بازدید 27658
تأملی در حال و روز معدنچیان یورت؛

نوشداروها یکی پس از دیگری می‌رسند؛ از امکانات مدرن گرفته تا دیدار وزرا!

هم وزیر کار به دیدارشان رفته و هم وزیر صنعت در دیدار با ایشان، وعده پرداخت عاجل مطالبات و معوقاتشان را داده است و پیش از اینها، امکانات مدرن به معدنشان رسیده؛ چیزهایی که هر چه پیشتر تلاش کرده بودند به دست آورند، موفق نشده بودند و حالا به نرخ جان به دست آورده‌اند.
کد خبر: ۶۹۰۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 05 May 2017
هم وزیر کار به دیدارشان رفته و هم وزیر صنعت در دیدار با ایشان، وعده پرداخت عاجل مطالبات و معوقاتشان را داده است و پیش از اینها، امکانات مدرن به معدنشان رسیده؛ چیزهایی که هر چه پیشتر تلاش کرده بودند به دست آورند، موفق نشده بودند و حالا به نرخ جان به دست آورده‌اند؛ نوشداروهای فراوانی که همه پس از مرگ سهراب از راه می‌رسند!

به گزارش «تابناک»؛ از وقوع انفجار در ظهر چهارشنبه تا کنون، معدن زغال سنگ زمستان یورت آنقدر متحول شده که شاید هیچ یک از کسانی که سالها در آنجا کار کرده‌اند، کسی یک هزارم درصد هم انتظارش را نداشتند؛ هرچند شدت و بوی گاز در درون تونل های معدن از دو سه روز پیشتر کارگران را آزار داده و این گمان را در دلشان انداخته بود که ممکن است تغییری بزرگ در راه باشد.
 

زنگ خطری که به مانند دیگر نکات منفی این معدن به گوش هیچ کسی نرسید و تغییری به وجود نیاورد. درست مثل اعتراض های مداوم کارگران به پرداخت نشدن حقوق ماهانه شان که در مقطعی به تجمع همسران ایشان مقابل فرمانداری آزادشهر نیز انجامید؛ اما این اعتراض نیز به پرداخت حقوق های معوق منجر نشد. حقوقی اندک که امسال به 800 هزار تومان رسیده، ولی تا این لحظه چند ده کارگر دستشان برای همیشه از دریافت آن کوتاه شده است.

شرایط آنقدر دردناک است که تجمع نیروهای نظامی و انتظامی، امدادگران استان و چند استان مجاور، مسئولان و حتی دولت‌مردان عالی رتبه و هیچ عامل دیگری نخواهد توانست درد معدنچیان یورت را حتی تسکین دهد. این را می‌شود از تصاویری دریافت که از عیادت مسئولان از معدنچیان مصدوم در بیمارستان ها ثبت شده؛ چهره های ماتم زده معدنچیانی که در زمان انفجار هولناک در تونل نبودند و پس از واقعه برای نجات جان همقطارانشان روانه زیر زمین شدند و بر اثر شدت گاز، نفس هایشان به شماره افتاده، به مدد امدادگران نجات یافته و حالا در بستر بیماری هستند.
 

می‌گوییم همقطار و یادمان می‌آید که تا این لحظه همه چیز به پای یکی از کارگران نوشته شده که قصد داشته موتور خاموش لوکوموتیو از کار افتاده در زیر زمین را به شیوه باتری به باتری دوباره راه بیندازد و به گفته برخی مسئولان، جرقه انفجار مرگبار را به وجود آورده است؛ گویی همه چیز در این معدن سر جای خودش بوده و به درستی به پیش می‌رفته و تنها یکی از کارگران خطایی مرتکب شده است!

این در حالی است که شواهد چیز متفاوتی نشان می‌دهد؛ آنقدر متفاوت که گویی تنها کارگران حاضر در این معدن تنها درستکاران مجموعه معدن زمستان یورت بوده‌اند و بس. درستکارانی که ماه ها حقوق معوق داشته‌اند و برای دریافت این معوقات در چند نوبت اعتراضاتی نیز داشته اند؛ اما وقتی دریافته‌اند گوشی خریدار سخنانشان یافت نمی‌شود، ترجیح داده‌اند روانه تونل های خوف انگیز و ناایمن شده تا دست کم شرمندگی مقابل خانواده را کمتر تجربه کنند.
 
تجمع اعتراضی کارگران در دی ماه 94
 
مثل نیتی که احتمالا روز حادثه نیز تنها انگیزه دهنده به کارگران برای رفتن به اعماق زمین بوده، وگرنه هیأت مدیره و مدیرعامل که جایشان خوش بود، سهامداران مجموعه که گزندی متوجه جان خود نمی‌دیدند و در بالا دست نیز که کسی به یاد نمی‌آورد چه شرایط شومی در یورت وجود دارد، چون گذرشان به آنجا نیفتاده بود؛ به جایی که ظاهرا در سال 93 «واحد نمونه معدن زیرزمینی» معرفی شده بود.

به راستی اگر یورت «نمونه» باشد، حال دیگر معدن های زیرزمینی کشورمان چگونه است؟ اصلا چگونه می‌شود نمونه بود و حقوق کارگران از سال های پیش از 93 نیز معوق باشد؟ آیا معدن نمونه معدنی است که در آن انباشت گاز به قدری است که انفجار رخ دهد؟ آیا معدنی که نه مأمور ایمنی دارد، نه نشانی از ایمنی در آن به چشم می‌خورد، نه برای نجات جان افراد محبوس کپسول اکسیژن یا امکانات اولیه دیگر وجود دارد و نه حتی کارگرانش بیمه دارند، اساسا می‌تواند «نمونه» باشد؟!
 
تجمع اعتراضی در بهمن 94
اصلا چگونه است که پس از انفجار و شکست خوردن تلاش ده ها تن از همکاران افراد محبوس شده در نزدیک شدن به ایشان، امدادگران از جای دیگری دستگاه پیش رفته هوادهی به تونل را به یورت می‌آورند اما پیش از انفجار، خبری از چنین دستگاهی در معدن نیست؟ آیا چون کارگرانی با بنیه ضعیف اقتصادی در معدن مشغول به کار هستند، کسی دستگاه پیشرفته هوادهی برایشان فراهم نیاورده یا اصولا چنین دستگاهی اضافه و ناکارآمد است که در معدن وجود نداشته؟ آیا هیچ استانداردی در این باره وجود دارد؟ دیدگاه ناظران اداره کار در این باره چیست؟ آیا از دید ایشان شرایط کار در معدن یورت فراهم بوده و حقوق کارگران توسط کارفرما رعایت می‌شده است؟ اگر جواب منفی است، چگونه از چنین وضع اسفناکی بی اطلاع بوده‌اند؟

این در حالی است که وزیر صنعت از خرید دستگاه های اعلان هشدار افزایش غلظت گاز توسط دولت برای چنین معادنی سخن به میان آورده و تأکید داشته که با وجود چنین دستگاه هایی، نباید انفجار در معدن رخ می‌داده و از این رو وقوع حادثه بسیار عجیب است و باید پیگیری شود؛ اما آیا وقتی کسی حقوق ابتدایی کارگران مانند بیمه یا پرداخت دستمزد را ندیده و اعتراضات پی در پی ایشان به چشمش نیامده، توقع زیادی نیست که منتظر باشیم وقتی صدای یک ماشین در آید، کسی شنونده اخطار آن باشد و به فریادش برسد؟ آیا کسی صدای اعتراضات فراوان کارگران به پرداخت نشدن حقوقشان در سال های متمادی را شنیده که شنیده نشدن صدای دستگاه عجیب باشد؟!

نوشداروها یکی پس از دیگری می‌رسند؛ از امکانات مدرن گرفته تا دیدار وزرا!
تجمع اعتراضی همسران و خانواده معدنچیان در دی ماه 93
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
این نعدن خصوصیه اگر امکانات به دستشون نرسیده تقصیر دولت نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
چرا چرت میگی؟ وزارت صنعت معدن بازرس داره و طبق قانون معادن باید مرتب بازرسی بشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
معدن خصوصیه الان وزرا اونجا رفتن واسه چی
منظورت اینه واسه عکس انتخاباتی رفتن ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
شما چیزی به نام بازرسی و نظارت بر ایمنی کار به گوشتون خورده
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
شما اگه یه رستوران بزنی و غذای غیر بهداشتی به خورد مردم بدی میتونی بگی این رستوران خصوصیه و دولتی نیست؟؟
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
خیلی مردی
اگر خودتم تو معدن کار میکردی همینارو میگفتی؟
بهترین شرایط برای دولت تا اینکه در محل حادثه حاضر شده ومشغول گرفتن عکس یادگاری وتبلیغاتی خودشان باشند.
دولت بی تدبیر وبی امید از یک سال پیش از حقوق ومزایای کارمندان زده وبه عده ای حقوق نجومی پرداخت کرده تا خرج تبلیغات انتخابات شورای شهروریاست جمهوری بکند.
اینجا ایران است . عاشقان خدمت به مردم مسابقه گذاشته اند !!!
در منطقه پارس جنوبی هم یک بیمارستان پیشرفته وجود ندارد، آن هم در منطقه ای به آن مهمی.
با سلام و خسته نباشيد، ابتدا تسليت عرض ميكنم به خانواده هاى محترم اين عزيزان مظلوم ،
نويسنده عزيز اين گزارش بسيار درست فرموديد، ولى در اين كشور هميشه روال كار ها همين بوده متاسفانه، نوشدارو پس از مرگ سهراب، نكته غم انگيزتر اينكه شايد اصلا نيازى به دستگاههاى آنچنان پيشرفته هم نبود، در معادن شرق و جنوب شرق چين از قنارى براى تشخيص وجود گاز متان در نقاطى از معدن كه غبار سنگ بيشتر بوده و تشخيص بوى گاز توسط انسان نا ممكن است استفاده ميشود،، قنارى به علت حساسيت مرحله اى بسيار زياد در مراحل مختلف تجمع دوزهاى بالا واكنشهاى خاصى نشان ميدهد
بعضی از عزیزان میگن این معدن خصوصی بوده و به دولت ربطی نداره. در این وضعیت برای بنده چنتا سوال پیش میاد!!!
اولا مگه پلاسکو خصوصی نبود که هشتگ فلانی استعفا راه انداختیم؟(متاسفانه خود من هم توی جو قرار گرفتم و این کار رو کردم!)در آخر هم که معلوم شد مقصر اصلی ۳ تا وزارتخونه کار و رفاه، بهداشت و صنایع بودن!
دوما نظارت بر امنیت معادن و کارگاه ها چه خصوصی چه دولتی با کیه؟
نظارت بر پرداخت بیمه و حقوق کارگرانش چی؟
اصلا به دولت چه ربطی داره که در سه سال اخیر هر ماهه یکی از این حوادث تلخ را شاهد هستیم ،شاید به خاطر قدم بد پسر همسایه ما باشه که سه سال پیش از کانادا برگشت به میهن و از ماه بعدش حوادث تلخ سریالی شروع شد اما انصافا حادثه پلاسکو به شهرداری ربط داشت ،حالا شاید یه مشت آدم نون به نرخ روز خور بگن پلاسکو متعلق به بخش خصوصی بود و ایمنی کارگاهها بر عهده ی وزارت کاره ولی یادمون باشه قالیباف کلا بهش میاد همه جا متهم و محکوم باشه ولی به آقای روحانی عزیر اصلا نمیاد
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
قزوین سنگ پاهای درجه یکی داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
بله اصلا ایمنی
امنیت شغلی این بنده خداها و کارگران چه ربطی به دولت داره
نظارت و بازرسی وظیفه دولته مگه؟
مردم مگر مهم هستند؟
تابناک هم مپل همیشه عامل اصلی انتشار مطالب زیر خاکی وتنش زا است .اخلاق حرفه ای چیز دیگری است .به این میگن کینه توزی که الحق ید طولایی تو این کار دارید!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
حقیقت خیلی تلخه دوست عزیز
علی از مشهد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
زمانی که سهامداران عمده بخش های به اصطلاح خصوصی دارای قدرت نظامی باشند بهتر از این نمی شود و کسی جرات تذکر و یا ورود به کار آنها را ندارد.لطفل سایت وزین تابناک با درایتی که دارد تجزیه و تحلیل خود در این رابطه را به اطلاع مردم برساند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
اگر گفته بشه اوضاع گل و بلبل هست شما رازی میشی؟
میشه بگید وظیفه سایت اطلاع رسانی چی هست؟
واقعا مملكت دچار مشكلات فراوانه بايد تغييرات زيادي انجام بشه
نظارت لازم و کارامد باید بر روی مسایل ایمنی و حقوقی و شرایط کار پرسنل و کارگران در شرکت های خصوصی با وجود داشته باشد. که نیست. شرکت های خصوصی به دنبال منافع خود هستند این موارد اهمیتی برای انها ندارد.
سلام. مگر حادثه پلاسکو تقصیر دو تا کاگر نبود. اینجا تقصیر یک کارگر هستش. چرا محاکمه نمیشند. چرا توی یک دادگاه به صورت زنده همه محاکمه نمیشند. از کارگزاران معدن و رئیس معدن تا وزیر صنعت معدن و افراد مسئول
من به عنوان یک ایرانی میخوام بدونم چی به سر این معدن کاران اومده.
اتوبوس با ان همه سرنشین مرد اتوبوس سربازان همه را بکام مرگ فرستاد قطار تبریز در تصادف سمنان اتش گرفت و مسافرانش مردند اتش نشانان در پلاسکو در اتش سوختند و معدن کارگران را کشت اگر دید تاریخی داشته باشید انصاف خواهید داد که ناظران و قانون گذران در کجای این حوادث هستند و تقصیر انها مشخص خواهد شد هرکس عزیزی از دست داده درد اینها را درک می کند
دولت هر کاری بکند شما قوم بنی اسراییل حرف می زنید. می رود می گویید برای خودنمایی و تبلیغات رفته نرود می گویید درد مردم را نمی فهمد.عاقبت چنین قومی در تاریخ مشخص است. متاسفانه ما هم با شما در یک قایق نشسته ایم.
احتمالا این فرهنگ ما از گذشته بوده که باعث شده علی رغم داشتن تمدن دیرینه هنوز هم جهان سوم باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
حق و حقوق کارگران از جانبداری حزبیه شما مهمتره
شرم بر کوتاهی کنندگان، شرم
وقتی کل مملکت دست پیمانکار بیوفته همینه
طرف سخت ترین کار دنیا رو داره ولی بیمه هم نیست
حقوقش مثل همه کارگرای بدبخت دیگه 800 هزار تومنه
از همه بدتر همونم پرداخت نشده
بدون وسایل ایمنی!
اگر رسانه حامی مردمی و برای مردم کار میکنی نظر منو تایید کن
تابناک میتونی اعلام کنید آخرین باری که در مورد این معدن مطلب نوشته اید کی بوده؟
میگن "یک سوزن بخودت بزن یک جوالدوز به دیگران"
مسول کنترل ایمنی معادن در کشور کیست آخرین بار چه کسی ایمنی این معدن را کنترل کرده گزارش انرا انتشار دهید سر دبیر محترم تابناک لطفا از انتشار این موضوع در اخبار خود اقدام کنید اگر واقعا مدتها دستگاه مسول بازرسی از ایمنی این معدن نداشته در این جنایت سهیم است
این هم مثل پلاسکو ماستمالی میشه میره
یک مستند با نام خسته نباشید از معدن در تلویزیون پخش شد باورم نمیشد کسی حاضر باشد برای ماهیانه ۹۰۰۰۰۰تومان دویست متر زیر زمین جاهای تنگ و باریک و فوقالعاده ناایمن کار کند اگر کوچکترین اتفاقی میافتاد ماندن در زیر زمین کابوس بزرگی است
همیشه بعد از حادثه ما به فکر جبران بی مدیریتی خود می افتم ..دلیل ان هم سوی مدیریت ..پرکردن جیبها ..رشوه به افراد ... عدم نظارت دستگاهای اجرایی ...
باسلام و تسلیت به خانواد های داغدیده.برای ماگفتن و رد شدن از کنار قضیه راحت است ولی باید لحظه ای خود را گذاشت جای همسر و فرزندی که صبح پدر و نان آور خانه رابرای رفتن به سرکار بدرقه کرده اندو عصرپیکر بی جانش را از دل خروارها سنگ و خاک درآوردند چه می کشند خانواده هایی که هنوز عزیزشان زیرصدهاتن سنگ و خاک گیرکرده و هنوز دست های کوچک فرزندشان برای زنده ماندن باباشون دعا می کنند ...این وقایع رانمی توان به پای تقدیر و قضا و قدرگذاشت. این وقایع قابل پیش گیری هستندو عقل سلیم میگوید علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد نه الان.ما بازرسی وزارت کار داریم اما سهل انگاری و در بعضی موارد تبانی بازرسین با مدیران سودجوی معادن باعث میشود که در همه بخش های کشور شاهد چنین وقایعی باشیم... اتوبوس ها و قطار و پلاسکو و سیل آذربایجان و معدن گلستان...حادثه بعدی که از بی مبالاتی مسئولین رخ میدهد کجاست؟ خدامیداند.بهتراست فعلاً خودمان هوای خودمان را داشته باشیم چون دولت و مسئولین فعلاً مشغول چپاول و غارت و دعواهای سیاسی اند.برای همین است که رئیس جمهور باید از " رجال سیاسی " باشد تا دنبال سیاسی کاری برود نه از رجال اهل کار و عمل.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی