بازدید 15112

پنج دلیلی که آمریکایی ها برای متهم کردن بشار اسد به حمله شیمیایی مطرح می کنند

به تازگی مقامات اطلاعاتی آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید بیان کرده اند که اسناد و مدارک اساسی دارند که نشان می دهد دولت اسد اقدام به حمله شیمیایی به خان شیخون در ادلب سوریه کرده که متعاقب آن حملات موشکی امریکا به خاک سوریه رخ داد. نگاهی به مدارک و اطلاعات ارائه شده از سوی این مقامات، اطلاعاتی جالب توجه و بیانگر موضوعات جدی و اساسی است.
کد خبر: ۶۸۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ 12 April 2017
به تازگی مقامات اطلاعاتی آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید بیان کرده اند که اسناد و مدارک اساسی دارند که نشان می دهد دولت اسد اقدام به حمله شیمیایی به خان شیخون در ادلب سوریه کرده که متعاقب آن حملات موشکی امریکا به خاک سوریه رخ داد. نگاهی به مدارک و اطلاعات ارائه شده از سوی این مقامات، اطلاعاتی جالب توجه و بیانگر موضوعات جدی و اساسی است.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ادعا کردند، بنا بر اسناد خارج شده از طبقه بندی سری، گزارش NGO ها، نمونه گیری های به دست آمده از قربانیان خان شیخون و گزارش رسانه های اجتماعی بیان کرده اند که هم دولت بشار اسد و هم دولت روسیه در مورد اتفاقات خان شیخون «دروغ پردازی» می کنند.

پنج دلیلی که آمریکایی ها برای متهم کردن بشار اسد به حمله شیمیایی مطرح میکنند 
پیش از هر چیز، نکته مهم این است که مکان و زمان این کنفرانس خبری نشان می دهد که ایالات متحده احتمالا درصدد است تا حملات بیشتری را به خاک سوریه صورت دهد و در این راستا می خواهد سازمان ملل متحد را نیز با خود همراه سازد. یکی از این مقامات گفته است: این که ما با یک صدا و دقیقا همانند نگاه سازمان ملل به این موضوع نظر می کنیم، اهمیت بسیاری دارد. ما می خواهیم پیامی را صادر کنیم که بر اساس آن استفاده از سلاح های شیمیایی غیر قابل قبول است.

یک ساعت بعد از این کنفرانس خبری، شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید بشار اسد را با آدولف هیتلر مقایسه کرد؛ اما دلایلی که مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بر اساس آن دولت بشار اسد را محکوم میکنند به این شرح است؛

1 – هواپیمایی که بمب ها با آن حمل شده.
بنا به گفته این مقامات، حمله به ادلب با هواپیمای Su-22 از نوع بال ثابت صورت گرفته که از پایگاه ششعیرات به پرواز درآمده است. این جنگنده که ساخت کشور روسیه است از سوی دولت بشار اسد برای حمله به معارضان مورد استفاده قرار میگیرد.

2 – مقامات و افرادی که پیش از حمله در پایگاه هوایی شعیرات بوده اند.
بر اساس ادعاهای مقامات آمریکایی اشخاص و مقاماتی که ارتباطاتی با تاریخچه برنامه سلاح های شیمیایی سوریه داشته اند، در اواخر ماه مارس در این پایگاه هوایی بوده اند و فضا را برای یک حمله به شمال سوریه آماده می کردند. همچنین در روز حمله به خان شیخون این افراد در پایگاه شعیرات حضور داشته اند.

3 – نشانه های قربانیان.
به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارش های سازمان بهداشت جهانی و «رسانه های اجتماعی» قربانیان خان شیخون دچار انقباض شدید عضلانی و کف و جوش در دهان شده اند که از علایم حملات شیمیایی از نوع گاز سارین است. همچنین برخی از این قربانیان علایم حمله با گاز شیمیایی از نوع عامل عصبی داشته اند.

4 – سلاح های شیمیایی که در دست داعش است.
به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا هیچ گروه و دسته ای از تروریست ها در منطقه شناسایی نشده اند که پیش از این از گاز سارین استفاده کرده و یا آن را در اختیار داشته باشند؛ اما یکی از این مقامات بیان کرده: می دانیم که دولت سوریه به سلاح های شیمیایی از این نوع دسترسی دارد. در حالی که داعش گاز خردل دارد.

5 – چالش های بشار اسد در عملیات های نظامی در این منطقه.
یکی از این مقامات بیان کرده است که حمله شیمیایی مورد ادعا، محاسبه عملیاتی توسط اسد و در حالی بوده که نیروهای حامی وی از حلب به سمت شرق در سوریه حرکت می کنند. به گفته وی، اسد به این نتیجه رسیده بوده که حمله شیمیایی برای تضعیف قوای دفاعی معارضان لازم است و در نتیجه این حمله را به مناطق غیر نظامی صورت داده که احتمال می داده مکان تجمع و اسکان نیروهای داعش باشد.

پنج دلیلی که آمریکایی ها برای متهم کردن بشار اسد به حمله شیمیایی مطرح میکنند 
 
بر اساس این پنج دلیل، مقامات آمریکایی مدعی شده اند که دولت سوریه این حمله شیمیایی را انجام و روسیه نیز آن را پوشش داده است و اکنون در مورد آن دروغ پردازی می کنند.

به شکلی جالب توجه، دلایل و اسنادی که از سوی مقامات اطلاعاتی آمریکا به عنوان اسناد حمله شیمیایی مطرح شده، برآیند گزارش هایی به نظر می رسد که طی روزهای اخیر، رسانه های غربی آن را منتشر کرده اند. استناد مقامات اطلاعاتی آمریکایی به گزارش های شبکه های اجتماعی در این میان، جالب توجه ترین بخش این ادعاهاست و در حالی که از نهادهای اطلاعاتی آمریکایی انتظار می رود، اسناد معتبرتری از فیسبوک و توییتر ارائه کنند، دستاویز کردن این شبکه های اجتماعی تا حد زیادی گزارش های ایشان را زیر سؤال می برد.

آنچه مشخص است اینکه آمریکایی ها هیچ دلیل محکمه پسندی برای مدعای خود و توجیه تجاوز به خاک سوریه در اختیار ندارند و در خوشبینانه ترین حالت، این گزارش نشان می دهد، همه آنچه آمریکایی ها در دست دارند، تعدادی حدس و گمان برآمده از رویکرد خود ایشان به ماجراست.

این در حالی است که هنوز نه کاخ سفید و نه سازمان ملل و نه هیچ نهاد بین المللی دیگری پاسخ جدی و شفافی به درخواست ایران و روسیه در مورد تفحص از اصل ماجرا نداده و دلایل آن نیز به نظر مشخص می رسد. این که آمریکایی ها بهانه خود را برای مداخله و تجاوز به سوریه به دست آورده اند و روی خط پروپاگاندای نظامی به پیش می روند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار