بازدید 3897

هزینه هنگفت آل‌سعود برای جلب نظر ترامپ

پایگاه اینترنتی اینترسپت در گزارشی نوشت عربستان سعودی در دو سال گذشته پول بیشتری بابت گسترش نفوذ خود در آمریکا هزینه کرده است.
کد خبر: ۶۹۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷ 21 May 2017
 پایگاه اینترنتی اینترسپت در گزارشی نوشت عربستان سعودی در دو سال گذشته پول بیشتری بابت گسترش نفوذ خود در آمریکا هزینه کرده است.

العالم - تابناک، در این گزارش آمده است: بررسی های مطالب افشا شده از سوی گروه های لابی که در وزارت دادگستری آمریکا ثبت شده است، نشان می دهد که عربستان سعودی به صورت گسترده ای هزینه های خود را برای تأثیر گذاری بر آمریکا طی دو سال گذشته، افزایش داده است. از سال دو هزار و پانزده، این پادشاهی تعداد عوامل خارجی خود را از بیست و پنج عامل ثبت شده، به صد و چهل و پنج تن افزایش داد.

شاید تصادفی نباشد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که کمتر از دو سال پیش، نفوذ عربستان سعودی را بر دستگاه سیاسی آمریکا تأیید کرد، هم اکنون در راستای لابی گران سعودی گام بر می دارد.

انتخاب عربستان سعودی به عنوان نخستین کشور خارجی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به آن سفر کرد، جدیدترین نمونه در ارتباط با تغییر رفتار ترامپ و استقبال از یک کشور خارجی محسوب می شود که مسئول نقض های گسترده حقوق بشر، رشد فزاینده بحران انسانی در یمن و صادرات نسخه متعصب اسلام است.

از زمانی که ترامپ یکی از اعضای برجسته خاندان سلطنتی سعودی را به سبب تقاضا برای کنترل بر سیاستمداران آمریکایی ما از طریق ارائه پول به تمسخر گرفت، چند روز گذشته است.

طی سفر ترامپ به عربستان سعودی، انتظار می رود او سخنانی در حمایت از دولت سعودی به عنوان یک هم پیمان قدرتمند مسلمان و یک شریک در مبارزه با تروریسم، بیان کند.

هزینه های عربستان سعودی برای لابی -که در مجموع هجده میلیون دلار است- بر دیگر گروه های ذینفع در واشنگتن سایه افکنده است. سازمان گوگل هفتاد و چهار عامل لابی را ثبت کرد و طی همان دوره دوساله نفوذ، هفت میلیون دلار هزینه کرد. عربستان سعودی همانند دیگر کشورهایی که در تلاش برای تأثیر گذاری و نفوذ در دولت آمریکا هستند، بر فعالیت های لابی در ارتباط با هر دو حزب سرمایهگذاری کرد. آنها شامل طیف گسترده ای از مقامات منتخب سابق دموکرات و جمهوری خواه، مقامات بازنشسته دولتی و حتی روزنامه نگاران سابق می شود.

جمهوری خواهانی که در حال لابی کردن برای عربستان سعودی هستند شامل ترنت لوت رهبر سابق اکثریت در سنای آمریکا و سناتور سابق نورم کولمن از مینه سوتا می شوند. بر اساس گزارش ها، لوت به شدت در روند بکار گیری افراد در کاخ سفید دخیل بود و هم اکنون، کارکنان سابق لوت برای ترامپ کار می کنند. کولمن رئیس شبکه اقدام آمریکا است که در روند تبلیغات و کمک به اعضای آسیب پذیر جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا دخیل بود.

در همین حال، عربستان سعودی همچنین پول های زیادی را به گروه پودستا و گروه گلوور پارک اختصاص داد. گروه پودستا تحت هدایت تونی پودستان برادر جان پودستا رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال دو هزار و شانزده، قرار دارد. گروه گلوور پارک توسط دست پروردگان دولت بیل کلینتون بنیان نهاده شده بود.

تیم لابی جامع عربستان سعودی برای شکل دهی به بحث ها درباره موضوعات مختلف در این باره که آیا قربانیان حمله یازدهم سپتامبر ممکن است علیه عربستان سعودی، قراردادهای تسلیحاتی مورد استفاده برای جنگ تحت رهبری عربستان در یمن و سفر ترامپ به ریاض، شکایت کنند، دخیل بود.

اد راجرز رئیس گروه بی جی آر -یک شرکت لابی که سالانه پانصد هزار دلار از عربستان سعودی دریافت می کند- در مقاله روز سه شنبه خود در روزنامه واشنگتن پست از سفر ترامپ به ریاض تمجید کرد و انتخاب عربستان سعودی به عنوان نخستین مقصد خارجی ترامپ را فرصتی برای این دولت به منظور ارائه پیامی قدرتمند به جهان در این باره توصیف کرد که آمریکا بیش از هر زمانی قدرتمند و متعهد است.

پایگاه اینترنتی عربیا ناو -یک وب سایت و شبکه رسانه اجتماعی که بخشی از آن توسط یک شرکت رسانه ای دیجیتال جمهوری خواه تحت مالکیت سفارت خانه عربستان سعودی اداره می شود- سریعا شروع به اظهار نظر در ارتباط با سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی کرد. این پایگاه اینترنتی روز دوشنبه نوشت: با اعلام اخیر کاخ سفید در این باره که عربستان سعودی نخستین مقصد سفر خارجی رئیس جمهور ترامپ خواهد بود، کاخ سفید شراکت پایدار بین عربستان سعودی و آمریکا را تأیید کرد.

فرهاد ناظر که یکی از عناصر ثبت شده لابی عربستان سعودی محسوب می شود، از صفحه توئیتر خود برای کمک به انتشار خبر ایجاد یک پایگاه اینترنتی جدید به منظور تبلیغ درباره سفر رسمی ترامپ استفاده کرد.

این سایت آیکون شمارش معکوس برای سفر ترامپ را به همراه گزینههایی برای انتشار تصاویر و روایت های مثبت درباره روابط آمریکا و عربستان سعودی ارائه کرد.  البته باید گفت تأثیر گذاری بر افکار عمومی تنها هدف لابی گران سعودی محسوب نمی شود.

گروه گلوور پارک و چندین عامل لابی از موسسه برون استین حیات فاربن شرک تنها طی چند هفته سیصد و پنجاه بار با اعضای کنگره در ارتباط با قانون مقابله با حامیان تروریسم، تماس برقرار کردند.

این قانون بحث برانگیز که به خانواده های قربانیان تروریسم اجازه می دهد از حامیان دولتی تروریسم شکایت کنند، با مخالفت شدید دولت سعودی مواجه شد اما سال گذشته به تصویب رسید. عربستان سعودی لابی گسترده ای را علیه این قانون بکار گرفت. مطالب منتشر شده بعد از تصویب این قانون نشان می دهد لابی گران سعودی سفرهای پرهزینه ای را برای مقامات کهنه کار به واشنگتن با هدف لابی به منظور اصلاح و تغییر آن قانون ترتیب دادند.

طی سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، ممکن است اولویت های این کشور در زمینه لابی برای تضمین شراکت نظامی فزاینده با دولت ترامپ به ویژه در ارتباط با جنگ عربستان سعودی علیه یمن متمرکز باشد.

گفته می شود جرد کوشنر با شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی دیدار و درباره فروش مهمات برای این جنگ و همچنین تعهد عربستان برای خرید تسلیحات آمریکایی به ارزش صد و ده میلیارد دلار طی یک دوره ده ساله، با او گفتگو کرده است.

این ها تنها بخشی از کمپین عربستان سعودی برای تأثیر گذاری بر سیاست های آمریکا محسوب می شود.

امپراطوری تجاری ترامپ و شبکه های وابسته آنها فرصت های دیگری را برای تقویت این روابط فراهم می کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها