بازدید 2844
رای الیوم؛

ایران و سوریه موضوع اصلی دیدار السیسی و ملک سلمان در عربستان

روزنامه رأي اليوم در يادداشتي به سفر امروز رئيس جمهور مصر به عربستان پرداخت و نوشت، به احتمال زياد، پرونده‌هاي سوريه و ايران و همچنين تشکيل «ائتلاف عربي سني» مورد نظر ترامپ عليه تهران، از اولويت‌هاي اين سفر است.
کد خبر: ۶۸۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۳ 24 April 2017
 روزنامه رأي اليوم در يادداشتي به سفر امروز رئيس جمهور مصر به عربستان پرداخت و نوشت، به احتمال زياد، پرونده‌هاي سوريه و ايران و همچنين تشکيل «ائتلاف عربي سني» مورد نظر ترامپ عليه تهران، از اولويت‌هاي اين سفر است.

به گزارش تابناک، عبدالفتاح السيسي، رئيس جمهوري مصر روز يکشنبه همانگونه که از قبل اعلام شده بود، در رأس يک هيأت بلند پايه و بعد از گذشت يک سال از روابط سرد بين قاهره و رياض، وارد عربستان شد و با ملک سلمان بن عبدالعزيز، شاه اين کشور ديدار کرد.
 
روزنامه الکترونيکي «رأي اليوم» به سردبيري عبدالباري عطوان، تحليلگر معروف عرب در يادداشتي به اين رويداد در عرصه سياسي پرداخت و دلايل اين سفر سيسي را بررسي کرد.
 
اين روزنامه نوشت، «بهبود» روابط مصر و عربستان بعد از يک سال از تنش تنها به لطف دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا بوده است؛ چرا که وي مي‌خواهد با استفاده از اين دو کشور، زمينه‌اي مناسب براي تشکيل ائتلاف عربي سني در منطقه ايجاد کند تا به مسائل متشنج منطقه‌اي در سوريه، يمن و عراق بپردازد.
 
افزون بر اين مسائل، مهمترين مسئله و هدف از تشکيل اين ائتلاف، مقابله با گسترش نفوذ سياسي و نظامي ايران در منطقه است.
 
روزنامه رأي اليوم با اشاره به سفر امروز سيسي به عربستان، آن را نخستين ثمره در راستاي هدف و نقشه آمريکا در منطقه دانست که به احتمال زياد، پرونده سوريه و ايران در رأس اولويت‌هاي مالي و اقتصادي اين سفر گنجانده خواهد شد.
 
بر اساس اين يادداشت، دونالد ترامپ طي سفري که محمد بن سلمان، جانشين ولي عهد عربستان به آمريکا داشته، از مجازات نفتي مصر توسط عربستان آزرده خاطر شده و حتي وي را توبيخ کرده و خواسته است هرچه سريعتر روند توافق نفتي بين دو کشور از سر گرفته شود؛ توافقي که به موجب آن، رياض هر ماه بايد 700 هزار تن نفت به قيمت 15 ميليارد دلار طي 5 سال به قاهره تحويل دهد.
 
در بخش ديگر از اين يادداشت به موضوع جنجالي واگذاري دو جزيره مصري صنافير و تيران به عربستان اشاره شده که هر دو طرف، هم سعودي‌ها و هم مصري‌ها در اين ديدار براي اجتناب از تنش، از پرداختن به اين موضوع دوري‌ خواهند کرد.
 
روزنامه رأي اليوم به اوضاع اقتصادي و شرايط مالي عربستان نيز اشاره و تأکيد مي‌کند که قطعا سيسي در اين سفر به موضوع کمک‌هاي مالي و سرمايه گذاري‌هاي بيشتر عربستان در مصر خواهد پرداخت ولي خزانه عربستان بعد از کاهش قيمت نفت تقريبا به نصف کاهش داشته و اين کشور بدهي‌هاي داخلي و خارجي زيادي دارد.
 
بر اين اساس، پسر ملک سلمان در سفر اخير خود به آمريکا مجبور شد وعده سرمايه‌گذاري 200 ميليارد دلاري در اين کشور را به ترامپ بدهد تا از اين رهگذر، بتواند موجبات رضايت رئيس جمهوري آمريکا از عربستان را فراهم کند.
 
بر اساس اين گزارش، آنچه در اين سفر سيسي جديد و مهم بوده، پرونده‌هاي سوريه و ايران است و گزارش‌ها و اخبار حاکي از آن است که جيمس متيس، وزير دفاع آمريکا در سفري که هفته گذشته به قاهره و رياض داشته، با رهبران مصر و عربستان ديدار کرده و طرحي براي حل بحران سوريه ارائه داده که موضوع اصلي ديدار سران دو کشور مصر و عربستان خواهد بود.
 
در بخش ديگر از يادداشت رأي اليوم به موضع مصر در قبال دولت و بحران سوريه اشاره شده و اينکه موضع قاهره پيشتر در تضاد با موضع عربستان و آمريکا در قبال دولت سوريه بود و به همين دليل بعد از حمله شيميايي اخير در سوريه، قاهره از اتهام دمشق به استفاده از سلاح شيميايي سر باز زد و خواستار تحقيق بين‌المللي مستقل براي بررسي اين حمله شد.
 
در ادامه يادداشت آمده است، هنوز معلوم نيست که آيا موضع مصر بعد از اين ديدار در قبال سوريه و ايران تغيير خواهد کرد يا نه؛ عبدالفتاح سيسي پيشتر در نشست سران عرب در أردن، به صورت ضمني به «دخالت ايران در امور کشورهاي عربي» اشاره کرده است ولي عربستان شمشير را از رو بسته و اقدام به جمع کردن اعراب سني عليه ايران است.
 
در پايان آمده است، «آيا سيسي بعد از اين سفر براي راضي کردن عربستان موضع خود در قبال ايران را تغيير داده و موضع ضد ايراني اتخاذ خواهد کرد تا زمينه‌ را براي تشکيل «محور سني» ضد ايراني و ضد «هلال شيعي» که خواست ترامپ است، فراهم کند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها