بازدید 4323
قیمت نفت:

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف افزایش فعالیت های حفاری و تولید نفت آمریکا، افزایش تولید نفت لیبی، کاهش تقاضای چین و عدم اطمینان از توانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نفت به وسیله قرار داد کاهش تولید و از طوف دیگر احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۶ ماهه دوم سال و آمادگی روسیه برای پیوستن مجدد به این قرارداد اهم وقایعی بود که در هفته گذشته بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داد. در نهایت دیروز قیمت نفت به کمترین حد خود از اواخر ماه نوامبر رسید.
کد خبر: ۶۹۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲ 06 May 2017
هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف افزایش فعالیت های حفاری و تولید نفت آمریکا، افزایش تولید نفت لیبی، کاهش تقاضای چین و عدم اطمینان از توانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نفت به وسیله قرار داد کاهش تولید و از طوف دیگر احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۶ ماهه دوم سال و آمادگی روسیه برای پیوستن مجدد به این قرارداد اهم وقایعی بود که در هفته گذشته بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داد. در نهایت دیروز قیمت نفت به کمترین حد خود از اواخر ماه نوامبر رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته  ۷۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۹.۱۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۰ سنت افزایش نسبت به روز قبل، بشکه‌ای ۴۶.۲۲ دلار صورت گرفت.

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

این در حالی ست که در هفته گذشته که بازار بسته شد قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته اش ۲۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۷۳ دلار معامله شد، و معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۶ سنت افزایش نسبت به روز قبل، بشکه‌ای ۴۹.۳۳ دلار صورت گرفت.

افزایش قیمت های دیروز به خاطر افزایش امید ها برای تمدید قرارداد کاهش تولید میان تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک مبنی بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، و همچنین آمادگی روسیه برای پیوستن به این قرارداد می باشد.

در آخرین روز بازار نفت یعنی روز جمعه، قیمت نفت به دلیل تضمین عربستان مبنی بر این که روسیه آماده است که برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت به اوپک بپیوندد، افزایش یافت. این در حالی ست که به دلیل کاهش کمتر از انتظار موجودی نفت آمریکا و انتشار گزارش هایی مبنی بر افزایش تولید برخی از اعضای اوپک و عدم توانایی اوپک برای تعادل بخشیدن به بازار می باشد قیمت نفت به کمترین حد خود از اواخر ماه نوامبر رسیده بود. با انتشار این خبر که روسیه برای پیوستن به توافق کاهش تولید آماده است، ابتدا قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱.۲۰ دلار افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۹.۵۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۰۹ دلار افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۶۱ دلار صورت گرفت. اما این قیمت ها در آخر روز با کاهش چشمگیری همراه بود.

روز پنجشنبه قیمت نفت تقریبا ۵ درصد کاهش یافت و برنت با ۴۶.۶۴ و وست تگزاس اینترمدیت با ۴۳.۷۶ دلار معامله شد. این کمترین قیمت معامله شده برای نفت از اواخر ماه نوامبر تا کنون می باشد، یعنی درست همان زمانی که قرارداد کاهش تولید میان تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک بسته شد.

کاهش قیمت در روز پنجشنبه بیشتر به خاطر آمار منتشر شده از موجودی نفت آمریکا بود. موجودی نفت خام ایالات متحده آمریکا که در اوج خود از  زمان اوت ۲۰۱۵ به سر می برد، در هفته منتهی به ۲۸ آپریل تنها ۹۳۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۵۲۷.۸ میلیون بشکه رسیده است، تحلیل گران انتظار داشتند این کاهش موجودی ۲.۳ میلیون بشکه باشد.

روز چهارشنبه، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که با توجه به برنامه ای برای بالا نگاه داشتن سطح تولید، این کشور تولید نفت خود را به بالای ۷۶۰ هزار بشکه در روز رسانده است که این مقدار، بیشترین مقدار ثبت شده از دسامبر ۲۰۱۴ است.

این در حالی ست که روز شنبه وزیر نفت ایران اعلام کرد کشورهای عضو سازمان اوپک و همچنین تولید کنندگان بیرون از آن درباره تمدید کاهش تولید نفت چراغ سبز نشان داده اند و تهران نیز از این مسئله حمایت می کند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه «می» نشستی برگزار خواهد کرد تا درباره سیاست عرضه نفت مذاکره نمایند. با وجود کاهشی که هفته گذشته در قیمت های نفت به وجود آمده بود، با این حال روز جمعه قیمت این محصول شاهد افزایش دوباره بود و دلیل آن نیز امید به تصمیم اوپک درباره تمدید قرارداد کاهش تولید نفت خام تا زمانی که اشباع جهانی نفت کاهش یابد می باشد.

پیش از نشست ماه می، رهبران صنعت نفت هفته آینده در مالزی دور هم جمع می شوند و درباره تمدید قرارداد کاهش تولید مذاکره می کنند. مسئله توافق کاهش تولید اوپک در دستور کار رسمی کنفرانس دو سالانه نفت و گاز آسیا که از یکشنبه تا سه شنبه در کوالا لامپور  برگزار می شود نیست با این حال حضور مدیران ارشد نفتی وسیاست گذاران این حوزه مانند خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی تضمین می کند که این مسئله در مرکز گفتگو ها خواهد بود.

قیمت های نفت در کمترین سطح 2017 قراردارند و این نیز به نوبه خود مسئله عرضه مازاد ظرفیت را در مرکز توجه قرار می دهد.

مطلبی که انتظار می رود در مرکز گفتگوها باشد این است که آیا قرارداد کاهش تولید نفت خام که سازمان کشورهای صادر کننده نفت و سایر تولید کنندگان ماننند روسیه در نوامبر سال پیش به آن دست یافتند تا در نیمه اول 2017 مجموعا حدود 1.8 میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند، برای نیمه دو سل نیز تمدید شود یا خیر.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت متعهد شده است تا تولید خود را در نیمه اول سال 2017 به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این اولین قرارداد کاهش عرضه از زمان 2008 به بعد می باشد. تولید کنندگان بیرون از اوپک متعهد شده اند تا نصف این میزان را کاهش دهند.

اوپک می خواهد تا از عرضه مازاد نفت در بازار، که قیمت های نفت را پایین 52 دلار به ازای هر بشکه نگه داشته است، جلوگیری نماید. 54 دلار برای هر بشکه نفت نصف قیمت این محصول در اواسط 2014 می باشد. انتظار می رود که اوپک با وجود عرضه بیش از حد بازار و سرسختی که ذخائر برای تخلیه خود نشان می دهند، توافق خود را تمدید نماید.

با وجود تمام این مسائل نظرسنجی رویترز نشان می دهد که میزان پایبندی 90 درصدی به قرارداد فعلی بیشتر از آن است که در سال 2009 شاهد بودیم. تحلیلگران از جمله آن هایی که در آژانس بین المللی انرژی هستند میزان پایبندی به قرارداد 2017 را بی سابقه ارزیبای کرده اند.

بزرگترین افزایش تولید آپریل از آن آنگولا است جایی که تولید از میدان نفتی قطب شرقی خود را در فبریه شروع شده نموده و برای صادرات بیشتر برنامه ریزی کرده است. این افزایش باعث شده است که میزان همکاری آنگولا با اوپک از 100 درصد در اوایل امسال به 91 درصد برسد.

بنابر نظرسنجی رویترز سایر افزایش ها توسط کویت و عربستان سعودی رقم خورده است اگرچه هنوز هم بیشترین همکاری با توافق را داشته اند به طوری که عربستان در رتبه اول و کویت در رتبه دوم قرار دارد.

حتی با وجود افزایش آپریل، میزان کل کاهش تولید که توسط بزرگترین صادر کننده اوپک بدست آمده است 574 هزار بشکه در روز می باشد که بیشتر از 486 هزار بشکه هدف بوده است.

تولید ایران نیز تا حدودی افزایش داشته است. تهران تحت توافق فعلی مجاز است تا تولید خود را تا میزان کمی افزایش دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار