیلی خیلی زیاد است
مگر پزشکان محترم کم دریافت می کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حقوق اساتید یکی از دانشگاههای علوم پزشکی فقط از تدریس( غیر از مطب و ...) به ترتیب:
70 میلیون
30 میلیون
15 میلیون در ماه است.
* علت بیکاری جونهای مملکت این حقوقهای نامتعارفه. با اون 70 میلیون در ماه 30 تا جوون میتونن خونواده تشکیل بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
آقای روحانی بخوانند
جناب لاریجانی بخوانند
دکتر قاضی زاده هاشمی لطفا بخوانند
حرف حساب جوابی ندارد
پزشكها دارن زياده خواهي ميكنن همين الان هم جيبشون لبريز شده
دریافتی یک پزشک ایرانی یک کارگر ایرانی یک استاد دانشگاه ایرانی یک کارمند ایرانی را با همتایان خارجی خود مقایسه کنید تا متوجه شوید چه ظلمی نظام پزشکی و وزارت بهداشت توی این چند ساله در حق رشته های غیر پزشکی کرده اند.
یک دکترای برق از دانشگاه شهید بهشتی می شناسم که در شهرستان در بهترین حالت 4 میلیون درآمد دارد آیا چنین فردی از کسیکه مدرک پزشکی از دانشگاه آزاد یا دانشگاه های پردیس بین المللی دارد نباید درآمد بیشتری داشته باشد؟! حال خودتان درآمد یک پزشک تازه کار را با یک مهندس 20 سال یا 30 سال سابقه مقایسه کنید، مقایسه ی پزشکان با دیگر اقشار جامعه که دیگر جای خود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
برادر 4 میلیون که خوبه
دکترای تخصصی داریم برای استخدام و دریافت حقوق 2 تا 3 میلیونی یا عضویت هیات علمی و دریافت 3 تومن حقوق در به در شده
تابناک کاشکی طرف بیت المال و مردم مستضعف را می گرفتی.
و ای کاش پزشکان به معنای واقعی هم آتش به اختیار را جهت رضای خدا و حال مستضعفین و بیت المال اجرایی می کردند.
ای کاش در برابر افزایش بی سروسامان تعرفه طی یک دهه اخیر بالاخص بعد از طرح سلامت گزارش می دادی که از جیب بیت المال چقدر درآمد زایی بی حساب و کتاب برای پزشکان و بیمارستانهای خصوصی شده است.
همین الان هم تعرفه های پزشکی طاقت فرسا می باشد و تناسبی با در آمد مردم ندارد
بهتر است در تعرفه ها کاهش صورت گیرد
نمیدانم تاکی مابا بی اطلاعی خود رابعلت..... مجبور به اظهار نظر میکنیم دخالت دولت در میزان نرخ ویزیت کار بسیار غلطی است تعین ویزیت بجز در مراکز دولتی مانند همه جاکه تمدن رفته بین پزشک وبیمار براساس میزان زمان ونوع کار بین پزشک و بیار تعیین میشود چون کار دستوری نیست انصاف بیشتر رعایت میشود بیمار مختار است اگر احساس بی انصافی کرد به مراکز دولتی مراجعه میکند وظیفه دولت اصلاح و رقابت با بخش خصوصی است نه شرایط فعلی بخش دولتی ارزو میکنم یاد بگیریم اول کمی فکر بعد اظهار نظر کنیم سه نوع روش درمانی در دنیا وجود یاطب ملی است مانند انگلیس کانادا واسترالیا یادولتی مانندشوروی سابق یاخصوصی و دولتی ایران اخریست اما بخشدولتی انقدر نا کارامد است که بیمار اموالش را برای درمان میفروشد این باید درست نه بکار بردن کلمات زشت برای پزشکان
چرا کسی به بازیگرا و فوتبالیستا و آرایشگرا گیر نمیده؟؟؟؟؟؟ آرایشگری که با چهارتا رنگ اونم نامرغوب و تاریخ گذشته عروسی یک میلیون درست میکنه تازه اونم تو یه شهر کوچیک! بازیگری که واسه هر فیلمی ۱۰۰میلیون میگیره و یکی مثل مهران مدیری!!!که انقدر گستاخ شده که خودشم میگه من خیلی میگیرم! فوتبالیستا هم که دیگه جای گفتن نداره...
من پزشک نیستم ولی یاز پزشکا درس میخونن حداقل 13 سال!و تلاش میکنن.حالا چه ماهر باشن چه نباشن. ولی این مشاغلی که گفتم چی/؟/ تازه درامد اینا خیلللللی بیشتر از پزشکاست.
بنده حق را به نظام پزشکی میدهم چرا که دولت عدالت محور و این دولت با افزایش نجومی تعرفه ها جامعه پزشکی را سوار بر ملت کرده و الان تحت هیچ شرایطی اماده نیستند از ان تعرفه های نجومی که با نفوذ در ارکان سیاسی بدست اورده اند کاهشی داشته باشند کجای دنیا متوسط حقوق کار مندان حدود یک و نیم میلیون تومان و متخصصان حدود نجاه میلیون تومان در ماه است کجای دنیا این همه اختلاف طبقاتی بین در امد متخصصان با سایر طبقات وجود دارد ایا ما مسلمانیم یا انرا بعنوان ابزار استفاده کرده ایم میدانم قدرت سیاسی و اقتصادی نظام پزشکی انچنان در کشور بالا رفته که دولت هیچ قدرتی در مقابل انها ندارد لذا باز هم اعتقاد دارم باید گفت و گفت تا بزرگان بدانند بر سر ملت چه اورده اند
البته متاسفانه با سهمیه های جانباز و شهدا و دانشگاه آزاد و بین الملل! مثل خیلی رشته ها دانشجوی پزشکی زیاد شده.و اینا دارن پول میدن و میان بالا نه اینکه درس بخونن!
من خودم پزشکی میخواستم تو کنکور ولی نشد.و دیدم یا هوششو ندارم یا شرایطشو یا اینکه بهرحال نتونستم قبول شم نرفتم با زور پول پزشکی بخونم.چون اولا فقط پزشکی شغل نیست دوما شخصیت آدما ربطی به مقامشون نداره.
ولی میدونم قسمت زیادی از اینکه ما به درامد پزشکا گیر میدیم و به مشاغل دیگه مثل آرایشگری و بازیگری و فوتبالیستی و درامد کلانش کار نداریم ؛ از حسادت ماست .حسادت به جایگاه اجتماعی و معنوی پزشکا.درصورتی که بقیه مشاغل هم خیلی خوبن.من علوم آزمایشگاهی میخونم خیلی هم خودم رو قبول دارم.بقیه هم باید اعتماد بنفسشون رو حفظ کنن و انقد تو نخ پزشکا نباشن که اونا هم خودشونو خیلی بالا نگیرن
متاسفانه کشور ما تو هیچ چیزی عدالت نداره.پزشکی خیلی دیر بازده است و ۱۳-۱۴سال درس خوندن میخواد و شیفت و سختی. ولی رشته های مهندسی هم تلاش دارن و اونا هم باهوشن ولی متاسفانه حقوقشون ناچیزه
و یک مهندس عمران از یه دانشگاه تاپ باید بره عطاری بزنه تا پولی دستش بیاد....
انحصاری باشه وضع مملکت ما بهتر از این نخواهد بود وقتی نمی تونه
دیوان در خصوص دریافت حق فنی حکم صادر کرد ولی باز دارن همون مبلغ را از بیجاره مردم دریافت می کنند و جالب اینکه تا زمانیکه زیر میزی به پزشکان جراح ندین به هر دلیلی از عمل جراحی خود داری می کنن. و هزاران مورد دیگر
و آن مهندسی که عمران و یا برق و ... خوانده به اندازه پزشک متخصص چه فرقی دارن؟ و تازه اون دستگاههاییکه ساخته شده توسط همین مهندسان طراحی و ساخته شده است و سهم مهندسین عزیز از این درآمد کذایی دکترا چقدر هست. به نظر من تحصیل پزشکان زیر نظر وزارت علوم باشه وزارت بهداشت. اونوقت میشه دکترای عزیز مدیریت و از انحصار خارج کرد.
ای کاش این وزیر پزشکان یک مقایسه ای بین وضعیت وزرات بهداشت قبل و بعد از طرح تحول را انجام دهد تا بفهمند چه ظلمی در حق ملت شده.
در حال حاضر متخصصین داخلی، پزشکان عمومی، پزشکان اطفال و برخی حرف پزشکی، از تعرفه های پایینی برخوردارند که حتی مخارج مطب را هم تامین نمی کند.


یعنی باور کنیم که درآمد پزشکان متخصص به اندازه تامین مخارج مطب شان هم نیست؟!
همینی که هست نمیخوان کار نکنن جوونای زیادی هستند که میتونن جاشونو پر کنن
با این همه خطای پزشکی ادعا هم دارن
باتوجه به اینکه ریشه اصلی مشکل کم بودن تعداد پزشکان به نسبت جمعیت است لازم است که دلسوزان درسایت محترم به این موضوع ورود کرده وبیشتر براین موضوع افزایش ظرفیت پزشکی ودستیاری تاکید کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار