بازدید 14395
۹

جانبازان زیر 25 درصد، هزینه تخطی وزارت بهداشت از قانون را می پردازند!

داوطلبان و کسانی که به دلیل این ناهماهنگی از حق قانونی خود محروم می شوند، تأکید دارند: بنا بر قانون، صرف اطلاع از قانون به منزله ابلاغ آن است. معنی این نظر آن است که پانزده روز پس از انتشار قانونی که مجلس مصوب می کند و در روزنامه رسمی منتشر می شود، اجرای آن برای همه نهادهای درگیر لازم الاجراست و هر صحبتی مبنی بر عدم اطلاع یا عدم ابلاغ رسمی، چیزی جز بهانه برای تخطی از قانون نیست؛ موضوعی که وزارت بهداشت قبول ندارد و خواهان ابلاغ رسمی قانون است.
کد خبر: ۷۰۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲ 13 June 2017
هزینه تخطی وزارت بهداشت از قانون را جانبازان زیر 25 درصد می پردازند!  بر پایه یکی از مصوبه های سال گذشته مجلس شورای اسلامی که در جریان تدوین و نهایی کردن برنامه ششم توسعه در زمستان سال گذشته به تصویب رسید، از آن پس سهمیه ایثارگری ورود به دانشگاه، شامل حال جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس را دارند نیز می شود؛ مصوبه ای که گویا برخی بهانه ها و ناهماهنگی ها، اجازه اجرای کاملش را نمی دهد.

به گزارش «تابناک»؛ قانون افزایش دامنه شمول سهیمه ایثارگری برای ورود به دانشگاه ناظر بر بند «ب» ماده سه از لایحه برنامه ششم توسعه است که نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها را از سال 96 تحت تأثیر قرار خواهد داد و باعث می شود، بسیاری از خانواده های جانبازان و رزمندگانی که تاکنون از مزایای سهمیه ایثارگری استفاده نکرده اند، شامل حال این سهمیه شوند.

پیشتر ابراهيم خدايي، رئیس سازمان سنجش در این باره با اشاره به افزایش 5درصدی سهمیه ایثارگران افزود: سال گذشته 25 درصد سهمیه بر اساس قانون جامع ایثارگران به ایثارگران اختصاص داده می شد؛ یعنی فرزندان جانبازان بالای 25 درصد، کلیه جانبازان، فرزندان آزادگان، همسران و فرزندان شهدا و رزمندگانی که بالای شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل را داشتند، از این 25 درصد استفاده می کردند.

وی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه تأکید کرد: بر اساس این قانون، دامنه سهمیه ها وسیع تر و به سهمیه ایثارگران 5درصد اضافه شده است و علاوه بر آن، همسران و فرزندان کسانی که جانباز زیر 25 درصد هستند و یا شش ماه داوطلبانه در جبهه حضور داشتند نیز می توانند اگر سهمیه 25 درصدی در رشته محلی پر نشد، از این سهمیه استفاده کنند.

توضیحات بیشتر در مورد این مصوبه مجلس شورای اسلامی ـ که بر اساس قانون در آزمون سراسری سال جاری لازم الاجراست ـ این است که جانبازان زير 25 درصد  و رزمندگان با سابقه حضور شش ماه در جبهه نیز از زمان تصویب قانون مذکور (زمستان 95) در آزمون های ورودی دانشگاه های سراسری و آزاد در کلیه رشته ها از سهميه اي 5درصدي برخوردار خواهند شد.

نحوه اجرای این قانون نشان می دهد به رغم نهایی و لازم الاجرا بودنش، هنوز برخی ناهماهنگی و بهانه ها از سوی سازمان ها و دستگاه های دولتی و نظامی مثل وزارت بهداشت و درمان، باعث بلاتکلیفی و محرومیت جمع زیادی از مشمولان از این قانون شده است.

یکی از مهم ترین مسأله ای که هم اینک و در جریان اجرایی شدن این مصوبه پیش آمده، بی توجهی و التزام وزارت بهداشت، درمان و پزشکی به اجرایی کردن این قانون است که سبب شده، جمع زیادی از داوطلبان رشته های مرتبط با وزارت بهداشت در آزمون سراسری و مقاطع بالاتر از این مزیت محروم شوند.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور عقیده دارد، سهميه مذکور شامل همه رشته ‌های پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز می شود؛ اما اعمال این سهمیه ها در رشته های مرتبط با وزارت بهداشت، بر عهده خود وزارت بهداشت است و سازمان سنجش، امکان اعمال سهمیه برای داوطلبان این رشته ها را مستقل از وزارتخانه مذکور ندارد.

با این حال «یوسف جلیل‌نژاد» معاون رئیس مرکز سنجش پزشکی این وزارتخانه بر این باور است: این قانون به وزارتخانه ابلاغ نشده است و برای اجرایی شدن آن باید رسما به وزارتخانه ابلاغ شود تا پس از ابلاغ به معاونت آموزشی ارجاع داده شود و معاونت آموزشی برای اجرا آن را به ما ابلاغ کند.

داوطلبان آزمون سراسری  و کسانی که به دلیل این ناهماهنگی و برخورد وزارت بهداشت با قانون ملی از حق قانونی خود محروم خواهند شد نیز تأکید دارند: بر اساس قانون صرف اطلاع از قانون به منزله ابلاغ آن است. معنی این نظر آن است که پانزده روز پس از انتشار قانونی که مجلس مصوب می کند و در روزنامه رسمی منتشر می شود، اجرای آن برای همه نهادهای درگیر لازم الاجراست و هر صحبتی مبنی بر عدم اطلاع یا عدم ابلاغ رسمی، چیزی جز بهانه برای تخطی از قانون نیست.

به بیان دیگر، همه دستگاه های متبوع باید به محض تسلیم این قانون، از آن تبعيت كنند و قانونی که به تصویب مجلس رسیده و مراحل اعتبار یافتن خود را گذرانده، دیگر نیاز به ابلاغ رسمی ندارد و باید از سوي تابعانش ـ خواه یک وزارتخانه و خواه یک شهروند معمولی ـ مورد تبعيت قرار گيرد؛ موضوع مهمی که هرچند بدیهی است، گویا مسئولان وزارت بهداشت از آن اطلاع ندارند و این بی اطلاعی عده ای را متضرر خواهد کرد.

بر اساس آنچه آمد، ناهماهنگی و عدم التزام برخی نهادهای دولتی به ویژه وزارت بهداشت و درمان به قانون اخیر مجلس و قوانین سابق موجود، در آزمون سراسری آتی و سایر آزمون های ورودی دانشگاه ها جمع زیادی از مشمولان سهمیه اخیر را از حق قانونی خود محروم خواهد کرد. در چنین شرایطی، نه تنها وزارت بهداشت باید سریع به فکر اصلاح فرایند آزمون باشد، بلکه باید تبعات خسارت احتمالی به مشمولانی که از حق خود محروم می شوند را نیز بر عهده بگیرد.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۹
الان رشته پزشکی اینجوری شده مثلا یه کلاس 120 نفره 50نفرش بین الملل پولی میگیره اون 70 نفر باقیمونده هم اکثرا با سهمیه پرمیشه
چه وضعشه ما مردم عادی ادم نیستیم؟؟؟؟ رضای خدا اینه؟؟؟؟؟ سهمیه کار درستی نیست به هیچ عنوان ...شما ابن عزیزان را با ایجاد شرایط مناسب زندگی کمک نمایید نه از حق ما به انان ببخشید
این بچه سهمیه دارا بابا بذارین ما هم یه جا نون بخوریم بسه دیگه ‎:(‎
وام ۴ درصد میگیرین
سربازی معاف میشین
نون مارو هم که آجر میکنین
البته وزارت بهداشت به خیلی از قوانین در خصوص ایثارگران عمل نمی کند و هیچ کسی هم رسیدگی نمی کنه.
متاسفانه قانون جدید معافیت فرزندان ایثار گران هم چند ماه است مصوب شده ولی هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است
ای کاش شما حبرگزاری های معتبر صدای ما مردم باشید.
لطفا این قوانین که عدم اجراش به سرنوشت ما رو رقم میزنه بیشتر از اینا پیگیری بشه. شاید سال های بعد حقمون رو بهمون بدن...
دوستان فک میکنند این لایحه ها اجرایی میشوند نه عزیزم28سال استکه بعدازاتمام جنگ مارزمندگان وجانبازان زیر25درصدهاراباکلی دردبحال خودمان رها کردندحتی یک دفترچه بیمه درمانی هم ندادند اگراین سهمیه راداند همه اش مال شما
دراکثرکشورها؛برای رزمندگانشون که درجنگ شرکت داشته اند امتیازاتی قایل میشوند.کسانی که میگن بسه دیگه این امتیازات باید به دو موضوع توجه کنند یک اینکه اگراینها نمی جنگیدند واز کشوردفاع نمیکردندمعلوم نبودچه برسر ایران ومردمش میومدودوم اینکه اغلب این امتیازات فقط روی کاغذه.
سلام و احترام ما جانبازان زیر 25 دزصد چرا و به چه علت نباید از خدماتی که جانبازان 25 در صد استفاده می کنند ما هم استفاده کنیم ما هم در عملیات هایی که آن ها بوده اند ما هم بوده ایم و چندین با شیمیایی شده و یا ترکش به بدنمان اثابت کرده است الان از هیچ امکاناتی و خدماتی استفاده نکرده ایم من در دانشگاه کارشناسی ادامه تحصیل می دهم و هیچ خدماتنی شامل حال ما نمی شود یا فرزندان در شاهد درس می خوانند همه شهریه گرفته می شود و این روش بسیار متاثر بار است از مسئولین محترم درخواست داریم به جانبازان زیر 25 هم رفاهیاتی از جمله شهریه دانشگاه. مدرسه و دبیرستان شاهدو...تعلق بگیرد و همچنین برای رزمندگان ...ممنون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی