بازدید 2711

اشتباهات گذشته آمریکا در افغانستان را تکرار نخواهیم کرد

وزیر دفاع آمریکا پس از اعطای اختیارات بیشتر ترامپ به پنتاگون برای تعیین سطح نیروها در افغانستان گفت: اشتباهات گذشته در افغانستان را تکرار نخواهیم کرد.
کد خبر: ۷۰۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳ 15 June 2017
 وزیر دفاع آمریکا پس از اعطای اختیارات بیشتر ترامپ به پنتاگون برای تعیین سطح نیروها در افغانستان گفت: اشتباهات گذشته در افغانستان را تکرار نخواهیم کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از «دیلی میل»، پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اختیارات بیشتری به پنتاگون برای تعیین سطح نیروها در افغانستان داد، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ اشتباهات گذشته در افغانستان را تکرار نخواهد کرد.

اما با توجه به تاریخ افغانستان و تلاش روسای جمهور پیش از ترامپ برای پیروزی در افغانستان، تحلیلگران به موفقیت بلندمدت ماتیس در افغانستان اطمینان ندارند.

ماتیس در روز گذشته با بیان اینکه دولت ترامپ اشتباهات گذشته را تکرار نخواهد کرد، گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم که افغانستان بار دیگر به سکویی برای حمله علیه کشور ما و متحدان ما تبدیل شود.

وی همچنان افزود که خطر هنوز وجود دارد و رفع این خطرات نیازمند تعهد برای شکست دادن سازمان‎های تروریستی  است که آمریکا، کشورهای دیگر و مردم افغانستان را تهدید می‌‏کنند.

پس از 16 سال حضور نظامیان خارجی در افغانستان و تلاش دولت‌های مختلف برای استراتژی‌های متفاوت در افغانستان، ناظران همچنان نسبت به موفقیت‌آمیز بودن استراتژی جدید آمریکا مطمئن نیستند.

«استفان بیدل» استاد دانشگاه «جورج واشنگتن» و کارشناس افغانستان در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته که 3 تا 5 هزار نظامی بیشتر معجزه‌ای نخواهد کرد و افزایش شمار نیروها تغییری ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد که در راستای از هم پاشیدن گروه‎های تروریستی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما شکست آن‎ها در صورتی امکان پذیر است که به نیروهای خود در میدان جنگ حمایت و صلاحیت کافی داده شود.

از سوی دیگر، ماتیس سپردن صلاحیت به وزارت دفاع را به معنی تغییر در شمار سربازان مستقر در افغانستان نمی‌داند.

وی همچنین اظهار کرد که به نیروهای آمریکایی آزادی عمل بیشتری برای ارائه حمایت هوایی و دیگر حمایت‎های حیاتی داده خواهد شد.

در اعلامیه پنتاگون آمده است که ماموریت اصلی آمریکا یعنی آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان بر جای خود باقی خواهد ماند.

در اعلامیه تاکید شده است که این تصمیم ترامپ، بخشی از استراتژی گسترده‌تر آمریکا است که به نقش واشنگتن در افغانستان و منطقه توجه می‎‌کند. استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان در هفته‎های پیش رو به رئیس‌جمهور آمریکا پیشکش خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا گفت که همکاری با متحدان خود را در ارتباط با افغانستان ادامه خواهند داد و خواستار نقش بیشتر آن‎ها نیز هست.

آمریکا هم اکنون در حدود 8400 نظامی در افغانستان دارد که در کنار 5 هزار نظامی ناتو، ماموریت آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان و نیز ماموریت ضد تروریستی را بر عهده دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار