بازدید 5434
قیمت نفت:

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

در این هفته از یک طرف، افزایش تولید نفت و بنزین آمریکا، و احداث دکل های نفتی جدید در این کشور و از طرف دیگر نوید عربستان برای کاهش صادرات نفت از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت به کمترین حد خود در شش ماه گذشته رسید که مهمترین عامل آن افزایش تولید و اشباع بازار بوده است. پیشبینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا و حتی عربستان از تولید خود بکاهند تا قیمت نفت بالا برود.
کد خبر: ۷۰۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ 18 June 2017
در این هفته از یک طرف، افزایش تولید نفت و بنزین آمریکا، و احداث دکل های نفتی جدید در این کشور و از طرف دیگر نوید عربستان برای کاهش صادرات نفت از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت به کمترین حد خود در شش ماه گذشته رسید که مهمترین عامل آن افزایش تولید و اشباع بازار بوده است. پیشبینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا و حتی عربستان از تولید خود بکاهند تا قیمت نفت بالا برود.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۷.۳۷ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۴.۷۴ دلار صورت گرفت.

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

این در حالی ست که در هفته گذشته که بازار بسته شد قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۱۵ دلار معامله شد، همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۵.۸۳ دلار صورت گرفت.


روز پنجشنبه قیمت نفت برنت به ۴۶.۷۰ و نفت وست تگزاس به ۴۴.۳۲ نیز رسیده بود که کمترین قیمت در ۶ ماه گذشته می باشد.

رشد شاخص دلار و رسیدن آن به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته نیز از عواملی بوده است که در کاهش قیمت ها نقش داشته. اما مهمترین عامل آن انتشار اماری مبنی بر افزایش موجودی بنزین آمریکا بود که چهارشنبه شب قیمت نفت را ۴ درصد کاهش داد. 

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است که در هفته گذشته موجودی بنزین آمریکا ۲.۱ میلیون بشکه رشد داشته است. افزایش ۲.۱ میلیون بشکه ای بنزین موجب شده است تا موجودی نفت آمریکا ۹ درصد از میانگین ۵ ساله خود فزونی یابد.

از تاریخ ۲۵ می تا کنون که سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تولید خود را برای ۹ ماه دیگر کاهش دهند، قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت ۱۲ درصد کاهش یافته است.

تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک)، من جمله روسیه، در تلاش اند، تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهد.

طبق گفته منابع صنعتی و محاسبات رویترز، انتظار می رود که روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان غیر اوپک که در توافق کاهش تولید حضور داشته است، در سه ماهه سوم سال ۶۱.۲ میلیون تن نفت از طریق خط لوله صادر کند که معادل صادرات ۵ میلیون بشکه نفت در روز است. این در حالی ست که در سه ماهه دوم، میزان صادرات روسیه از طریق خط لوله ۶۰.۵ میلیون تن بوده است.

با این حال تبعیت از قرارداد کاهش تولید همواره زیر ذره بین قرار گرفته و گروه تولیدکنندگان این هفته گفته است که تولیدش روزانه ۳۳۶ هزار بشکه افزایش داشته است و ماه می به ۳۲.۱۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در مدت نیمسال اول ۲۰۱۶، همواره این شاعبه وجود داشت که اوپک نمی تواند تمام و کمال به قرارداد کاهش تولید نفت پایبند باشد.

با این حال مقامات سعودی می گویند که آنها واقعا در حال کاهش تولید خود هستند، که شامل کاهش صادرات ۳۰۰ هزار بشکه نفت به آسیا در ماه جولای می شود. با این حال برخی از پالایشگاه های آسیایی می گویند که سهمیه خود را به طور کامل از عربستان دریافت کرده اند.

در حالی که به نظر می رسد معامله گران مالی از افزایش قیمت ها مطمئن اند، بازارهای فیزیکی کماکان با مازاد عرضه روبه روست که دلیل اصلی آن حفاری ها در آمریکا برای تولید تولید نفت جدید است.

موسسه بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد، شرکت های حفاری آمریکایی در هفته منتهی به ۹ ژوئن، ۸ سکوی حفاری دیگر اضافه کردند و بدین ترتیتب تعداد کل سکوهای فعال آمریکا به ۷۴۱ سکو رسید که بیشترین تعداد سکو از آوریل سال ۲۰۱۵ تاکنون است.

تولید نفت آمریکا با افزایش ۱۰ درصدی به ۹.۳۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است که تولید نفت این کشور می تواند از ۹.۳ میلیون بشکه در روز به ۱۰ میلیون بشکه افزایش یابد. تولید نفت خام آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶، ۱۰ درصد رشد داشته است و به ۹.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

آمارهای موسسه نفت آمریکایی در روز سه شنبه نشان می داد که موجودی نفت آمریکا ۲.۸ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۹ ژوئن رشد داشته است و به ۵۱۱.۴ میلیون بشکه رسیده است.

این در حالی ست که انتظار می رفت که موجودی نفت آمریکا در هفته مذکور، ۲.۷ میلیون بشکه کاهش یابد. میزان موجودی محصولات پالایش شده هم، علی رغم شروع فصل تابستان، همچنان بالاست.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۷، ۴۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، این در حالی ست که به عقیده اوپک، افزایش تولید آمریکا در سال ۲۰۱۷، ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

تحلیلگر بانک آمریکایی جفریز نیز با اشاره به تولید آمریکا به عنوان مهمترین عامل کاهش قیمت ها نوشته است: «قیمت نفت به کمترین نرخی که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ دیده شده بود، رسیده است.»

علی رغم تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر، قیمت نفت در روز تمدید قرارداد سقوط کرد. علت سقوط قیمت نفت در آن روز نا امیدی تجار از کاهش بیشتر تولید بودند. پیشتر منابع مطلع خبر داده بودند که امکان تعمیق قرارداد و کاهش بیشتر نفت از جمله موضوعاتی است که در نشست اصلی اوپک در وین که دیروز برگزار شد، مورد بحث قرار میگیرد. اما در توافق صورت گرفته، میزان کاهش تغییری نداشت و این امر موجب نا امیدی سرمایه گذاران و خروج آن‌ها از بازارهای پرریسک‌تر شد.

این بار نیز تصمیم بر آن است که تولیدکنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) این سازمان را در قرار داد کاهش تولید همراهی کنند. در صدر تولید کنندگان غیر عضو، روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان قرار گرفته است. 

درست مثل قرارداد اول که در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق شد و قرار بود از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت ۶ ماه اجرا شود، این بار نیز تولید روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش میابد.

باید توجه داشت که با کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به زیر ۵۰ دلار، تولید نفت برای آمریکا آن طور که باید به صرفه نیست لذا به نظر می رسد که آمریکا نیز بیشتر تمایل به این داشته باشد که بخواهد تا افزایش قیمت نفت، فعلا از شتاب تولید خود بکاهد. به هر حال چیزی که می توان از آن مطمئن بود، این است که هنوز آن طور که باید تمدید قرارداد کاهش تولید بر روی قیمت نفت اثر نگذاشته است، لذا انتظار می رود که رفته رفته و با آرام شدن بازار و بازگشت سرمایه گذاران شاهد افزایش این قیمت و رسیدن آن به بالای ۵۰ دلار باشیم. البته برای رسیدن به این هدف شاید نیاز به محرک اولیه ای باشد که این محرک احتمالا یا کاهش چشمگیر موجودی نفت آمریکا و یا کاهش مازاد بر قرارداد عربستان یا روسیه خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان