بازدید 4257

ظریف: نابردباری تمدنی این میزان افراط را ایجاد کرده

کد خبر: ۶۹۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۸ 03 May 2017
وزیر امور خارجه گفت: امروز متاسفانه در دنیایی هستیم که با قرائت یک سو نگر از تمدن به ویژه تمدن غربی ، به سمت نابردباری تمدنی و فرهنگی حرکت کرده ایم و نابردباری تمدنی توانسته این میزان افراط در جهان ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در دومین نشست هیات امنا و شورای عالی موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام افزود: امروز ما درباره موضوعی بحث می کنیم که ریشه در گذشته و نگاه به آینده دارد. موزه فرهنگ و تمدن جهان اسلام نه تنها حرکت به سمت توسعه شهری بلکه حتما می تواند به موضوع توسعه شهری که از اهداف مهم ملل متحد و برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور است کمک شایانی کند؛ همچنین باید در جهت اتحاد، هماهنگی و همراهی داخلی در جهان اسلام و تعامل با سایر فرهنگ ها و ملل نقش موثری ایفا نماید.
 
ظریف تاکید کرد: ما میراث دار فرهنگی هستیم که نقش اساسی در فرهنگ و تمدن بشری داشته است. هفته گذشته در آتن 10 تمدن کهن نشستی داشتند که سه تمدن ایران، عراق و مصر متعلق به جهان اسلام هستند.
 
وی تصریح کرد: اینها نه تنها در راه شکوفایی تمدن اسلامی تلاش کردند بلکه از تمدن اسلامی مدد گرفته و از آن قدرت گرفتند و با احکام و آموزه های اسلامی توانستند شکوفا شوند.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز متاسفانه در دنیایی هستیم که با قرائت یک سو نگر از تمدن به ویژه قرائت از تمدن غربی به سمت نابردباری تمدنی و فرهنگی حرکت کرده ایم و بردباری تمدنی توانسته این میزان افراط در جهان ایجاد کند.
 
وزیر امور خارجه یاد آور شد: ایران و اسلام منادی گفت وگوی تمدن ها و منادی نفی خشونت و افراط بودند. در دهه 70 هجری شمسی ریاست وقت جمهوری اسلامی حضرت حجت الاسلام و والمسلمین سید محمد خاتمی رییس سازمان کنفرانس اسلامی آن زمان و سازمان همکاری های اسلامی کنونی پیشنهاد گفت وگوی تمدن ها را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کردند.
 
ظریف با بیان اینکه ما میراث دار رومی ها، سعدی ها و حافظ هایی هستیم. در 800 سال قبل ندای هم زبانی و همدلی سردادند و در قرن اخیر ندای گفت و گو و تعامل در دهه 70 از سوی جهان اسلام و ایران را مطرح کردیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در ابتدای ریاست جمهوری حسن روحانی و قبل از آن که موج افراط و حرکت داعش توجه جهان را به خود جلب کند، ما بودیم که در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد همکاری و همفکری جهانی را برای ایجاد جهان عاری از خشونت مطرح کردیم.
 
ظریف یاد آور شد: ما مسلمانان به خود می بالیم که سردمدار گفت وگو و مبارزه با افراط و حرکت انسانی برای هم افزایی تمدن ها بوده ایم. ما کسانی هستیم که به تمدن کمک کرده ایم اما هیچ گاه کمک به تمدن ها و همراهی با علم و دانش بشری را به دیگران نفروخته و دیگران را جدا نکردیم و آنها را محروم نکردیم.

وی اظهار داشت: شهر قزوین به عنوان مقر موزه فرهنگ و تمدن جهان اسلام باید پلی برای گفت و گو و ربط دادن گذشته درخشان با آینده درخشان تر باشد و پلی برای کمک به فهم گذشته ما و کمک به فهم یکدیگر باشد.
 
ظریف افزود: امروز بسیار باعث تاسف است که جهان اسلام بیشترین درگیری ها را دارد و بیشترین قربانیان داعش نه مسیحیان و یهودیان و نه حتی شیعه، بلکه مردم مظلوم اهل سنت در سوریه و عراق هستند که از سوی وحشی گری های دور از اسلام قربانی می شوند.
 
وی با بیان اینکه ما امروز بیش از هر زمان دیگر به همفکری و گفت وگو در درون جهان اسلام نیازمند هستیم، گفت: موج اسلام هراسی در غرب با بی حرمتی به مقدسات اسلامی نفرت را دامن می زند و امروز باید حرکت جدیدی را در جهان اسلام شروع کنیم.
 
ظریف گفت: بار دیگر از سوی ایران به تمامی کشورهای اسلامی اعلام می کنم که ما آماده همراهی، همکاری و همفکری با کلیه کشورهای اسلامی بدون هیچ استثنایی هستیم. کشورهای اسلامی نه تنها گذشته مشترک بلکه آینده مشترک هم دارند و ما نمی توانیم به هزینه یکدیگر پیشرفت کنیم و با حذف یکدیگر نفوذ پیدا کنیم.

وی افزود: منطقه نیازمند همفکری و اتحاد ما است و بیش از همه فلسطین عزیز نیازمند همراهی و اتحاد ماست.
 
گفتنی، دومین نشست هیات امنا و شورای عالی موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام روز سه شنبه با حضور محمد جواد ظریف، علی اکبر صالحی، استاندار قزوین و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی مقیم ایران در سالن همایش های مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه برگزار شد.
 
در سال 2015 از بین 64 شهر پایلوت شکوفایی شهری، شهر تاریخی و فرهنگی قزوین به عنوان پایلوت انتخاب و در مرداد ماه 95 سند ابتکار عمل شکوفایی قزوین در ژنو به تصویب رسید.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها