بازدید 10411
۴

دمای 55 درجه که مردم سیستان و بلوچستان را می سوزاند، کم از سیل و زلزله ندارد!

هنوز ماه تابستان فرا نرسیده، دمای هوا در بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان به قدری افزایش یافته که حتی امکان فعالیت روزمره نیز از مردم این استان گرفته شده است؛ مردمی که جز مشکل گرمای هوا، باید با مشکلاتی مثل قطع و وصل های مکرر برق و نیز تعرفه های سنگین این امکان زیرساختی، دست و پنجه نرم کنند.
کد خبر: ۷۰۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸ 03 June 2017
گرمای شدیدی که مردم سیستان و بلوچستان را می سوزاند، کم از سیل و زلزله ندارد!
 هنوز ماه تابستان فرا نرسیده، دمای هوا در بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان به قدری افزایش یافته که حتی امکان فعالیت روزمره نیز از مردم این استان گرفته شده است؛ مردمی که جز مشکل گرمای هوا، باید با مشکلاتی مثل قطع و وصل های مکرر برق و نیز تعرفه های سنگین این امکان زیرساختی، دست و پنجه نرم کنند.
 
به گزارش «تابناک»؛ چند روزی است که دمای هوا در بخش زیادی از شهر و روستاهای استان سیستان و بلوچستان به شکل غیرقابل تحملی افزایش یافته و این موضوع مشکلات فراوانی برای مردم منطقه ایجاد کرده است؛ مشکلاتی که با توجه به محرومیت های شدید و دور از تصور این منطقه از کشورمان در برخورداری از امکانات زیرساختی، نیازمند توجه ویژه و اورژانسی مسئولان است.

گرمای سوزان هوا که اگر دقیق تر به آن نگاه شود، به دلیل حجم خسارات کم از زلزله، توفان و یا سیل ندارد، تنها مشکل مردم سیستان و بلوچستان نیست و آنچه این شرایط را برای اهالی منطقه غیرقابل تحمل و زندگی را در جنوب شرق ایران مختل کرده است، نبود امکانات زیرساختی مناسب مثل برق شهری مطمئن و سیستم های سرمایشی مناسب در بیشتر نقاط استان برای رهایی از این شرایط حتی برای چند لحظه است.

البته شرایط مناطقی هم که برق شهری مطمئن و اتصال دائمی برق در آنجا وجود دارد چندان تعریفی ندارد و به گفته برخی مسئولان و مقامات استانی به قدری تعرفه های برق زیاد است که امکان استفاده از سیستم های سرمایشی عملاً از مردم منطقه گرفته شده است.

برای مثال رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این باره به «تسنیم» گفت: در حال حاضر تنها در شهرستان‌های چابهار و کنارک تعرفه برق مناطق گرمسیری به مدت 9 ماه از سال اعمال می‌شود که با توجه به گرمای شدید هوا در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان، نیاز است این تعرفه در باقی شهرستان‌ها هم اعمال شود.

دامنه این موج شدید گرما بسیار بیشتر از آن است که بتوان فکرش را کرد و خسارت آن حتی به درختان میوه، مزارع کشاورزی و حیوانات هم رسیده است. بسیاری از کشاورزان، دامداران و باغ داران استان با خسارات سنگین مالی رو به رو شده اند و بعضاً اندک سرمایه و دسترنج خود را نیز از دست داده اند.
 
در این باره عبدالغفور ایرانژاد، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ضمن تأیید خسارت های وارده به مردم استان به دلیل گرمای شدید هوا به «مهر»، گفت: دولت باید خسارت گرما در زمینه محصولات کشاورزی، سوختن لوازم خانگی بر اثر نواسانات برق و کاهش تعرفه برق در این منطقه را به دقت برآورد و نسبت به جبران خسارت اقدام کند.

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز با اشاره به گرمای شدید در استان سیستان و بلوچستان و قطع برق منازل مسکونی در چند روز گذشته گفت: سازمان هواشناسی عنوان می‌کند که دمای هوا در برخی شهرها به 56 درجه رسیده ولی واقعیت این است که دمای هوا از 56 درجه نیز بیشتر است. در این شرایط شاهد افت ولتاژ شدید برق و همچنین قطع برق هستیم که موجب خراب شدن و سوختن وسایل خانگی مردم به علت قطع مکرر برق شده است.

در چنین شرایطی، سخن به گزاف نیست اگر بگوییم در روزهای کنونی زندگی در این استان فلج شده است و مردم منطقه بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و کمک دولتمردان هستند. شرایطی که بروز آن در ماه مبارک رمضان، بر دشواری های زندگی اهالی سیستان و بلوچستان افزوده است و این موضوع را ذهن تداعی می کند که یا مسئولان اجرایی کشور به فکر این دیار و مشکلات مردمانش نیستند و یا اساساً مشکلات این منطقه غیر قابل حل است و کاری از دست مسئولان ساخته نیست.

چرا که مشکلاتی که به آن اشاره شد، یک باره و در سال های اخیر ایجاد نشده و رنجی که از آن می گوییم، بخش جدایی ناپذیر سال های دراز زندگی مردم سیستان و بلوچستان است؛ مردمی که گویا از روند توسعه و تحول کلی کشور بازمانده اند و دوری از مرکز برایشان گران تمام شده است؛ گرانتر از آنچه بتوان فکرش را کرد و در سال های اخیر آن هم به مدد افزایش سرعت و امکان انتقال اطلاعات، فرصت شنیده شدن صدای این هموطنان نیز ایجاد شده است.

این در حالی است که دولتمردان مدعی هستند برای رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان اقدام های اساسی را در دستور کار قرار داده اند و در دولت یازدهم نیز توجه ویژه ای به منطقه داشته اند؛ ادعایی که شخص رئیس جمهور نیز به آن در مناظرات انتخاباتی اشاره و تأکید کرد تلاش دارد از درجه محرومیت جنوب شرق کشور بکاهد.

در این بین، دور از انتظار نیست، اگر مسئولان محاسبه میزان خسارت های وارده بر کشاورزان، دامداران و باغداران و پرداخت حداکثری این خسارت ها، تلاش برای گسترش حداکثری برق شهری مطمئن در همه شهر و روستاهای استان، کاهش ویژه و قابل توجه تعرفه برق را در شرایط کنونی در دستور کار قرار دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۴
در سنت تاریخی ما چگونه هوای داخل ساختمان ها را خنک نگه می داشتند؟

اینک با شعار بنا کردنِ ساختمان های مدرن به شهرهایی با آب و هوای گرم، آن ساختمان های قدیم تخریب شدند و جای خود را به ساختمان هایی دادند که تناسبی با این شرایط آب و هوایی ندارند.

اکنون زندگی در این ساختمان های نامناسب، به وجود نیروی برق وابسته است.
و چه غم انگیز که اگر ساعتی این برقِ مدرن نباشد،
انسان از شدت گرما دوام نمی آورد!!!

بیایید برای هر ایده ی نو، شتاب زده آغوش باز نکنیم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
اقا احسان الان شما در كجاي ايران زندگي ميكني كه خارج از گود حرف ميزني . بيا برو توي آن ساختمانهاي قديمي سنتي قديم سيستان و سيستان زندگي كن تا مزه زندگي در آن شرايط درك كني.امكانات قديمي براي دوره اي بود كه مردم هيچگونه امكانات نداشته اند . اگر اينجوري است شما در خانه شهري با اب و برق و گاز و كولر و سيستمهاي گرمايشي زندگي ميكني و سوار مترو و اتوبوس و ماشسن ميشود بهتره سوار الاغ شي و كارهاي روزانه ات انجام بدي
عزیزانِ روشنفکر و نادلواپس!
رای گرفتند و رفتند
ما موندیمو سختی های استانمون.
لطفا رییس جمهور و وزیر نیرو به وضعیت سیستان هم رسیدگی کنند. مقامات استانی و کشوری فقط به جنوب استان رسیدگی می کنند. سیستان آلوده ترین شهرهای دنیا رو داره، دماش حدود 50 درجه می رسه و طو فان 120 روزه بیداد میکنه اما مسئولین هیچ کاری برای سیستان نمی کنند!!!!!! من دارم احساس میکنم سیستان مال ایران نیست!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها