بازدید 1848
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد

مذاکره با قطر برای تولید صیانتی گاز پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به کمیته مشترک بین ایران و قطر در مورد پارس جنوبی، گفت: با قطر حدود ۱۵ جلسه داشتیم و در این جلسات اطلاعات مبادله می‌شود، تا به صورت صیانتی بتوانیم از مخزن برداشت کنیم.
کد خبر: ۶۹۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 07 May 2017
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به کمیته مشترک بین ایران و قطر در مورد پارس جنوبی، گفت: با قطر حدود ۱۵ جلسه داشتیم و در این جلسات اطلاعات مبادله می‌شود، تا به صورت صیانتی بتوانیم از مخزن برداشت کنیم.

به گزارش فارس محمد مشکین‌فام در نشست خبری که در دومین روز از بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران، اظهار کرد: در شرایط تحریم مجبور بودیم هر چیزی که به دست‌مان می‌رسد را مورد استفاده قرار دهیم و در خرید تجهیزات با محدودیت مواجه بودیم. پیمانکاران برای خرید تجهیزات اقدام می‌کردند اما با بن‌بست مواجه می‌شدند. از سوی دیگر مدیریت منسجم نبود و آشفتگی پیش می‌آمد.  

وی افزود: همچنین در سال‌های قبل کارهایی پیش نیاز انجام نمی‌شد و دوباره کاری صورت می‌گرفت و خریدها چند برابر و تکراری می‌شد. تاخیر در بهره برداری از فازهای 17، 18، 15 و 16 به دلیل این مسائل بود. در آن زمان مدیریت پویایی که مسائل را دنبال کند دیده نمی‌شد. حتی موردی وجود داشت که مدیرعامل یکی از زیرمجموعه‌ها 12 بار تغییر کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد اقدامات دولت یازدهم در توسعه فازهای پارس جنوبی، اظهار کرد: اولین کاری که انجام شد لوله‌کشی مجدد بود و بخشی از انرژی پیمانکار بعد از سال 1392 به این کار اختصاص داشت. از سوی دیگر شرکت‌های خارجی پول را گرفته بودند اما طوری که باید و شاید خرج نمی‌شد، در واقع پول داده شده بود، اما کاری در قبال آن انجام نشده بود. ما فازهای پارس جنوبی را با مشقت و تدبیر جمع‌ و جور کردیم، به ما یک کلاف سردرگم تحویل داده بود.

مشکین‌فام تاکید کرد: همان‌طور که وزیر نفت گفت، پارس جنوبی را پول نساخت، بلکه تدبیر و عشق ساخت.

وی با بیان این‌که طبق برنامه دولت قبل پروژه فازهای پارس جنوبی باید تا سال 1390 تمام می‌شد، اظهار کرد: فازهای 17، 18، 15 و 16 و همچنین 12 باید در اواخر دولت قبل یا اوایل دولت جدید براساس طرحی که در دولت قبل ریخته شده بود تمام می‌شد. سال 1389 پروژه 35 ماهه بسته شد، در حالی که از لحاظ فنی امکان نداشت پروژه‌ها 35 ماهه به نتیجه برسند. دولت قبل اعلام کرده بود پروژه‌ها 35 ماهه بسته خواهد شد و فروردین‌ماه سال 1392 به ثمر می‌رسد. فازهای 20، 21 و 19 قرار بود طبق برنامه دولت قبل در فروردین‌ماه سال 1392 راه‌اندازی شود. پس چرا این اتفاق نیفتاد. آنها گمان می‌کردند، اگر روی کاغذ طرحی بریزند، به ثمر می‌نشیند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه در مورد نحوه توسعه میدان فرزاد، تصریح کرد: شرکت پتروپارس مشاور توسعه این میدان نیست بلکه به صورت MC کمک می‌کند. میدان فرزاد شبیه به پارس جنوبی نیست و باید در مورد آن طراحی پایه انجام شود.

مشکین‌فام افزود: گزینه‌های مختلفی برای گاز خروجی میدان فرزاد است که گاز این میدان به شبکه منتقل شود یا تبدیل به LNG شود. همه این موارد باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین گزینه انتخاب شود. در ابتدا با شرکت پتروپارس قرارداد MC را امضاء می‌کنیم، سپس شرکت‌های بین‌المللی که در زمینه‌ی تولید گاز فعالیت کردند را انتخاب می‌کنیم و بعد توسعه این میدان به صورت بسته‌های EPCF به بازار ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که توسعه فرزاد B در اولویت قرار دارد، توضیح داد: عمده گاز در فرزاد B است. 80 درصد گاز در فرزاد B و تنها 20 درصد گاز در فرزاد الف قرار دارد به همین دلیل اولویت توسعه با فرزاد B است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با اشاره به طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی، اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا پایان سال دو سکوی این فاز را وارد مدار کنیم. همچنین خط لوله دریا تکمیل می‌شود. سکوها در یارد ایزایکو آماده است. همچنین همه قطعات زنجیره تولید این فاز آماده هستند و تلاش می‌شود یک میلیارد فوت مکعب گاز تولیدی فاز 14 تا پایان سال به پالایشگاه خشکی منتقل شود.

مشکین‌فام با بیان این‌که در زمینه ارتقای توان پیمانکاران ایرانی در بخش‌های مختلف با شرکت‌های بین‌المللی کلنج داریم، افزود: هنگامی که با پیمانکاران خارجی وارد مذاکره می‌شویم 50 درصد انرژی ما صرف این مسائل می‌شود که سهم شرکت‌های ایرانی در پروژه‌ها حفظ شود و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی از امضای اولین قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه برای پالایشگاه فاز 2 و 3 خبر داد و گفت: به‌طور کلی هشت پالایشگاه داریم که سه پالایشگاه اخیرا وارد مدار شده است. فلرینگ پنج پالایشگاه‌ قبلی جز موارد اضطراری نرمال است. سایر پالایشگاه‌های فازهای 15، 16، 17، 18، 20 و 21 در مراحل راه‌اندازی قرار دارد و به همین دلیل فلرینگ آنها کمی زیاد است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: گازهای همراه این پالایشگاه‌ها نیز اواسط سال به بهره‌بردار تحویل داده می‌شود و به‌طور عمده فلرینگ در عسلویه کاهش داده می‌شود.

مشکین‌فام با اشاره به کمیته مشترک بین ایران و قطر در مورد پارس جنوبی، گفت: با قطر حدود 15 جلسه داشتیم و در این جلسات اطلاعات مبادله می‌شود تا به صورت صیانتی بتوانیم از مخزن برداشت کنیم. به عبارت دیگر ایران و قطر در برنامه‌های توسعه‌ای یک دیگر دخالتی نمی‌کنند و تمرکز بیشتر روی اطلاعات مخزن است و قطر اطلاعاتی که در مورد چاه‌های توصیفی اطراف مرز دارد اطلاعاتی ارائه می‌کند.

وی با اشاره به بروز حادثه در خط لوله فاز 19 اظهار کرد: علت این مساله هنوز روشن نشده است حتی قطعات آن را بیرون آوردیم، اما آثاری از خوردگی وجود نداشت. از پژوهشگاه صنعت نفت درخواست کردیم روی این موضوع کار کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر