بازدید 3101
اقتصاد در گذر زمان

از ثبت کمپانی فورد تا دستور تاسیس جهاد سازندگی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 16 June 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

26 خرداد 1282، هنری فورد در این روز «کمپانی فورد» را به ثبت رساند و عملیات راه اندازی آن را آغاز کرد. فورد بر اساس تجربه و دانش خود توانسته بود سرمایه ای 28 میلیون دلاری فراهم کند و توافق ۱۱ سرمایه‌گذار دیگر و قول همکاری ایالت میشیگان را به دست آورد. هفت سال پیش از آن تاریخ، هنری فورد به عنوان یک مهندس جوان و خلاق، اولین وسیله نقلیه چهار چرخ را ابداع کرده و ساخته بود. این وسیله که "چهارچرخ" نامیده می ‌شد، مانند یک قایق، با فرمانی رانده می ‌شد و بدون اینکه امکان برگشت به عقب داشته باشد، با دو سرعت متفاوت حرکت می ‌کرد.

26 خرداد 1317، سید عبدالحسین دیبا رئیس محاسبات وزارت دربار و از محارم رضا شاه، به اتهام اختلاس و به دستور سرپاس مختاری رئیس شهربانی در زندان ملایر به طرز فجیعی به قتل رسید.

26 خرداد 1330، شیکاگو تریبون در گزارشی نوست مسئله نفت ایران نه به انگلیس مربوط است و نه به آمریکا و این دو دولت حق مداخله در امور داخلی ایران را ندارند. این حق ایران است که منابع طبیعی خود را در اختیار داشته باشد.

26 خرداد 1347،  شرکت ملی گاز اعلام کرد که برای توزیع گاز در تهران، سفارش دستگاه‌ های مجهز و مدرنی را به خارج داده است و تا آخر سال واحد توزیع شرکت ملی گاز با مجهزترین وسایل توزیع آماده توزیع خواهد شد. به همین منظور شرکت گاز کامیون ‌های مخصوصی سفارش داده که همه مجهز به تلفن بی ‌سیم هستند، به طوری که تقاضای تلفنی مشتری در همان لحظه به نزدیک ‌ترین کامیون اطلاع داده شده و پس از چند روز سیلندر گاز تحویل متقاضی خواهد شد. دستگاه بزرگ گاز‌پرکنی شرکت ملی گاز تمام سیلندرها را خودکار پر خواهد کرد، به طوری که میزان گاز قابل کم و زیاد شدن نخواهد بود. این شرکت با تسهیلات و امتیازات فوق از اواخر سال جاری وارد بازار خواهد شد و پس از اعلام نرخ، قیمت گازهای فعلی شهری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما کپسول‌ های هر شرکت قیمت‌ های مخصوص خود را خواهند داشت.

همچنین در این روز را‌دیو ایران به نقل از خبرگزاری پارس (ایرنا) اعلام کرد بامداد روز شنبه مراسم جشنی به مناسبت صدور اولین اتوبوس‌ ها و مینی‌ بوس ‌های ساخت ایران به کشور رومانی در کارخانجات ایران ناسیونال برگزار شد. در این جشن نماینده کارخانجات ایران ناسیونال خطاب به هیاتی که از کشور، رومانی برای تحویل اتوبوس ‌ها و مینی ‌بوس‌ ها به ایران آمده بود، گفت: امروزه در کلیه شئون مملکتی تحولات و دگرگونی ‌هایی رخ داده است و کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال نیز با پشتیبانی همه‌ جانبه ملت ایران آنقدر گسترش یافته که علاوه بر ساخت اتوبوس ‌ها و مینی ‌بوس‌ ها برای داخل، امروزه محصولات خود را به خارج هم صادر می‌ کند.

26 خرداد 1358، امام خمینی (ره) دستور تاسیس جهاد سازندگی را صادر کرد.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل