بازدید 4659

کاهش ۵۰ درصدی ورودی پرونده ها به قوه قضاییه با تشکیل نهاد داوری

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه لایحه داوری در کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضاییه موثر است،گفت: اطاله دادرسی روند بررسی پرونده ها را به ۲ سال افزایش می دهد.
کد خبر: ۷۰۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸ 11 June 2017
محمدعلی پورمختار درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه آمار اعلامی از سوی قوه قضاییه مبنی بر کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی درسال 95 جای تردید ندارد، گفت: انتظار می رود مسئولان دستگاه قضایی با تحلیلی مشخص کنند که کاهش آمار ورودی پرونده ها درکدام بخش ها و به چه دلیلی انجام شده است، یعنی آیا اقدامات پیشگیرانه ، کاهش جرائم  ویا عملکرد دستگاه ها مانع از کاهش ورود آمار پرودنده ها شده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قوه قضاییه موارد این چنینی راباید به تفکیک استانی ، جمعیتی و نوع اختلافات و جرائم اعلام کند، افزود: کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی درسال 95 اتفاق قابل قبولی بوده و امیدواریم روند نزولی ورودی پرونده ها به قوه قضاییه همچنان ادامه پیدا کند، البته در ورود پرونده ها به محاکم قضایی برخی تکراری هستند.

وی با تاکید براینکه پرونده ها در ابتدای ورود به دادسرا یک بخش از آمارها را شامل می شوند، تصریح کرد: پرونده های بررسی شده در دادگاه بدوی آمار دیگری داشته و دردادگاه تجدید نظر نیز در صورت وجود اعتراضریال آمار جداگانه ای را شامل می شوند، بنابراین برای جلوگیری از این تکرارها باید یکسان سازی صورت گرفته و برمبنای طرفین و اسم و مشخصات شاکی، متهم و خواهان و خوانده آمارها اعلام شود.

پورمختار با اشاره به اینکه تکرار بررسی پرونده ها و ثبت آن در چند نقطه از سیستم قضایی ضعف است، گفت: البته اقداماتی درخصوص جلوگیری از بررسی تکراری پرونده ها انجام شده است، اما مشاهده شده یک فرد در اشکال مختلف متهم، خوانده،خواهان و شاکی باشد که باید به این موارد توجه کرد؛ اما اطاله دادرسی همچنان وجود داشته و دربخش های مختلف زمان بسیاری را صرف بررسی پرونده ها می کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزود: امیدواریم با قانونگذاری ها در برنامه ششم و افزایش بودجه قوه قضاییه و مجوز جذب استخدام این موارد و نقاط ضعف در این حوزه رفع شود، همچنین قوه قضاییه ملزم شد که لایحه جامع داوری را به مجلس  ارایه دهد که اگر این موضوع انجام شود به طورحتم 50 درصد پرونده های ورودی به قوه قضاییه کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، معاون رییس قوه قضاییه از ورود تعداد 5 میلیون و 585 هزار و 489 پرونده در سال 95 به دستگاه قضایی خبرداد و گفت: این تعداد پرونده نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان