بازدید 31616

تصاوير مرحوم مشكيني در اوايل انقلاب

کد خبر: ۶۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۱ 24 October 2009
آیت‌الله علی مشکینی، رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه دائم قم بود. وی در سال ۱۳۰۰ هجری‌ شمسی در ‌یکی از روستاهای شهر خیاو آذربایجان که بعدها نام آن به مشکین شهر تغییر یافت و در خانواده‌ای‌ روحانی به دنیا آمد و مقدمات‌ علوم‌ دینی‌ را نزد پدر فرا گرفت‌.

به گزارش شيعه آنلاين، آیت‌الله علی مشکینی، پس از مرگ‌ پدر و به‌ سفارش‌ وی برای‌ تحصیل‌ علوم‌ دینی‌ به‌ شهرستان‌ اردبیل سفر کرد و مقداری‌ از صرف‌ و نحو را در آنجا فرا گرفت‌. سپس‌ برای ادامه تحصیلات علوم‌ دینی‌ به‌ شهر قم رفت. او در قم شاگرد آيت‌الله حجت کوه‌کمره‌ای، آیت‌الله العظمي بروجردی و آیت‌الله محقق‌داماد بود. وي در دهه ۱۳۴۰ از مؤسسین مدرسه حقانی شد و دروس اخلاق و مكاسب را در آنجا تدریس می‌کرد. او در آن دوران رسائل و مکاسب مرتضی انصاری را تخليص كرد و با سبک و سياق متفاوت با سائر مدارس حوزه علميه در اختيار طلاب آن مدرسه قرار داد.

وي پس از فوت آيت‌الله العظمي بروجردی، به فعاليت‌های سیاسی روی آورد. او پس از آن به همراه تعداد دیگری از استادان حوزه حلقه‌ای «یازده نفره» را شكل دادند كه تحت لوای «اصلاح حوزه» فعالیت می‌کرند و دغدغه‌های سیاسی را در بحث‌های خود مطرح می‌کردند. دیگر اعضای این حلقه، حضرات عبدالرحيم ربانی شیرازی، علی قدوسی، سيد محمد خامنه‌ای، شيخ اکبر هاشمی رفسنجانی، شيخ احمد آذری قمی، شيخ ابراهیم امینی، مهدی حائری تهرانی و غيره بودند. محمد محمدی ری‌شهری، نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و محسن مخملباف کارگردان سرشناس ایرانی دامادهای او هستند. آيت الله مشکینی که به بیماری خونی مزمنی دچار بود، در بیمارستان بقیة‌الله بستری شد و عصر روز دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ درگذشت.





























تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
خدايش بيامرزد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل