بازدید 14768

وقتی مدرن‌ترین هواپیماها مرجوعی خوانده می‌شود!

کد خبر: ۶۸۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 11 April 2017
"بازگردانیده"، "برگردیده"، "بازگشت داده شده"، "رجوع شده" و ... این‌ها بخشی از معانی کلمه مرجوع است که در فرهنگ لغت دهخدا آمده کلمه‌ای که با وجود روشن بودن جایگاه آن در طول ماه‌های گذشته بارها درباره قرارداد خرید هواپیماهای جدید ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، مرجوعی بودن در اصطلاح به کالا یا شی‌ئی گفته می‌شود که به دلیل عدم کارایی یا اشکال جدی در کیفیت به شرکت تولیدکننده بازگردانده می‌شود. از این‌رو مرجوعی بودن ترکیبی است که بار معنایی منفی دارد و معمولا در رابطه با کالاهایی اطلاق می‌شود که از نظر کیفیت با مشکلات و ابهام‌های جدی مواجه هستند.

این ترکیب در طول هفته‌های گذشته که بحث تحویل هواپیماهای جدید به ایران جدی‌تر شده، بارها از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شده است و مبنای اصلی آن نیز ترجمه یکی از خبرهای خبرگزاری بین‌المللی رویترز بوده است.

در متن خبر مربوط به این خبرگزاری درباره‌ی هواپیماهای تحویل داده شده به ایران‌ایر آمده است: هواپیمای ۲۳۸ نفره تحویل شده به ایران در اصل برای شرکت هواپیمایی اویانکا که در آمریکای جنوبی فعال است ساخته شده اما این شرکت به دلیل محدودیت به وجود آمده در قرارداد خود تغییراتی ایجاد کرده و همین امر سبب شده راه برای تحویل هواپیمای جدید به ایران هموار شود.

نگاهی به متن خبر رویترز نشان می‌دهد که نه‌تنها صحبتی از مرجوعی بودن هواپیماهای ایران مطرح نیست که حتی در توضیح این تغییر در قرارداد نیز کاهش سبد خرید ایرلاین کلمبیایی به عنوان تنها دلیل ذکر شده است. این اتفاق پس از انجام مذاکرات طولانی نهایی شده و به پس گرفته شدن هواپیماها از سوی ایرباس منجر شده است.

کاهش سفارشات این ایرلاین خارجی که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد تنها علت بازگشت هواپیما اعلام شده و هیچ صحبتی از مرجوع بود هواپیمای جدید ایران‌ایر مطرح نیست، موضوعی که در هفته‌های گذشته بارها از سوی مقامات ایرانی به صراحت اعلام شده است.

پرورش – مدیرعامل ایران‌ایر- نخستین بار در حاشیه ورود اولین ایرباس به ناوگان ایران اعلام کرد: ایران‌ایر از ۱۰ ماه گذشته هواپیماهای مورد نظر را انتخاب کرده و زیر نظر گرفته است. این هواپیماها نو بوده و از نظر ساعت پروازی صفر هستند و تنها چند ساعت پرواز تستی انجام داده‌اند که اصول ایمنی بین‌المللی است که درباره‌ تمام هواپیماها اتفاق می‌افتد.

پس از آن نیز مقامات مختلف ایرانی توضیحات پرورش را تکرار کرده و کیفیت هواپیماهای جدید را دلیلی بر مرجوعی نبودن آنها اعلام کردند، موضوعی که آمارهای رسمی سفرهای نوروزی امسال نیز آن را تایید می‌کنند.

طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی ایران‌ایر، این شرکت هواپیمایی در ایام نوروز حدود ۱۷۲۰ پرواز انجام داده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که دو ایرباس تازه وارد این شرکت توانسته‌اند نقشی قابل توجه در کل فرآیندهای پروازی ایفا کنند.

ایران‌ایر اعلام کرده ایرباس ۳۲۱ در طول این مدت ۲۳۲ پرواز انجام داده و اولین ایرباس ۳۳۰ نیز ۷۵ پرواز داشته است که کنار هم قراردادن این دو عدد نشان می‌دهد این دو هواپیما به تنهایی ۱۷ درصد از کل پروازهای ایران‌ایر را در ایام نوروز به خود اختصاص دادند.

اگر عملکرد هواپیماهای جدید هما به عنوان دلیلی روشن برای کارایی آنها مطرح شود می‌توان تداوم ادبیات مرجوعی بودن هواپیماها را در دیگر زوایا بررسی کرد که یکی از اصلی‌ترین و شاید محوری‌ترین آنها بحث‌های سیاسی است.

ایران‌ایر در طول ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده رسالت خود را به عنوان یک شرکت اقتصادی پیگیری می‌کند و تلاش برای وارد کردن هواپیماهای جدید در کوتاه‌مدت تنها برای باز پس‌گیری لااقل بخشی از بازار ایران صورت گرفته است.

همان‌طور که رییس جمهوری نیز در نشست خبری روز گذشته خود بار دیگر این سوال را مطرح کرد که وقتی مسافران ایرانی در طول یکسال چهار میلیارد دلار از ایرلاین‌های خارجی بلیت می‌خرند به چه دلیل وقتی شرایط برای ورود هواپیماهای جدید که می‌توان بخشی از این خروج منابع مالی از کشور را متوقف کند فراهم شده گروهی از آن رضایت ندارند.

این اتهام که ورود هواپیماهای جدید در کوتاه‌مدت با اهداف سیاسی انجام می‌شود پیش از آنکه در فضای داخلی اهمیت داشته باشد، می‌تواند نگاه به ایران را در بازارهای بین‌المللی تغییر دهد. رقابت جدی که میان ایرباس و بوئینگ بر سر بازار ایران شکل گرفته و این دو غول هواپیماساز را وارد رقابتی جدی برای به دست آوردن این بازار کلان کرده است، باعث شده در کنار برنامه‌ریزی آنها نهایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران‌ایر در حوزه تحویل هواپیماهای جدید نیز اقداماتی جدی صورت دهند.

گزارش‌های رسمی این دو هواپیماساز بزرگ نشان می‌دهد بسیاری از هواپیماهای نوین آنها بیش از چندصد فروند سفارش رسمی دریافت کرده‌اند که احتمالا قرار گرفتن ایران در انتهای این صف طولانی منجر به آن خواهد شد که هواپیماهای جدید با چند سال فاصله به ایران‌ایر تحویل شود. نخست نشانه آن قرارداد با بوئینگ بود که این شرکت در ابتدا اعلام کرد که اولین هواپیمایش را بعد از حدود یکسال و نیم در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به ایران‌ایر تحویل می‌دهد.

مذاکرات جدی مقامات ایرانی برای سرعت بخشیدن به فرآیند اجرای این قراردادها و البته تلاش بوئینگ و ایرباس برای جلب رضایت ایران باعث شد گشایشی جدی در این حوزه صورت گیرد تا جایی که هر دو هواپیماساز پس از ایجاد تغییرات در قراردادهایشان با دیگر ایرلاین‌ها ترجیه می‌دهند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از نخستین گزینه‌های جایگزین خود در تحویل فوری هواپیما قرار دهند تا جایی که پس از عملکرد قطعی ایرباس با تحویل سه هواپیما به نظر می‌رسد بوئینگ نیز مسیری را هموار کرده که تا ماه آینده لااقل یکی از هواپیماهای مدرن خریداری شده از سوی ایران‌ایر را تحویل دهد.

برد جدی اقتصادی، برداشتن نخستین گام‌ها برای بازپس گیری بازارهای بین‌المللی و البته به وجود آمدن فضایی برای آنکه مسافران ایرانی بتوانند بعد از چند دهه سفر با هواپیماهای نو را تجربه کنند، تنها بخشی از تاثیراتی است که ورود فوری هواپیماهای ایران‌ایر برای ایران به ارمغان خواهد آورد، موضوعی که به نظر می‌رسد نزدیک شدن به ایام انتخابات و باز شدن دوباره فضای رقابت‌های سیاسی باعث شده تردیدهای عجیب در دل آن به وجود بیاید و به مدرن‌ترین هواپیماهای فعال در سطح جهان انگ مرجوعی بودن زده شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
مرجوعیه دیگه
خراب بوده. بالهاش شکستگی داشته. موتورش ریب میزنه. دستشوییش نشتی داره
بخل و حسادت مرسوم بین ایرانیان یکی از موانع اصلی پیشرفت ایران است .
بزرگترین مزیت خرید این هواپیماها اتصال مجدد ایران به اقتصاد اروپا است .
روحانی قطعا ایراداتی داده اما نه همۀ کارهاش
درودبرروحانی...
تابناك جا ن خودت رو خسته نكن اونهايي كه به اين هواپيماها ميگن مرجوعي خودشون خوب اين مسائل رو ميدونند ولي خودشون رو زدن به جهالت تا دستاويزي براي منافع حزبي خودشون دست و پا كنن
همانطور که مطلع هستید کارخانه airbus چند سالی است اقدام به تولید new airbus نموده که مدل جدیدتر airbus های در حال حاضر میباشد به همین دلیل اکثر شرکتهای هوایی سعی مبکنند airbus های خود را از ناوگانشان خارج و سفارش new airbus بدهند که کارایی فوقالعادهی دارد و از انجا که ناوگان هوایی ابران مرکز هواپبما های از رده خارج شده شرکتهای هوایی خارجی میباشد سری جدید aibus های ایرانی ابران ار هم جزبی از این روند است.
کسانی که این حرف را زده اند فکر کرده اند هواپیما ماست ترش یا پنیر تاریخ گذشته یا حداکثر موتور سیکلت وپراید تولید داخل است
ماخودحتی موتورملی هواپیمای مسافربری راساختیم وبه گفته وزیردفاع دولت کنونی هیچ مشکل وگلوگاه سختی درساخت هواپیمانداریم.
قطعا اظهارات چند فرد واپسگرا که دچار ورشکستگی سیاسی هم هستند از نظر عامه مردم ما فاقد هر نوع ارزشی است
تابناک جون چون زمان انتخابات رسیده شما هم؟؟؟؟!!!!!
زنده باد "هـمـــا".
قطعا شرکت ایرباس هواپیمای معیوب به هیچ کشوری نمی فروشد حتی ایران ولی برخورد و اعلام به موقعه مسئولین در این امر که جای آن خالی بود از بروز شایعات جلوگیری می کرد
یه عده تو کشور هستن که اصلا به فکر مردم نیستن وقدرت واسشون ازهمه چی مهمتره
خلاصه به قول اخوندی برخی عناد دارن..... کاری اش هم نمیشه کرد...
ماست مالی یعنی این!
ممنون تابناک به دلیل روشنگری
این دلواپسان یعنی خیلی از ما خداترس تر هستند. از انجام دادن هیچ کاری ابا ندارند. درود بر دولت تدبیر و امید
هر کی میگه مرجوعی لطفا اب خنک بده خدمتشان شاید مرهمی باشد
کمال بی انصافی است که عده ای مغرض با سوءاستفاده از ضعف عمومی در ترجمه خبرهای خارجی، تلاش عده دیگر که در جهت ارتقاء رفاه و امنیت مردم صورت می گیرد را زیر سوال ببرند.
دروغگوها از هر دروغی برای به تخریب حریفان استفاده میکنن و اون ۸ سال حکومت احمدی نژاد گواه حرف منه .. دولت دی که جامعه و اقتصاد ایران رو فساد تباه کرد
واقعا فقط اینا میتونن انگ مرجوعی بودن رو به پیشرفته ترین ساخته بشر بزنن !!!
این تندروهای .... فکر نمکنن که اگه کسی یا شرکتی بخواد بوئینگ یا ایرباس رو مرجوع کنه ، جاش چی میخواد بخره ؟!؟!؟! حتما توپولوف روسی !!!!!!!!!!!!!!!!!
ملت ایران دو دسته هستند
قشر فرهیخته و تحصیلکرده
قشر عامی و با تحصیلات کم
قشر دوم مرید بی چون و چرای مرشدهای خود هستند. بطوریکه اگر هر حرامی را حلال اعلام کنند بدون چون و چرا میپدیرند.
هواپیماهای خیلی خوبی هستند و مطمعنا توانایی ایران را بالا می برند. ولی برای آنها به عنوان فروشنده نیز خیلی سود دارد چون مشتری کافی که بتواند پولی بیاورد ندارند. چون ایران ایر دولتی و سرویس خوبی نمی دهد، بداخلاقند، مشتری زیادی برای خارج از کشور نخواهند داشت. بیش از بیست سال است که من سراغ ایران ایر نمی روم .درغرب به غیر از آلمان و کمی کانادا، مابقی مشکل اقتصادی بسیار دارند. حتی شرکت هواپیمایی بمباردیه کانادا در حال ورشکستگی است چون به اندازه کافی مشتری برای تداوم فعالیت ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
فکر نمی کنم ایران نقدا پولی پرداخت کنه. احتمالا
باشهبصورت اجاره به شرط تملیک یا با وام
یه زمانی چند کشتی در کره جنوبی برامون ساختن که بدلیل تحریم بانکهای خارجی پا پس کشیدن و ما نتونستیم بگیریمشون البته با حمایت بانکهای داخلی چند تا شون رو تونستیم بگیریم ولی دو یا سه تاشون دست سازنده موند و شرکت ثالثی اونو خرید حالا یکی به این برادران بگه مرجوعی یعنی این حالا شما بجای اینکه هواپیمای نو رو چند ماه دیگه داشته باشی اونو الان داری ضمن اینکه امکان داره برای این قضیه چند تا آوانتاژ هم از سازنده بگیری
حالا میخواهید شلوغش کنید بسم الله ولی دود این سیاه بازی ها به چشم مردم میره
به ایشان بفرمایید: آب را بریزید اونجا که می سوزه!!!!
اگر ٢ هواپيما ميتواند ١٧٪‏ كل پروازهاى هما را انجام دهد پس چرا اينهمه هواپيما سفارش دادند ؟
١١ هواپيما كافيه
دو تا هوپيما 17 درصد كل پروازها رو داشتند پس نتيجه مي گيريم كه كلا زير 10 تا هواپيما داريم؟ يعني كل تعداد هواپيماهاي فعال هما ، 8 عدد بوده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
نه، 50 تا هواپیما داره که بیشتر خاک می خورن و نمی تونن پرواز بکنن. هواپیماهای قدیمی ایران ایر بیشتر با سلام و صلوات پرواز می کنن و البته قبلش همه شهادتین می خونن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار