بازدید 8677
۱
به بهانه اقدامات انتخاباتی دولت تدبیر و امید؛

کاش دولت‌ها همیشه مثل چندماه آخر کار می‌کردند!

به نظر می رسد در دولت یازدهم هم رفتارهای دولت در قبال ابلاغ و اجرای طرح هایی که می تواند خوشایند مردم باشد در سال آخر و ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری فزونی گرفته است. با مروری بر اقدامات دولت در فروردین و اردیبهشت در سال های قبل تفاوت رفتار دولت بیش از پیش نمایان می شود.
کد خبر: ۶۹۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ 03 May 2017
 همیشه سال آخر فعالیت هر دولت مستقری بیشتر از دیگر سال های فعالیت آن دولت زیر ذره بین افکار عمومی، رسانه ها و رقبای سیاسی قرار می گیرد. همواره با آغاز شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن موعد انتخابات رؤسای جمهور، سعی بر آن دارند که میزان رضایت مردم را بیشتر از گذشته فراهم کنند تا بتوانند در انتخابات در برابر پرسش ها و انتقادها زبانی گویاتر داشته باشند. البته این مسأله تنها مخصوص کشور ما نیست و در بیشتر کشورهایی که سیاست مداران نیازمند تأیید و انتخاب مجدد از جانب مردم هستند، این رفتار پیشاانتخاباتی رایج است.

به گزارش «تابناک»، به نظر می رسد در دولت یازدهم هم رفتارهای دولت در قبال ابلاغ و اجرای طرح هایی که می تواند خوشایند مردم باشد در سال آخر و ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری فزونی گرفته است. با مروری بر اقدامات دولت در فروردین و اردیبهشت دولت در سالهای قبل تفاوت رفتار دولت بیش از پیش نمایان می شود.

در حالی که تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شده است و هر نامزدی با ارائه برنامه ها و شعارهایی که حداقل برای بخش هایی از مردم دارای جذابیت است در حال رقابت و بالا بردن انتظارات مردم از دولت آینده هستند دولت مستقر هم با توجه به استقرار در قوه مجریه با ابلاغ بخشنامه ها و اجرای طرح هایی علاوه بر اقدامات عادی و روزمره خود سعی دارد بیشتر در رسانه ها و افکار عمومی مطرح شود و از زمان باقی مانده تا روز رای گیری به نفع خود بهره ببرد.

در ادامه مروری بر چند اقدام دولت در ماه های آخر دولت یازدهم که رنگ و بوی انتخاباتی از آن استشمام می شود.

غبار روبی از سهام عدالت

در واپسین روزهای سال 95 بود که خبر از ایجاد سامانه اطلاعات سهام عدالت که پایه آن در سال 85 گذاشته شده بود منتشر شد. طرحی که مدتها بود نه خبری از آن مطرح می شد و نه سودی به حساب سهامداران آن واریز می شد. در اسفند ماه گذشته اطلاعیه ای منتشر شد و از مشمولین سهام عدالت دعوت شد تا بصورت مستقیم از جزئیات برنامه ها و فعالیتهای سهام عدالت مطلع گردند،

از سهامداران خواسته شد تا شماره شبا بانکی خود را وارد سیستم کرده و منتظر واریز سود سهام خود باشند. اقدامی نیک که در ماه های آخر استقرار دولت یازدهم عملی شد.

افزایش میزان یارانه اقشار کم درآمد

ثابت ماندن یارانه اقشاری که همواره یا فاقد درآمد هستند و یا فاقد امنیت شغلی و حمایت بیمه و افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم روز به روز فشارهای وارده بر معیشت زندگی شان را بیشتر و بیشتر می کند. و طبق برخی گزارش ها روز به روز بر وسعت جامعه کم درآمد و آسیب پذیر افزوده می شود. دولت یازدهم در سال آخر و در ماه های آخر استقرار خود اقدامی دیگر در افزایش مبلغ یارانه برخی گروه ها انجام داد.

بر اساس اعلام سخنگوی دولت، یارانهاقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از ماه جاری با رشد 3.5برابری به 240 هزار تومان افزایش یافت، دولت روحانی در یک اقدام پیشدستانه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یارانه سه دهک پایین جامعه را به‌صورت چشم‌گیر افزایش داده است. این در حالی است که این روزها حجمه های سنگینی علیه نامزدهایی وارد می شود که سخن از افزایش یارانه ها می گویند.

افتتاح های سال آخری

حتما در سال جدید حس کرده اید که میزان سفرهای رئیس جمهور و افتتاح پروژه های مختلف چقدر زیاد شده است.اگر چه هر افتتاح واقعی خبر خوبی برای صنعت و عمران کشور است و اگر منجر به اشتغال و درآمد کشور می شود خبری خوشحال کننده است، اما افتتاح های پی در پی در ماهی که انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار می شود می تواند شائبه تبلیغات انتخاباتی برای رئیس جمهور مستقر را داشته باشد. افتتاح 5 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در سمنان، افتتاح بیمارستان امیرکبیر اهواز توسط رئیس جمهور، طرح پرتودهی صنعتیدر قزوین، افتتاح فاز دوم بندر امیرآباد،پالایشگاه ستاره خلیج فارس و چندین افتتاح دیگر مواردی است که در همین دو ماه گذشته صورت پذیرفته است.

افزایش وام مسکن و اخذ مالیات از خانه های خالی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن مهر از 20 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرده، گفت: دولت با استفاده از منابع دیگر سعی در تکمیل پروژه مسکن مهر دارد که تا پایان سال این پروژه‌ها به اتمام می‌رسد.

مظاهریان با بیان اینکه طی چند سال گذشته بازار مسکن در تصرف سفته بازان و سوداگران بوده است، گفت: دولت سعی کرد بازار مسکن را از نگاه سرمایه گذاری به نگاه مصرفی تغییر دهد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن برای زوج های جوان گفت: میزان تسهیلات برای هر سپرده گذار از 80 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافته است .

مظاهریان با اشاره به اینکه بازار مسکن یک بازار سرمایه گذاری نیست، گفت: سعی کرده‌ایم طی چهار سال گذشته حباب قیمت مسکن را تخلیه و طی برآوردهای انجام شده 20 درصد قیمت واقعی مسکن کاهش و قیمت را پایدار نگه داریم.

حامد مظاهریان همچنین از اخذ مالیات از خانه های خالی خبر داده و گفته است: سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی از خرداد ماه امسال اجرا می‌شود و این یکی از ابزارهای کنترل خانه‌های خالی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در کشور حدود 2600 واحد خالی وجود دارد، گفت: این تعداد از خانه‌ها حدود 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای آنها انجام شده و یکی از سیاست‌های غلطی بود که به مرحله اجرا رسید.

بسته های حمایت تغذیه ای 200 میلیارد تومانی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در اسفند 95 خبر عرضه بسته های غذایی برای خانوارهای کم درآمد را داده و گفته بود: بسته حمایت تغذیه‌ای با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از فردا میان نیازمندان توزیع می شود و سهم هر خانوار هم حدود ۱۲۰ هزار تومان است.این چهارمین بسته حمایتی غذایی است که در دولت یازدهم برای حمایت از افراد تحت پوشش توزیع می شود و یکی از این بسته ها به صورت خاص، برای زنان و کودکان دچار سوءتغذیه خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان سبد حمایتی گفت: اعتبار کل این بسته حمایتی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و برای هر خانواده، تا سقف ۱۲۰ هزار تومان امکان خرید به وجود می آورد؛ به نحوی که ۱۱ میلیون نفر می‌توانند از این بسته حمایتی استفاده کنند.

بخشودگی جرایم دیرکرد وام های زیر صد میلیون

بانک مرکزی هم اخیرا جزییات بخشنامه بخشودگی جرائم وام های زیر 100 میلیون تومان را منتشر و شرایط استفاده مشتریان بانکی از این بخشودگی را اعلام کرد.

با گذاشتن خبرهای خوب کنار هم و مشاهده شتاب گرفتن کار و اقدامات دولت در ماه های آخر استقرار کابینه فعلی اگر چه شائبه انتخاباتی بودن آن مطرح می شود، ولی شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد ایام انتخابات با هر نیتی ایام پربرکتی است و کاش همیشه دولت ها مثل چند ماه آخر خود کار کنند و جریمه ببخشند و به نیازمندان توجه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۱
مدیونید اگه فکر کنید این کارها به خاطر انتخابات بوده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار