بازدید 3676
اقتصاد در گذر زمان

از خرید ماشین ریون ایکس مریضخانه ای تا برگزاری انتخابات دهمین دروه ریاست جمهوری

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ 12 June 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

22 خرداد 1308، در روزنامه اطلاعات به نقل از صحیه کل مملکتی (وزارت بهداشت آن روزگار) اعلام شد که صحیه کل مملکتی یک دستگاه «ماشین ریون ایکس مریضخانه‌ای» برای مریضخانه‌ دولتی تهران خریداری نموده و بر طبق تلگراف واصله، اشیای مذکور با طیاره به تهران حمل گردیده است. در خبر دیگری نیز در همین روز از قول دکتر لقمان الملک رئیس صحیه کل مملکتی آمده است که برای آبله‌کوبی لایحه ‌ای اجباری تقدیم مجلس شورای ملی نموده است که در ماده اول آن تصریح گردیده برای مصون بودن از مرض آبله لازم است از زمان ولادت تا سن 21 سالگی چهار دفعه عمل تلقیح اجرا گردد. دفعه اول پس از ولادت تا شش ماهگی، دفعه دوم از سن 6 سالگی تا هفت سالگی، دفعه سوم از سن دوازده سالگی تا سیزده سالگی و دفعه چهارم از 19 تا 21 سالگی و در ماده دوم آن آمده است: ولی هر طفل جدیدالولاده مملکت مکلف است در مدت 6 ماه اول پس از تولد آبله طفل را در یکی از پست‌ های آبله‌ کوبی مجانی دولتی کوبیده و تصدیق تلقیح را از متصدیان آبله‌ کوبی بگیرد و اگر نکند پس از تحقیق و کشف محکوم است و مجازات قانونی خواهد شد.

22 خرداد 1329، کمیسیون خارجه مجلس شورای ملی، لایحه پرداخت 65 هزار دلار هزینه ماموریت هیات آمریکایی مامور حل اختلاف آب هیرمند را تصویب کرد.

22 خرداد 1330، آگهی فروش نفت از طرف شرکت ملی نفت ایران اعلام شد. در همین روز روزنامه آیریش تایمز چاپ ایرلند در مقاله ای مبارزات مردم ایران در راه ملی شدن صنعت نفت کشور را مورد ستایش قرار داد و اقدامات استعماری انگلیس را محکوم کرد.

22 خرداد 1332، روزنامه Agende Economique et finenciere چاپ پاریس خبری از مبدا تل آوویو منتشر کرد مبنی بر اینکه بین اسرائیل و ایران یک قرارداد پرداخت به مبلغ 500 هزار دلار برای مبادله جنس از جمله نفت، منعقد گردیده است.

22 خرداد 1338، منوچهر اقبال، نخست‌وزیر کابینه خود را ترمیم و سه وزیر جدید معرفی کرد. وی با معرفی دکتر جلال عبده (وزیر امور خارجه)، رحمت اتابکی (وزیر کشور) و دکتر عبدالحسین اعتبار (وزیر بازرگانی)، علی‌اصغر حکمت، ‌نادر باتمانقلیچ و عباسقلی نیساری را از کابینه خارج کرد.

22 خرداد 1346، مسوول اداره سیمان وزارت صنایع در گزارشی کوتاه اعلام کرد که بازار عمده ‌فروشی سیمان ظرف چند روز اخیر نسبتا ساکت و راکد شده و به‌ع لت کمبود تقاضا، بهای سیمان هر تن 50 ریال کاهش یافته است. در این گزارش آمده است تقلیل قیمت سیمان به دلیل کاهشی است که قرار است در قیمت سیمان از اول تیرماه صورت گیرد، به همین جهت اکثر عمده ‌فروشان منتظر کاهش بهای سیمان طبق بخشنامه وزارت اقتصاد هستند که قرار است طی آن سیمان هر تن 150 ریال کاهش یابد و به تنی 1370 ریال برسد. در حال حاضر (46) خرده ‌فروشی سیمان در حدود مصرف صورت می ‌گیرد و هم ‌اکنون مکان کارخانه ‌های تهران و شمال هر تن 1750 ریال و سیمان کارخانه درود خوزستان هر تن 1850 ریال به فروش می ‌رسد، ولی محدوده و اطراف تهران بیشتر احتیاجات خود را از کارخانه سیمان تهران (ری) برطرف می ‌کنند. در حال حاضر سایر مصالح ساختمانی از قبیل آجر و آهک و گچ نیز قدری افزایش قیمت پیدا کرده ‌اند و قیمت آجر فشاری به هزاری (هزار عدد) 550 ریال رسیده است.

22 خرداد 1347، بعضی معتقدند که بانک مرکزی با اطلاعیه‌ای که این روز صادر کرد چوب لای چرخ صنایع گذاشته است، اما نویسنده یک مقاله به نام «همایون فروزان» این اقدام بانک مرکزی را ستایش کرده و نوشته است: بانک مرکزی به کلیه بانک‌ های مجاز کشور اطلاع داده است که گشایش اعتبار اسنادی برای وارد کردن ماشین ‌آلات صنعتی، موکول به ارائه کارت عضویت اتاق صنایع و معادن از سوی متقاضیان است و درصورتی که متقاضیان فاقد کارت ‌های معتبر و دارای مدت قانونی باشند از گشایش اعتبار برای آنها خودداری می ‌شود و بانک مرکزی با صدور این اطلاعیه عملا نسبت به تقویت و حمایت اتاق صنایع و معادن همت گماشته است. واقعیت این است که اتاق صنایع و معادن در سال 1341 کلیت یافت و از آن تاریخ تاکنون تعداد اعضای آن به 950 واحد هم نمی ‌رسد در حالی که در کشورهای مترقی اتاق ‌های صنعت و معدن به وسیله خود صاحبان صنایع و بازرگانان به‌ وجود می ‌آید و از طرف آنها تقویت می‌‌ شود. امروز دیگر روزی نیست که هرکس «خر» خود را سوار شود و کاری به کار دیگری نداشته باشد و ما نباید با جبر و زور و هراس از مقررات و قوانین به سویی روی آوریم و فقط به نام ‌نویسی و عضویت در اتاق اکتفا کنیم.

22 خرداد 1357، کارکنان شرکت توانیر وابسته به وزارت نیرو در تهران دست از کار کشیدند و در محل این شرکت در جنوب میدان ونک در خیابان برزیل (توانیر فعلی) اجتماع کردند.

22 خرداد 1374، پیتر تارناف معاون وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: با شناختی که از گروه 7 کشور صنعتی دارم، آن ها از تحریم اقتصادی ایران پیروی نخواهند کرد. وی که سخنانش در این روز در واشنگتن تایمز چاپ شد گفت: کشورهای غربی گویی انگیزه ای برای پذیرفتن خواسته های واشنگتن ندارند.

22 خرداد 1388، دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت 85 درصدی مردم در سراسر کشور برگزار شد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی