بازدید 3868

طرح ماکرون برای آینده فرانسه چیست؟

پس از روی کار آمدن ماکرون اکنون سوال اساسی این است که فضای سیاسی و اقتصادی فرانسه و دنیا (به‌‌طور خاص اروپا) بعد از این به چه صورت خواهد بود؟
کد خبر: ۶۹۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ 01 June 2017
بعد از انتخابات ایالات متحده آمریکا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برخی تصور می‌کردند اکنون نوبت فرانسه است تا تب پوپولیسم، این کشور را نیز دچار خود کند. اما عملکرد مناسب امانوئل ماکرون در مناظره‌ها و بیان چارچوب‌های سیاسی و اقتصادی روشن، موجب شد همان‌گونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد این رئیس‌جمهور جوان در راس تصمیم‌سازی فرانسه قرار گیرد و شاهد گردش از پوپولیسم به سمت فصل تازه‌ای از تعاملات پویا در اتحادیه اروپا باشیم.

پس از روی کار آمدن ماکرون اکنون سوال اساسی این است که فضای سیاسی و اقتصادی فرانسه و دنیا (به‌‌طور خاص اروپا) بعد از این به چه صورت خواهد بود؟ ماکرون حزب سیاسی مستقل را برگزید و بیان کرد «برای همه کار خواهم کرد»؛ به‌دیگر بیان ماکرون متعهد شده هر دو حزب چپ و راست را راضی نگه دارد. این شعار تلویحا بیان می‌کند ماکرون مرد سازش است. او قصد دارد از هر فرصتی که به فرانسه سود می‌رساند، استفاده کند. پس از شکل‌گیری دولت ماکرون جوان، سمت و سوی تغییرات به کدام جهت خواهد بود؟ دستاوردهای ملی و بین‌المللی که ماکرون وعده داده است چگونه محقق خواهد شد و پیامدهای آن به‌چه صورت وضع فرانسه و اتحادیه اروپا را دگرگون خواهد کرد؟

در یک تحلیل کلی شاید بتوان مسائل پیش‌روی ماکرون را در سه دسته کلی تقسیم‌بندی کرد: ابتدا مسائل و مشکلات اقتصادی موجود در فرانسه مثل نرخ بالای بیکاری، کسری بودجه دولت و رشد تولیدناخالص پایین، دوم حضور در اتحادیه اروپا و انجام اصلاحات مدنظر ماکرون و در نهایت مساله تامین امنیت در فرانسه و اروپا که به‌طور خاص معطوف به مهاجران و پناهندگان کشورهای مسلمان و موضوع تروریسم است. ماکرون را باید مرد سازش دانست. او از انجام اصلاحات اقتصادی تا نحوه ورود مهاجرین، اصل را بر سازش و گفت‌و‌گو بنا نهاده است. اگر در بحث اصلاح قوانین کار بهترین راه را تعامل شرکت‌ها و کارگران برای چانه‌زنی و تعیین دستمزد می‌داند، در بحث ورود پناهندگان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و فرانسه نیز راه‌حل را تشکیل نهادهای نظارتی می‌داند. ماکرون قصد دارد طرحی پیشنهادی ارائه دهد تا در آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا موسسات تحقیق و تفحص امور پناهجویان تشکیل داده تا پس از نام‌نویسی مهاجران و ارزیابی ریسک آنان، تصمیم در مورد ورود یا عدم ورود آنان به کشورهای عضو اتخاذ شود.

در حال حاضر ماکرون را باید یکی از افراد برجسته در تعیین معادلات سیاسی دنیا دانست. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تحریم روسیه و سیاست‌های غیر شفاف ترامپ فضایی به‌وجود آورده که فرانسه را ناجی اتحادیه اروپا می‌دانند. به‌دیگر بیان در صورت تصمیم فرانسه برای خروج از اتحادیه اروپا پایه‌های این سازمان به‌شدت سست شده و زمینه فروپاشی این اتحادیه در قاره سبز بیش از پیش فراهم می‌شود. در وصف تاثیر خروج یا ماندن فرانسه در اتحادیه اروپا همین بس که به‌محض روی کار آمدن ماکرون ارزش یورو به بیشترین میزان خود ظرف 6 ماه پیش از آن رسید.

ماکرون همان‌طور که قبل از انتخابات نیز گفته بود خواهان ماندن در اتحادیه اروپا است. اما او ماندن را مشروط کرده است. ماکرون به‌نوعی خواهان استفاده از جو موجود در جهت مصالح فرانسه است. به‌همین دلیل است که خواستار ایجاد اصلاحات اقتصادی و سیاسی در اتحادیه اروپا است. در یک تحلیل کلی می‌توان نتیجه گرفت ماکرون قصد دارد در خلال ایجاد ساختارهای جدید در اتحادیه اروپا به بهانه از بین بردن رویه‌های کهنه و پر اصطکاک قدیمی، به تثبیت پایه‌های اقتصادی و سیاسی فرانسه بپردازد. مسیری که در جریان آن هم مشکلات اقتصادی فعلی برطرف خواهد شد و هم مساله مهاجران و تروریسم. باید اضافه کنیم شریان اصلی این مسیر از برلین و آلمان به‌عنوان قدرت بلامنازع اتحادیه اروپا می‌گذرد. جایی که ماکرون تنها یک روز پس از برگزاری مراسم ریاست جمهوری خود قدم در آن‌جا گذاشت.

منبع: دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی