بازدید 11041
آخرین تحولات امنیتی عراق؛

دستور العبادی برای استقرار نیروهای عراقی در مرز سوریه و تلاش آمریکا برای جلوگیری از حمله نیروهای عراقی به «تلعفر»

عراق در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات زیادی بوده است. توصیه امریکا به دولت عراق در مورد تلعفر، آغاز عملیات آزادسازی «شمال» بخش غربی موصل و تلاش آمریکایی ها برای ابقای نظامیان این کشور در عراق از جمله این تحولات بودند. در این میان، دستور حیدرالعبادی برای اعزام نیرو به مرزهای سوریه از جمله تحولات مهم بود.
کد خبر: ۶۹۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 06 May 2017
عراق در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات زیادی بوده است. توصیه امریکا به دولت عراق در مورد تلعفر، آغاز عملیات آزادسازی «شمال» بخش غربی موصل و تلاش آمریکایی ها برای ابقای نظامیان این کشور در عراق از جمله این تحولات بودند. در این میان، دستور حیدرالعبادی برای اعزام نیرو به مرزهای سوریه از جمله تحولات مهم بود.

 به گزارش «تابناک»، روز پنجشنبه، حیدر العبادی نخست وزیر عراق، دستور ارسال تجهیزات و اعزام نیروهای بیشتر به مرزهای سوریه و عراق در غرب استان الانبار را صادر کرد.

ستاد مشترک فرماندهی عملیات عراق با اعلام این خبر افزود: حیدرالعبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق این دستور را با هدف بیرون راندن عناصر باقی مانده داعش از غرب استان الانبار صادر کرده است.
 
حیدرالعبادی در فرمان خود با ستایش دستاوردها و رشادت های نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش، اضافه کرد که به داعش اجازه نخواهیم داد تا بار دیگر به اقدامات خود در عراق دست زند.
در اطلاعیه ستاد مشترک فرماندهی عملیات عراق تأکید شده که نیروهای امنیتی به عملیات خود در غرب استان الانبار برای نابودی داعش ادامه خواهند داد.
 
 
 
در حالی نخست وزیر عراق دستور اعزام نیروهای بیشتر به بخش های مرزی خاک سوریه و عراق را داده که پیشتر عثمان الغانمی رئیس ستاد مشترک ارتش عراق گفته بود که بنا بر اطلاعات به دست آمده، ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در منطقه مرزی عراق و سوریه پنهان شده است. رئیس ستاد مشترک ارتش عراق افزوده بود که تنها 3.8 درصد از خاک عراق هم اکنون در اشغال داعش است.
 
عملیات آزادسازی بخش غربی موصل توسط نیروهای عراقی در اول اسفندماه سال گذشته (19 فوریه 2017) آغاز شد.
 
شهر موصل - دومین شهر بزرگ عراق - از سال 2014 در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد که بخش شرقی آن در عملیاتی که به فرمان حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق از 26 مهرماه سال جاری آغاز شد، از وجود داعش پاکسازی شد.
 
 توصیه آمریکا به دولت عراق در خصوص تلعفر
 
برخی منابع در بغداد می گویند، سفیر آمریکا در ارتباط با عملیات آزادسازی تلعفر، در نامه ای به دولت عراق خواسته است، به داعش در این شهر حمله نکنند، چون ممکن است ترکیه نیروهای عراق را بمباران کند.

یک منبع آگاه و بلندمرتبه عراقی به ایرنا گفت: آمریکایی ها در حالی که یک توافقنامه جامع به ویژه در بخش امنیتی با عراق امضا کرده اند و می بایست از بغداد در زمان تهدیدهای خارجی دفاع کنند، به جای پاسخ محکم به ترکیه، به دولت عراق توصیه کرده اند که عملیات آزادسازی اراضی اش از دست گروه تروریستی داعش را متوقف کند.
 
 
 
پیش از این نیز بسیاری از فرماندهان میدانی به صراحت گفته بودند که عامل کندی و توقف های طولانی مدت عملیات موصل ـ که باید در کمتر از سه ماه پایان می یافت ـ اعمال نفوذهای آمریکاست.
 
منبع یاد شده، به جزییات بیشتری از پیام آمریکایی ها به دولت عراق درباره تلعفر اشاره نکرد، اما گفت که این پیام از طریق سفارت آمریکا به دولت عراق ابلاغ شده است.
 
وی درباره ایرادهای حقوقی این برخورد آمریکا گفت: بنا بر توافقنامه امنیتی، آسمان عراق باید در حمایت آمریکا باشد، به طوری که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و حضورشان در آسمان عراق، از هنگام حمله داعش در ژوئن 2014 بر همین مبنای حقوقی شکل گرفته و در صورتی که آمریکایی ها به این رویه ادامه دهند، این توافقنامه عملا از حیث اعتبار ساقط تلقی خواهد شد.
 
این منبع که نخواست نامش فاش شود، تأکید کرد:نظر بسیاری از سیاستمداران عراقی این است که اگر آمریکایی ها واقعا قصد ندارند، به توافقنامه جامع خود با عراق عمل کنند، آن را رسما اعلام کرده و تکلیف بغداد را روشن سازند.
 
وی اضافه کرد: چنانچه آمریکا نتواند از عراق در برابر تهدیدهای ترکیه دفاع کند، ما هم می توانیم به گزینه های دیگر از جمله به انعقاد یک توافقنامه با روسیه فکر کنیم.
 
آمریکایی ها در ژوئن 2014 در حالی که موصل و بسیاری از شهرهای مهم عراق از جمله تکریت، الرمادی، فلوجه و بخش های وسیعی از 5 استان عراق به دست گروه تروریستی داعش سقوط کرده بود و تروریست ها به دروازه های بغداد رسیده بودند، به درخواست های کمک عراق پاسخ منفی داد.
 
فتوای تاریخی جهاد کفائی آیت الله سیستانی در همان زمان و کمک های دوستان عراق، جلوی پیشروی های داعش را گرفت و بغداد از تیررس این گروه تروریستی تکفیری خارج شد.
 
بسیاری از کارشناسان و احزاب و شخصیت های سیاسی عراق آن روزها بحث های گسترده ای در خصوص عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش وفق توافقنامه با عراق، در رسانه ها به راه انداخته بودند که با توجه به سرعت تحولات در عراق، خیلی زود از دستور کار خارج شد.
 
آغاز عملیات آزادسازی «شمال» بخش غربی موصل
 

«عبدالامیر یارالله» فرمانده عملیات «قادمون یا نینوی» امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: عملیات نیروهای امنیتی برای آزادسازی شمال بخش غربی موصل از جمله مناطق «مشیرفه»، «الکنیسه» و «الهرمات» آغاز شد.

پایگاه خبری «شفق‌» عراق، بیانیه یارالله در این باره را منتشر کرد: «یگان‌های ارتش عراق اعم از تیپ هفت زرهی، لشکر هفتاد و سه تیپ پانزدهم، نیروهای پلیس فدرال و واکنش سریع حمله خود به شمال بخش غربی موصل در مناطق مشیرفه، الکنیسه و الهرمات را آغاز کردند».

در ادامه بیانیه آمده است: «نیروهای امنیتی عراق اکنون وارد جنگ و درگیری با عناصر تروریستی شدند و مواضع آنها را هدف قرار دادند و برای آزادسازی این مناطق از چنگال تروریسم دو راه پیروزی و شهادت را انتخاب کردند.»

یک مقام بلندپایه عراقی می‌گوید که نیروهای دولتی با پشتیبانی نیروهای مردمی این کشور تا کمتر از یک ماه دیگر موصل را کامل از اشغال داعش آزاد می‌کنند.

روزنامه الصباح عراق به نقل از سرلشکر «عثمان الغانمی» رئیس ستاد مشترک ارتش عراق نوشت که موصل «حداکثر در سه هفته آینده» کامل آزاد خواهد شد.

تلاش آمریکایی ها برای ابقای نظامیان این کشور در عراق
 
رسانه های عراقی روز جمعه به نقل از رسانه های آمریکایی خبر دادند که برای باقی ماندن نظامیان آمریکا در عراق، بعد از پایان داعش، مذاکرات مستمری میان بغداد و واشنگتن جریان دارد.

منابعی در واشنگتن و بغداد گفته اند که دیدارهای متعددی میان نمایندگان دولت ترامپ با حیدرالعبادی با هدف باقی ماندن نظامیان آمریکایی در یک برنامه درازمدت انجام شده است.
 
آسوشیتدپرس مدعی شده که یک توافق میان دو دولت در این خصوص وجود دارد.
 
این منابع گفته اند که گفت وگوها همچنان ادامه دارد و جیمز متیوس، وزیر دفاع آمریکا نیز در این مذاکرات مشارکت داشته است.
 
در همین حال، رسانه های عراقی به نقل از ای بی سی نیوز آمریکا خبر دادند که هدف مذاکرات دستیابی به توافقی برای حضور نظامیان آمریکایی در 5 پایگاه در موصل و سایر مناطق مرزی عراق با سوریه است.
 
منابع رسمی در عراق هنوز این گزارش ها را تأیید نکرده اند.
 
گزارش های غیر رسمی درباره تعداد نظامیان آمریکایی حاضر در عراق، به اعدادی بین 7 تا 10هزار تن اشاره دارد، اما برخی منابع نیز این رقم را بالغ بر بیش از 12 هزار تن برآورد می کنند.
 
براساس اعلام منابع رسمی عراق و آمریکا، این نظامیان آمریکایی با مأموریت های آموزشی و مستشاری و هماهنگ کننده با نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق هستند.
 
نگاهی به نبرد 35 ماهه علیه داعش
 
بعد از گذشت 35 ماه از هجوم برق آسای داعش در دهم ژوئن 2014، نیروهای عراقی موفق شده اند بیش از 80 درصد از اراضی عراق، برابر با 33 درصد از خاک این کشور را که این گروه تروریستی اشغال کرده بود، آزاد کنند.

به گزارش ایرنا، داعش در آغاز حمله به عراق موفق شد 40 درصد از اراضی عراق را در شش استان این کشور اشغال کند و حاصل آن قتل عام بیش از 55 هزار تن اعلام شده است.

گروه تروریستی تکفیری داعش، تمامی استان نینوا، 90 درصد استان الانبار و بخش های وسیعی از استان های صلاح الدین، دیاله، کرکوک، بغداد و نیز بخش هایی کوچکتر از استان بابل را از کنترل دولت مرکزی خارج کرده بود.

حالا در آستانه سومین سالگرد حمله داعش به عراق، در گزارش های رسانه ای این کشور گفته می شود نیروهای عراقی طی 35 ماه گذشته 83 درصد از این اراضی اشغالی را آزاد کرده اند که شامل 90 درصد از استان الانبار، 98 درصد صلاح الدین، حدود 80 درصد کرکوک و 80 درصد بخش غربی موصل و همین حدود استان نینوا می شود و استان های بغداد، دیاله و بابل نیز بطور کامل پاکسازی شده است.

در حال حاضر شهرهای القائم، عنه و راوه در استان الانبار، الحویجه، الریاض و العباسی در کرکوک، ساحل چپ الشرقاط (بخش شرقی) در استان صلاح الدین و نیز حدود 20 درصد بخش غربی شهر موصل، تلعفر و البعاج در استان نینوا همچنان در اختیار گروه تروریستی داعش است که 7 درصد از اراضی عراق را شامل می شود.

در حال حاضر نیروهای عراقی برای ادامه عملیات آزادسازی باقی مانده شهرهای نینوا از جمله در بخش غربی موصل و نیز شهرهای تلعفر و البعاج در غرب موصل آماده شده اند و نخست وزیر عراق که همزمان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است، وعده کرده است که تا هفته های آینده کار موصل را پایان خواهد داد و نیروهای عراقی به جانب تلعفر و البعاج و سایر مناطق اشغالی متمرکز خواهند شد.

فتنه داعش در عراق، علاوه بر قتل عام ده ها هزار شهروند عراقی، آوارگی نزدیک به یک میلیون تن و همچنین جنایات علیه زنان و کودکان، میلیاردها دلار نیز خسارت مادی به همراه داشته است و دولت عراق تلاش دارد با ایجاد یک صندوق بین المللی ویژه بازسازی مناطق آزاد شده، کار بازسازی را بعد از بسته شدن پرونده داعش آغاز کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست