بازدید 7146

اختتامیه بازی‌های کشورهای اسلامی بدون حضور ایران

کد خبر: ۶۹۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 23 May 2017
مراسم اختتامیه بازی های کشورهای اسلامی در حالی با حضور رئیس جمهور کشور آذربایجان برگزار شد که کاروان ایران هیچ نماینده ای حتی به عنوان پرچمدار در این مراسم نداشت.

به گزارش مهر، با برگزاری مراسم اختتامیه، پرونده چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی پس از دهرروز رقابت شرکت کنندگان در باکو، پایتخت آذربایجان بسته شد.

رئیس جمهور و همسرش باز هم آمدند
 
این مراسم از ساعت ٢١ به وقت محلی در ورزشگاه المپیک باکو، ورزشگاهی که یازده روز پیش محل برگزاری مراسم افتاحیه بود، برگزار شد. " الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان و همسرش که از چهره های ویژه حاضر در این مراسم بودند. الهام علی اف و همسرش که در افتتاحیه هم حضور داشتند، در جریان برگزاری بازی ها بارها در سالن مسابقات حاضر شدند.

یک داستان متفاوت
 
اختتامیه بازی های کشورهای اسلامی اگرچه به گستردگی مراسم افتتاحیه نبود اما به همان اندازه منظم و برگرفته از یک برنامه ریزی و کارگردانی هوشمند و مدرن بود. داستان مراسم افتتاحیه بازی های کشورهای اسلامی با محوریت "امید و صلح" و معرفی "فرهنگ کهن آذربایجان" نوشته شده بود که در آن یک "دخترک بادبادک به دست" نقش اساسی ایفا می کرد. داستان مراسم اختتامیه اما کاملا متفاوت و ریشه در چشم اندازهای طبیعی سرزمین میزبان داشت.

ایران بدون پرچمدار
 
این مراسم باز اهتزاز پرچم آذربایجان در کنار پرچم فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی آغاز شد، سپس نمایندگان کاروان ورزش هر یک از کشورهای شرکت کننده، به عنوان پرچمدار کشورشان وارد ورزشگاه شدند تا با ورود آنها و سپس رژه دیگر ورزشکاران کشورشان، برنامه های مراسم اختتامیه پیگیری شود.

البته ایران در کنار دو سه کشور دیگر همچون امارات در مراسم اختتامیه حضور نداشت و بر همین اساس کاروان کشورمان پرچمداری هم در این مراسم نداشت، پرچم کشورمان ایران توسط یه کودک حمل شد.

داستان کلی اختتامیه چه بود؟
 
اما در اختتامیه بازی های کشورهای اسلامی چه گذشت؟ این پرسشی است که در پاسخ به آن و در یک نگاه کلی می توان گفت که داستان مراسم اختتامیه بازی های کشورهای اسلامی، کشف میراث زیبای کشور آذربایجان را روایت کرد و نگاهی شاد به شهر بادها، باکو داشت؛ جاییکه باد گرم گیلاور با تغییرات مثبت باعث گرمی دل ها می شود.

ورزشکاران ایران در مراسم اختتامیه!
 
در بخشی از این مراسم گوشه ای از رقابت ورزشکاران در چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی که البته قالب آن مربوط به ورزشکاران میزبان بازی ها یعنی آذربایجان بود، به تصویر کشیده شد و اینگونه موفقیت ورزشکاران دوباره جشن گرفته شد و روح بازی ها - یگانگی و همبستگی - با جهانیان به اشتراک گذاشته شد. احسان حدادی، الهه احمدی و نجمه خدمتی از ورزشکاران کشورمان بودند که تصاویری از عملکرد آنها و مدال آوری شان در بازی ها به تصویر کشیده شد.

اهتزاز پرچم ترکیه در قلب باکو
 
نمایش تصاویری از استانبول، میزبان دوره آتی بازی های کشورهای اسلامی بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود. بعد از پخش این تصاویر، پرچم فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی که در مراسم افتتاحیه در ورزشگاه المپیک باکو به اهتزاز در آمده بود، پایین آمد و به جای آن پرچم ترکیه برافراشته شد.

فرمول یک استارت خورد
 
باکو تا چند روز دیگر برای دومین سال متوالی میزبان رقابت های جهانی فرمول یک است. به همین منظور بخشی از مراسم اختتامیه به یادآوری این مهم و میزبانی بزرگ پیش روی آذربایجانی ها اشاره داشت.

مرور عملکرد ١٠ روزه کاروان ایران
 
به گزارش خبرنگار مهر، در پایان چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی، کاروان ورزش ایران با ٩٨ مدال شامل ٣٩ طلا، ٢٦ نقره و٣٣ برنز در جایگاه سوم جدول توزیع مدال ها ایستاد. در این جدول آذربایجان با ١٦٢ مدال شامل ٧٥ طلا، ٥٠ نقره و ٣٧ برنز در صدر قرار گرفت. ترکیه هم باز١٩٥ مدال شامل ٧١ طلا، ٦٧ نقره و ٥٧ برنز در جایگاه دوم ایستاد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل