بازدید 12384
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «آنچه در پشت پرده گرانی برنج می‌گذرد» تا «بی‌ضابطه بودن سازوکار انتخاب ضامن توسط بانک‌ها»

این پیمانه موضوعاتی همچون گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت خودرو در ایران، حرکت لاک پشتی بازار خودرو دَمِ انتخابات، چطور می شود ژاپنی ها را وادار کرد خودروی آمریکایی بخرند، وضعیت قرمز برای خاویار روسیه، پایان هفته با رشد دلار و افت یورو، بازگشت قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار و افزایش فشار بر قیمت طلا با تقویت ارزش دلار و شاخص سهام را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 12 May 2017
از «آنچه در پشت پرده گرانی برنج می گذرد» تا «بی‌ضابطه بودن سازوکار انتخاب ضامن توسط بانک‌ها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت خودرو در ایران، حرکت لاک پشتی بازار خودرو دَمِ انتخابات، چطور می شود ژاپنی ها را وادار کرد خودروی آمریکایی بخرند، وضعیت قرمز برای خاویار روسیه، پایان هفته با رشد دلار و افت یورو، بازگشت قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار و افزایش فشار بر قیمت طلا با تقویت ارزش دلار و شاخص سهام را در بر دارد.



گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت خودرو در ایران

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشستی خبری با اعلام اینکه صنعت خودرو در ایران گردشی معادل ۲۶ میلیارد دلار دارد، گفت: ۱۶ میلیارد دلار از این رقم مربوط به تولید خودرو در داخل کشور، شش میلیارد دلار مربوط به قطعات داخلی و خارجی و چهار میلیارد دلار مربوط به واردات مواد و قطعات خودروست.

حرکت لاک پشتی بازار خودرو دَمِ انتخابات

با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، بازار خودرو بیشتر در رکود فرو رفته و به قول برخی نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بازار سوت و کور است.رکودی که از ابتدای امسال بر بازار خودرو سایه افکنده، جدای از فصلی بودن (بازار خودرو همواره در ماه‌های ابتدایی سال به رکودی سنگین می‌رود)، به انتخابات پیش رو نیز بی‌ارتباط نبوده و این موضوع هم به نوبه خود بر کاهش خرید و فروش اثر گذاشته است.آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش خودرو در بازار به اصطلاح لاک پشتی پیش می‌رود و بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها سایه رکود از سر آن برداشته شود. به نقل از دنیای اقتصاد، نکته‌ای که نمایشگاهداران خودرو پایتخت به‌عنوان یکی از دلایل رکود بازار به آن اشاره می‌کنند، ورود زودهنگام خودروهای مدل 96 در دی و بهمن سال گذشته است. به اعتقاد آنها، عرضه زودهنگام خودروهای پلاک جدید سبب شد بسیاری از مشتریان نیاز خود را در زمستان سال گذشته تامین کرده، بنابراین حجم تقاضا چندان به سال جدید منتقل نشود. به‌عبارت بهتر، بخش قابل‌توجهی از مشتریان، در ماه‌ها و هفته‌های پایانی سال گذشته خودروهای موردنظر خود را خریداری کرده‌اند و بنابراین در حال حاضر تقاضا برای خرید افت کرده است. نکته دیگری که فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، رکود کلی در بازارهای داخلی و در نتیجه کاهش نقدینگی مشتریان است، به نحوی که چون در ماه‌های ابتدایی امسال رکود و کمبود نقدینگی گریبان بازار و مشتریان را گرفته، این موضوع روی خرید و فروش خودرو نیز اثر منفی گذاشته است.

چطور می شود ژاپنی ها را وادار کرد، خودروی آمریکایی بخرند؟!

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندی پیش گفته بود باید به توکیو فشار آورد تا خودروسازهای آمریکایی بیشتر در ژاپن فروش داشته باشند.

تعداد بازدید : 199


آنچه در پشت پرده گرانی برنج می گذرد

اگرچه بسیاری از مسئولان برای حفظ آرامش بازار از ثبات قیمت‌ها خبر می‌دهند، اما در میان کاروان گرانی‌ها نرخ برنج از سایر اقلام اساسی پیشی گرفته است. مسئولین مربوطه هر کدام دلایلی برای این نوسانات مطرح می‌کنند به طوریکه اخیرا نمایندگان مجلس معتقدند برخی از سودجویان با احتکار برنج، قصد دارند که برنج خارجی را مهمان سفره‌های اقشار کم درآمد نمایند. علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با رد احتکار برنج در انبار‌ها افزود: با وجود آنکه کارخانه‌ها و مغازه داران آماده عرضه ارقام کیفی و پرمحصول هستند از این رو احتکار برنج ایرانی صحت ندارد. وی با اشاره به نوسانات اخیر برنج ایرانی در بازار گفت: طبق روال همه ساله خانوار‌ها سعی می‌کنند در ایام ماه رمضان از برنج ایرانی در سفره‌های خود استفاده نمایند از این رو افزایش جزئی قیمت برنج تا ابتدای فصل برداشت امری طبیعی است. به گفته اکبریان نرخ هر کیلو برنج طارم کیفی در شمال ۱۲ هزار تومان است و این درحالی است که به سبب سودجویی دلالان با نرخ‌های بالاتر از این رقم در بازار تهران به فروش می‌رسد که دستگاه‌های مربوطه باید نظارت کافی بر این امور را داشته باشند. نائب رئیس انجمن برنج با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت جلوگیری از نوسانات قیمت‌ها تصریح کرد: دولت همزمان با فصل برداشت باید از برنج کاران میزانی خرید توافقی انجام دهد تا قیمت‌ها در فصل غیر تولید نوسان چندانی در بازار نداشته باشد.

وضعیت قرمز برای جایگاه خاویار روسیه در جهان

معاون وزیر کشاورزی روسیه گفت: خاویار سیاه روسیه دیگر برند شناخته شده‌ای در بازارهای بین‌المللی آنچنان که زمان اتحادیه جماهیر شوروی بود، نیست. وی با بیان اینکه وضعیتی که اکنون وجود دارد به نفع روسیه نیست، گفت: طی این سالها روسیه برای ارتقای وضعیت تولید خاویار خود تلاش نکرده است. این در حالیست که در همان زمان رقبای ما در دیگر کشورها بر روی تولید این محصول ارزشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از جمله این کشورها ایران و کشورهای اروپایی است که به شدت در تولید ماهیان خاویاری تلاش کرده‌اند. همچنین جهش بسیار بزرگی در تولید خاویار در کشور چین اتفاق افتاده است. به گزارش فارس، حجم صادرات خاویار روسیه بسیار بالا نیست و در محدوده 6.7 تن در سال گذشته و سال 2015 متوقف شده است. 

پایان هفته با رشد دلار و افت یورو

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 12 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 496 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 81 ریال به رقم 41 هزار و 62 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 327 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، بدون تغییر سپری شد.

بازگشت قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار

روز پنجشنبه قیمت نفت افزایش یافت، و بیشترین علت آن انتشار اخباری مبنی بر کاهش موجودی آمریکا و کاهش شدید عرضه نفت عربستان به بازار آسیا بود. با این حساب، دو باره قیمت نفت توانسب به بالای ۵۰ دلار بازگردد، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۷۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۹۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۸.۰۸ دلار صورت گرفت.

این در حالی ست که در روز سه شنبه هر دو قرار داد برنت و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۲ درصد کاهش قیمت داشت، که دومین کاهش شدید قیمت از ۲۹ نوامبر می باشد، یعنی درست از همان روزی که اوپک برای کاهش تولید در نیمه اول سال توافق کرد.

افزایش فشار بر قیمت طلا با تقویت ارزش دلار و شاخص سهام

قیمت طلا که اوایل هفته جاری به پایین ترین سطح خود در 8 هفته اخیر رسیده بود روز پنج شنبه با اندکی افزایش به 1220 دلار رسیده. بر اساس این گزارش تقویت ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین المللی تاثیر زیادی بر افزایش فشار بر قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است. قیمت طلا پیش از این به 1213 دلار در هر اونس رسیده بود که این رقم از 15 مارس بی سابقه بوده است. شاخص سهام در بازارهای آسیایی روز گذشته با افزایش روبرو شد. ارزش دلار در برابر ین ژاپن نیز روز پنج شنبه به بالاترین سطح خود در 8 هفته اخیر رسید. گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن تاثیر زیادی بر تقویت ارزش دلار داشته است. یک مقام ارشد فدرال رزرو در این باره تاکید کرد: بانک مرکزی آمریکا باید امسال 3 بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد و در عین حال میزان اوراق قرضه نگهداری شده را کاهش دهد. بر اساس گزارش سایت طلا، به نظر می رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر انتشار امارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت. تحلیل تکنیکال وانگ تائو نشان می دهد که قیمت طلا احتمالا در کوتاه مدت تا سطح 1209 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. به نظر می رسد وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای هند  و چین نیز تاثیر مهمی بر قیمت طلا خواهد داشت.

بی‌ضابطه بودن سازوکار انتخاب ضامن توسط بانک‌ها

مسعود پزشکیان در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به عدم پذیرش ضمانت بازنشستگان سن بالا از سوی برخی بانک‌ها گفت:دلیل اصلی چنین سخت گیری هایی نبود اطلاعات و داده هایی است که سبب ایجاد رشوه، رانت، وام های معوق مشتریان و موسسات مالی غیر مجاز شده است. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی،افزود: اگر سیستم اطلاعات و داده وجود داشته باشد، میزان سرمایه هر ضامنی مشخص می شود، که ضمانت کننده بر اساس سرمایه خود می تواند ضامن مبلغ معینی از وام شود و با درآمد 100 میلیونی نمی تواند ضامن وام یک میلیاردی شود، لذا ضمانت به موضوع سن ارتباطی ندارد. پزشکیان با بیان اینکه نحوه و سازوکار انتخاب ضامن توسط بانک ها بی ضابطه است، ادامه داد:اگر سیستم داده و اطلاعات در کشور شکل بگیرد و برای افراد براساس دارایی و اموال اعتبار تعریف شود، موضوع سن محوریتی ندارد. وی یادآور شد: اگر حتی شخص در قید حیات نباشد، می توان از دارایی های وی در صورت عدم پرداخت وام توسط وام گیرنده برای دریافت بدهی استفاده کرد. پزشکیان با بیان اینکه بانک ها باید توجیه خود را برای درنظرگرفتن محدودیت سنی برای ارائه وام مطرح کنند، افزود:محدودیت سنی می تواند یک بهانه برای عدم پرداخت و ارائه وام باشد، لذا با وجود داده و اطلاعات سن ضامن هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. نایب رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:برای ارائه وام و یا اخذ مالیات باید یک سیستم جامع اطلاعاتی ایجاد شود، تا هر پرداختی بر اساس داده ها و با عدالت انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
می دونید چرا ژاپنی ها خودرو امریکایی نمی خرند چون جایگزین وطنی ان ساخت تویوتا و هوندا وسوزوکی هست با کیفیت و خدمات خوب ونه سایپا وایران خودرو که وقتی تحویل می دهند تازه اول بدبختی هست .حالا قیمت هم به کنار.
مردم نگران نباشند این ها جزو همان تورم تک رقمی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر