بازدید 20067
نخستین معامله هسته‌ای ایران و غرب پس از انقلاب؛

سعید جلیلی در برابر شوالیه و قیصر آمریکایی

متأسفانه تیم‌های مذاکره کننده ایرانی با غرب، بعضا دارای نقاط ضعف‌هایی بوده‌اند، به گونه‌ای که در برخی مقاطع آنچنان که باید و شاید، منافع ملی ایران ملحوظ نشده است، اما نمایندگی دکتر سعید جلیلی در این مذاکرات از سوی ایران، همچون دوره دکتر لاریجانی امیدواری‌ها را برای رعایت جنبه‌های حقوقی و ظرافت‌های دیپلماتیک در این مذاکرات و احقاق حقوق مسلم ملت شریف ایران زنده کرده است.
کد خبر: ۶۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۰ 10 October 2009

پس از این که آمریکا در مذاکرات اول اکتبر در ژنو، «بیل برنز» شوالیه دیپلمات‌های خود را برای مذاکره با دکتر جلیلی جانباز شجاع ایرانی روانه سوئیس کرد، اکنون برای معامله هسته‌ای ایران و غرب برای نخستین بار پس از انقلاب در روز نوزدهم اکتبر در شهر وین، آنها می‌خواهند این بار «قیصر» خود را به مذاکرات بفرستند.

به گزارش «تابناک»،‌‌ «گری سیمور» که قرار است به همراه «روبرت اینهورن» به مذاکرات وین بیاید، در وزارت امور خارجه آمریکا به قیصر شهرت دارد و این لقب او به واسطه فعالیت‌های او در زمینه به اصطلاح جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم بوده است.

بنا بر این گزارش، او اکنون معاون رئیس شورای روابط خارجی آمریکاست که این شورای تشکیلاتی مستقر در نیویورک، کارهای فکری و تحقیقاتی آمریکایی‌ها را در روابط خارجی انجام می‌دهد. او همچنین از سال 1996 تا 2000 از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در زمان کلینتون بوده و چندین مذاکره هسته‌ای برای آمریکایی‌ها انجام داده که شامل کره شمالی هم می‌شود.

او در سال 1972 پیمان جلوگیری از توسعه و تولید سلاح‌های میکروبی را تدوین کرده که تلاش‌های او در دولت کلینتون و بوش در این زمینه ادامه داشته و سیاستمداری پراگماتیست و غیر ایدئولوژیک به شمار می‌آید. گری سیمور البته متاسفانه خیلی ضد ایرانی است و طی سالیان گذشته همیشه علیه ایران صحبت کرده و به نظر می رسد اوباما برای ابراز حسن نیتش، بهتر است وی را تعویض و فرد دیگری را جایگزین او کند زیرا او مواضعی خصمانه نسبت به ایران دارد.

روبرت اینهورن نیز که او را همراهی خواهد کرد، از مشاوران وزارت امور خارجه آمریکا و از اعضای «آنمویک» است و از همکاران سابق‌هانس بلیکس، رئیس پیشین سوئدی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و همچنین از اعضای هفده نفره‌ای است که توسط کوفی عنان برای جلوگیری از اشاعه سلاح اتمی در UNMOVIC فعالیت می‌کردند.

اما از سوی دیگر، ایران باید مقاماتی را به این جلسه بفرستد که دارای تجربیات کافی و به ویژه شناخت دقیق حقوقی نسبت به جایگاه کشور و قوانین و مقررات آژانس و همچنین آشنایی کامل با دیپلماسی هسته‌ای و نوع مذاکرات هسته‌ای باشند؛ مذاکراتی که آمریکایی‌ها از هم اکنون خود را با تجهیز تیم‌های کارشناسی حقوقی آماده کرده‌اند تا چنانچه به توافقی با ایران دست پیدا کردند، در زمینه قوانین و مسائل حقوقی، دست بالا را در مذاکرات داشته باشند.

گفتنی است، متأسفانه تیم‌های مذاکره کننده ایرانی با غرب، بعضا دارای نقاط ضعف‌هایی بوده‌اند، به گونه‌ای که در برخی مقاطع آنچنان که باید و شاید، منافع ملی ایران ملحوظ نشده است، اما نمایندگی دکتر سعید جلیلی در این مذاکرات از سوی ایران، همچون دوره دکتر لاریجانی امیدواری‌ها را برای رعایت جنبه‌های حقوقی و ظرافت‌های دیپلماتیک در این مذاکرات و احقاق حقوق مسلم ملت شریف ایران زنده کرده است و همین امر قطعا حمایت همه جانبه هفتاد میلیون ایرانی را به دنبال خواهد داشت.


 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
درود بر ایران وجلیلی وهمه داسوزان کشور
به امید خدا که اینگونه شود تا تمام زحمات و سختیهایمان به بار نشیند.
خدايا مارا از تحريم نجات بده
این راهش بود بچه ها دیدین!
بالاخره تابناك يك تحليل سازنده در جهت منافع ملي ارائه داد !
لطفا اینقدر شعار ندهید و کلی گوئی نکنید... بفرمائید آن نقاط ضعف تیم های قبلی چه بوده که باعث شده منافع ملی ملحوظ نگردد و این نقاط قوت آقای جلیلی که من شخصا به لحاظی اخلاقی به ایشان ارادت دارم چیست که امید به احقاق حقوق ایران را زنده کرده است؟
خدا خیرتان بدهد که حقیقت را می گوییدمخصوصاً جملات آخر را که تا بحال اینطور که باشد نبوده است.
ارادت ويزه دارم خدمت برادر عزيز جناب اقاي جليلي
متاسفانه سراسر مطلب را بخوانید هیچ سر نخی از نحوه مذاکره و برخورد و تعامل طرف ایرانی پیدا نمیکنید فقط با شعار نمیشه پیشرفت داشت
فکر میکنم لاریجانی برای این مذاکرات بهتر بود
طرف ایرانی علاوه بر تکیه به لطف الهی، چند نقطه قوت اصلی دارد: می داند که حق است و از حقوق تاریخی ملتش دفاع می کند، تحصیلکرده و دانش آموخته و کارآزموده رشته مورد نظر و متخصص روابط بین الملل است، در اصول سیاست و حکومت اسلامی متخصص و صاحب نظر است. لذا آقای جلیلی بشدت جلوتر از بقیه مذاکره کنندگان و متفاوت از مذاکره کنندگان قبلی ایرانی خواهد بود
بحث نقاط ضعف در تيم هاي مذاكره كننده مطرح نبوده و نيست!

بلكه اشكال در فراموش كردن اصل غير قابل تغيير منافع ملي در مذاكرات بوده است كه به عنوان يك اصل محوري به فراموشي سپرده شده بود!

مذاكرات هسته اي (مثل مذاكرات مربوط به حقوق بشر و ...) به عنوان اهرم فشار به داخل براي تغيير سياست ها (يا اعمال نظرات جناحي بر سيستم) مورد استفاده قرار مي گرفت. و نه براي حل موضوع مورد مذاكره!!!

حالا به نفع چه كس (يا كشوري) تمام مي شد اهميت نداشت!
ببخشید یعنی می خواهید بگید آقای احمدی نژاد یه همچین ادمهایی دارد و ما خبر نداریم
احسنت به احمدی نژاد
که ملاحظه کاری را کنار گذاشت و شجاعانه آقای لاریجانی را برکنار کرد و همان آقایی را که شما گفتید, منصوب کرد .
قبول کنید که خیلی بی انصافید !

ولی دکتر احمدی نژاد مطمئن باش که ما به تو ایمان داریم و با تمام وجود حمایتت می کنیم و فریب تحلیل های مغرضانه این بوق های داخلی را نمی خوریم . خدا قوت
شما چطور به خودتون اجازه میدید از طرف ۷۰ میلیون ایرانی نظر بدید؟
وقتي كه مديري لايق و كاردان و توانا و متخصص با انتخاب تيمي فني از كارشناس مجرب و زبده و كاربلد با نيت خدايي خدمت به ميهن و اين مردم فداكار وارد ميدان كارزار شود حتماٌ نصرت الهي بااو خواهد بود و انشاءالله پيروز و سرفراز
چه عجب تابناک از یک نفر تعریف کرد ما تا حالا جز نقد منفی از تابناک چیزی نشنیده ایم
بابا دروغ هم حدی دارد دست بردارید
چه متن چرتی.
خدا بخیر بگذررونه ... خیلی دارید از جلیلی تعریف می کنید ... یک کم حساسیت ادم رو بالا می بره ... حالا نمی دونم قبلی ها رو می خواهید زیر سوال ببرید یا اینکه قراره سر این بنده خدا بلایی بیاد ... از کارش برکنار بشه و ... و همه این تعاریف مقدمات توپیدن دولته که یک نفر هم انقدر خوب داشت هدایت می کرد از کار بر کنار شد ...
دارم اخبارتون رو دنبال می کنم ببینم به کجا ختم میشه ... انشالله ختم بخیر بشه
مشکل اساسی همیشه این بوده که مردم در این بین غریبه بودن و هستند و هیچ وقت نباید متوجه بشن چه معامله ای شده است چه چیزی را فروخته ایم و صاحب چه چیزی شده ایم فقط وفقط تبلیغات است که می شود که کاری کردیم کارستان ! ولی بعداز مدتی مشخص میشود که چه بلایی بر سرمان آمده است ،نشان آن این چندین قطعنامه ضد ایرانی است که تاکنون تصویب شده که همیشه قبل از تصویب رسانه ها مخصوصاً صدا و سیما مانور می دادن که روسیه و چین حتماً آن را وتو خواهند کرد و ما را آرزو به دل یک رای ممتنه گذاشتن و شاهد دیگر دریایی خزر ما که باید منتظر باشیم که دیگران برای ما تصمیم بگیرند چند درصد از آن به ما می رسد ولی سیاسیون ما در وزارتخانه خارجه و رسانه های ماب تبلیغ می کنند که بیاید که ما تمام خزر را مال خود کردیم
با تشکر از آقای جلیلی ولی زیادی تعریف نکنید که ایشان را هم خراب کنید
بگذارید کارهاشو بکنه
ما که نامحرمیم.
باشناختی هم که در این چند ماه پیدا کردیم از تعریفهای رسانه های حتی اندکی وابسته به حاکمیت هم که حقانیت و یا بطلان چیزی و کسی را اثبات کردن خطاست.
پس به انتظار حاکمیت عدل و انصاف می نشینیم. ان شااله
بله چشمهاتونو ببندید فکر کنید دولت اقای خاتمی این کار رو می کرد الان چند هزار نفر کفن پوشیده بودند ؟؟؟ الان همه نا سزایی به اقای خاتمی می گفتند خدا عقلتان بدهد
نقد بایستی منصفانه باشد تا قابل پذیرش باشد. آقای خاتمی در دانشگاه تهران گفتند که ما با مشکلاتی که دولت نهم با آنها در مورد انرژی هسته ای دست به گریبان بود نیز مواجه بودیم ولی از هیاهو دوری می کردیم و در عین مذاکره با غربیها کار خودمان را نیز ادامه می دادیم. راستی این سایتها و تجهیزاتی که راه افتاده را چه کسی و در دورانی خریداری و نصب گردیده اند. مگر نه در دوران آقای هاشمی رفسنجانی و بخصوص دوران آقای خاتمی بود که پیشرفت انرژی اتمی رخ داد و آقای احمدی نژاد از حاصل سیاستهای آن عزیزان استفاده نمود. واقعاً اگر چنین مذاکراتی در دوران آقای خاتمی رخ می داد کفن پوشان قم به خیابانها نمی ریختند و فریاد وامصیبتا! سر نمی دادند. شما این نقد را می نویسید ولی نمی گوئید چرا غربیها و بخصوص آمریکائیها از مذاکرات راضی بیرون آمدند. تاریخ در آینده خود منصفانه قضاوت خواهد کرد.


استاد ! مگر رون مذاکرات بسته به سلیقه شخصی است که آقای جلیلی موفق یادیگران ناموفق باشند؟؟؟ نماینده مذاکره کننده باید اراده یک ملت (درایران خواسته دولت) را منتقل کند نه کم نه زیاد.
لطفا بگوييد كه اطلاع رساني هم بشود، اگر كه كار به صورت درست انجام مي شود.
بیش از این جنگ قدرت نمی خواهیم. ما دور هم جمع خواهیم شد تا اختلافاتمان را حل کنیم. بزودی خواهیم فهمید که چه کسی یک انقلابیه واقعیست. ما نمی خواهیم که مردممان با هم در اختلاف باشند.ایران ما نباید از هیچ کشوری عقب بماند. فناوری هسته ای حق ماست. ما باید بجنگیم و خواهیم جنگید برای حقوقمان و بیش از آن چیزی نمی خواهیم.
وقتی یک فرد حرفه ای رسانه ایی این خبر رو میخونه / متوجه میشه که این خبر به نوعی پوشاننده و کاستن از زهر نتایج نظر سنجی اخیر تابناکه .این نتیجه بر ضعیف بودن اطلاع رسانی مذاکرات ژنو صحه گذاشت . البته من آقای جلیلی رو نمیشناسم ولی اگه ما دیپلماتهای قابلی داشتیم هیچگاه چنین وضعی در دنیا نداشتیم . نباید از انصاف بدور ماند چرا که وضعیت امروزی در ضعف تبلبغاتی ایران هم ریشه داره . راجع به این موضوع در حال انجام یک تحقیق علمی هستم.
ما که از باج دادن های پشت پرده خبر نداریم ضمنا مگر نه قرار بود غنی سازی در داخل ایران باشد پس ما جرای این بیست در صد چیه ؟
ما ميخواهيم كه علاوه بر حفظ منافع ملي، موضوع هسته اي ايران بدون ماجراجوييهاي دولت نهم و شعار حل و فصل شود...همان كاري كه هنديها كردند و بدون ماجراجويي به همه اهداف هسته اي خود رسيدند.
ای کاش تابناک از خودش گزارش تولید نکند چون تجربه نشان داده است که در این زمینه خیلی موفق نیست. اما سئوال: مگر کسی قبلا جرات داشته که بحث مذاکره با آمریکا را به میان بکشد که ما بخواهیم بگوییم موفق بوده یا خیر؟
همه تون سر جمع یک کرباسید از کجا معلوم حرف شما درست باشد تازه مگه شما کسی را واسه این روز مبادا گذاشتید ....
جوجه ها رو آخر پائيز مي شمارن .قطعنامه تحريمي شماره 4 . شماره 5 و ...
دیگه خدائیش دارید خیلی شورش می کنید ! 30 است انقلاب شده و به زعم شماها ما همیشه موفق بوده ایم. نمی شود اینطوری جمع بندی کرد که قبلی ها مطلقا ناکارآمد یا مرعوب بوده اند و امروزهای مطلقا کارآمد و شجاع و موفق ! ما در کارنامه پس از پیروزی انقلاب موضوعات متعددی همچون قطعنامه 598 را داشته ایم که به نحو احسن و توسط دیپلماتهای خدوم و متخصص مدیریت شد و بیشترین منافع را برای کشور به همراه داشت . این موضوع شاید در مقطع زمانی خود پس از 8 سال جنگ تحمیلی حتی اهمیتی بیشتر از پرونده هسته ای داشت. حالا آقای جلیلی خوب هستند محفوظ اما اینقدر بزرگ نمایی و جو گیر شدن لازم نیست. قطعا خود آقای جلیلی از اینکه مثل نویسنده مطلب فوق اثبات شخصیت خود را در نفی دیگران و گذشتگان بداننند مبرا است.
عادت کنیم ادب را در همه جا رعایت کنیم
شنیدن کی بود مانند دین
هر چند نظرات بنده هيچگاه انعكاس نمي يابد ولي جهت اطلاع خودتان و يا انعكاس به دوستان مذاكره كننده مي گويم: در هر مذاكراتي 2 حلقه وجود دارد كه در كنار هم و با همكاري گروهي عمل ميكنند. شما اگر به ميزهاي مذاكرات نگاه كنيد همواره دو سري صندلي در مذاكرات هست كه صندليهاي اصلي دور ميز و صندليهاي حلقه دوم در رديف بعدي و پشت حلقه اول قرار ميگيرد. در حلقه اول مديران و تصميمگيران هستند كه دور ميز مينشينند و نظر نهايي را ميدهند و در حلقه دوم كارشناسان مختلف قرار دارند كه در واقع نظراتشان تعيين كننده بوده و خوراك دهنده و تحليل كننده اصلي هستند. فردي كه در حلقه اول است بايد حتما پشتگرم به كارشناسان حلقه دوم كه در پشت سر او نشسته اند باشد. بسته به نوع مذاكرات و مطالبي كه در آن مطرح ميشود بايد حتما كارشناسان بسيار خبره و سرد وگرم چشيده قرار داشته باشند. و البته آن مديري كه در حلقه اول يا حلقه تصميمگيري مي نشيند بايد مراحل كارشناسي ، كارشناس ارشدي و مديريتي را گذرانده باشد تا به سمت مدير كلي يا مدير ارشدي رسيده باشد. يعني سرد و گرم چشيده ،‌ باهوش،‌ سريع الانتقال و زيرك و گاهي اهل ريسك باشد. در زمان مذاكراتي با سطح عالي تيم مذاكره كننده مستظهر به نظرات كارشناسان است. حال يا كارهاي كارشناسي قبل انجام پذيرفته مانند اجلاسهاي وزرا‌ء و غيره كه نتايج آن در اجلاس روساي جمهور تصويب ميشود و يا در محل انجام ميشود يعني تيم كارشناس بايد همراه تصميمگيران عالي حضور داشته باشد. روش جالبي كه ژاپنيها همواره در مذاكراتهايشان دارند اين است كه يك تيم مركب از كارشناسان خبره مالي، حقوقي ، مهندسي ، بازرگاني، سياسي و غيره (‌بسته به موضوع مذاكره) با خود به كشور مورد مذاكره برده و سپس اسناد را سريعا بين خود تقسيم كرده و هر بخش را كارشناس يا كارشناسان مربوطه كه خبره آن نيز هست مطالعه ميكند. پس از اينكه همه كارشناسان اسناد را مطالعه كردند، فيما بين خودشان جلسه مشترك گذاشته و نتايج كار خود را به مديران ارشد خود گزارش داده و نقاط قوت و ضعف را اطلاع داده و در مورد مطالبي كه بايد در مذاكرات بحث و بررسي گردد صحبت مينمايند.
پس از مدت تعيين شده كارشناسان جهت تصميم گيري و كم و زياد كردن اسناد و مطالبي كه در مورد آن نظر دارند گردهم آمده و با طرف مقابل مذاكره ميكنند.
البته مذاكرات ظرافتهاي خيلي زيادي دارد كه حتما بايد اساتيدي كه به فنون آن آشنا هستند در آن شركت كنند تا نهايت منافع كشورشان را بدست آورند. نكته مهم ديگر اين است كه تيم هاي مذاكره كننده بايد به شدت مراقب جاسوسي طرف مقابل باشند تا نتايج بحثهاي مشتركشان لو نرود. به عنوان مثال زماني كه كيسينجر با نيكسون جهت ديپلماسي پينگ پينگ و ايجاد روابط به چين رفته بود، صحبتها و مذاكرات مهمشان را با هم و در حال قدم زدن در بيرون هتل با هم انجام ميدادند چون ميدانستند كه چينيها در هتل و همه جا شنود دارند!
و نكته آخر اينكه در مذاكرات مانند هر توافق ديگري اگر كسي شك داشت كه جواب مطلبي را مثبت اعلام كند يا منفي (‌بله يا نه) حتما بايد پاسخ آنرا موكول به بررسي بعدي نموده و بگويد كه پاسخ آنرا پس از بررسي بيشتر بعدا اعلام مينمايد.
ما که نفهمیدیم ایشان چکار کرده ، فقط می دانیم که ماپذیرفتیم که روسیه برای ما غنی سازی را انجام دهد وسودش راببرد
غلط نکنم سناریوی تعریف و تمجید از جلیلی هدفداره . البته به شهادت شهود آدم سالم و افتاده ایه . لا یعلم الغیب الا هو .
اخباری که در ایران از نتیجه مذاکرت اعلام شده کاملا با اخبار خارجی
آن متفاوت است.
شما فکر می کنید مخاطبین تان اینقدر نادان هستند که اراجیف شما را باور میکنند ؟ توافق اخیر عقب نشینی اشکار از شعار های قبلی است
میشودبفرماییدایشان باکدام سابقه وتجربه دیپلماتیک می خواهندحقوق ملت رااحیاء کنند؟خارجی هاکه ایشون رادیپلمات قابلی ارزیابی نکرده اند!
ا كه چيز خارق العاده اي از جليلي نديديم. قبول داشته باشيد سياست هسته اي ايران تو هر زمان جمعبندي نظرات كل نظام با تاييد رهبري بوده است نه دبير شوراي امنيت ملي .
به نظر من جليلي خيلي بهتر از احمدي نژاد عمل كرد.
اگه خاتمی بنده خدا بود می دیدیم چه کار میکردید.
اگه می خواهید فرق تیم قبلی وحال را ببینید به دست آورد ها نگاه کنید . تعلیق دست آورد نبود بلکه از دست دادن بود.
«تابناک» ستاره ی تابنده ی آسمان خبر ایران
می خواهم این را تیتر کنید. منبع را هم نمی توانم بگویم. قبل از تشکیل جلسه خاویر سولانا به دکتر جلیلی می گوید ما یک دقیقه در اتاق کنار با دیگران صحبتی داریم و سپس بر می گردیم. دکتر جلیلی موافقت می کند. وقتی باز می گردند، دکتر جلیلی می گوید: اماده اید؟ می گویند بله. دکتر جلیلی می گویند : بنده برای تمرکز چند دقیقه ای باید در محوطه قدم بزنم. بعد بیرون می روند و در باغ قدم می زنند و بر می گردند.
خاویر سولانا به دکتر جلیلی می گویدکه تمرکز کردید/ دکتر جلیلیهم می گوید بله اماده ام.
خاویر سولانا به کنایه می گوید: اما تمرکز همه ما بهم خورد!!!
این هوشمندی دکتر جلیلی به ایشان فهماند که هر چه می خواهند در نبود وی به هم هماهنگ شوند بشوند و به این ترتیب اعتماد به نفس بالای خود را حتی در دقایق پیش از شروع مذاکرات را به رخ آنان کشید و تمرکز همه انان را بهم زد.
ماكه آخرش نفهميديم اين بسته پيشنهادي ايران كه اينا بر سرش توافق كردن چي چي بود . در هر صورت كلي گويي هم يه جور هنره .
در مورد صداقت و درایت آقای جلیلی هیچ شکی نیست ولیکن قضاوت در مورد نتایج مذاکرات زود است .
قضیه ی غنی سازی اورانیم در داخل هنوز مشخص نشده است .
قطعنامه هایی که بر علیه ما صادر شده کماکان پابرجا هستند . و .....
اجازه بدهید جوجه را آخر پاییز بشماریم .
بیننده ای که گفته ایران پذیرفته که روسیه غنی سازی را انجام دهد سودش را ببرد در اشتباه محض است.

ایران فقط برای تهیه سوخت راکتور تهران که باید 20% باشد و خیلی هم زیاد نیست قبول کرده که مقداری از اورانیم غنی شده 4% خود را بده تا به برایش به سطح 20% برسانند تا از یک طرف شبهات ساختن بمب را پاسخ داده باشد و از طرفی همین باعث به رسمیت شناختن حق غنی سازی تا حد 4% که مورد ادعای ایران و برای راکتور بوشهر است بشود.
تا دیروز تماس با آمریکائیان خیانت بزرگ بود، اکنون مذاکره کنندگان دارای نقاط قوت آن چنانی شده اند که منافع ایران را پاسداری نمایند. کدام منافع و کدام نقاط قوت؟؟؟؟؟؟؟
این را می گویند خبررسانی از نوع صدا وسیما!!! آخر به قول دوستی آن ضعفهاو این توانایی ها چیست؟خواهش می کنم دچار عوام زدگی وشعار زدگی نشوید. همه ی این مطالبات چیزی جز خواست مردم نبوده و نیست.
عالیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها