نبرد اینفوگرافیکی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶
مریم سلیمی *
امسال حوزه اینفوگرافیک در ایران وارد فاز جدیدی از حیات خود شده است. با درک اهمیت و اثرگذاری اینفوگرافیک، رسانه های مختلف مبتنی بر گرایشهای سیاسی خود به استفاده از این نوع گرافیک اقدام کرده اند.
اگر در گذشته در حملات رسانه ای جریانهای مختلف سیاسی، به کلمات و عکس بسنده می شد ، امسال این نبرد به یاری اینفوگرافیک، جنبه بصری بیشتری یافته است.
نبرد اینفوگرافیکی انتخاباتی حاضر، عمدتاً بر رینگ پیام رسان های تلفن همراه صورت می گیرد و انتظار می رود تا به تدریج این نبرد به یک نبرد تمام عیار تبدیل شود.
برخی نیز به سراغ وعده های روحانی در دوره های مختلف رفته اند که هنوز جامه عمل به خود نگرفته اند.
خنثی ترین نمونه های موجود اینفوگرافیک در حال و هوای انتخاباتی امروز ایران، نمونه هایی است که بر آمار ثبت نام کنندگان در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، مقایسه 11 دوره انتخابات ریاست جمهوری، فرآیند انجام انتخابات و دوره زمانی آن و... تمرکز دارند.
از دیگر نمونه هایی که اهداف اطلاع رسانی را پیش گرفته اند نمونه هایی است که به معرفی ثبت نام کنندگان و... پرداخته اند.
• دولت یازدهم بیشترین استفاده از اینفوگرافیک
تجربه ارائه دستاوردهای اقتصادی دولت، نمونه درک آن از قابلیتهای اینفوگرافیک برای اطلاع رسانی، تبلیغات و ... است.
• پیام رسان های تلفن همراه، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی
اشتراک گذاری اینفوگرافیک و گردش بالای آن بین مخاطبان، دلایل انگیزشی در تولید و انتشار آثار اینفوگرافیک توسط دولت، بخش خصوصی، اشخاص، سازمانها و... است.
• نبرد تمام عیار اینفوگرافیکی انتخاباتی طی روزهای آتی
• ضرورت استفاده اینفوگرافیک توسط وزارت کشور
وزارت کشور از متولیان برگزاری انتخابات است. علی رغم اهمیت اینفوگرافیک ، هنوز وزارت کشور در مراحل مختلف اطلاع رسانی خود به طور جدی به اهمیت بهره گیری از آن پی نبرده است.
از بصری کردن برگه های رأی و معرفی کردن داوطلبان تا معرفی نقشه محور مراکز برگزاری انتخابات و... از جمله کاربردهایی است که از بهره گیری اینفوگرافیک توسط وزارت کشور در روند انتخابات انتظار می رود.
* مولف و مدرس اینفوگرافیک
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یکی از اینفوگرافی ها تکرار شده است.
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟


















