بازدید 2856
نخستین دیدار آنگلا مرکل و ترامپ؛

انتقاد شدید ترامپ از کشورهای عضو ناتو و تمجید مرکل از ترامپ

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در نخستین دیدار رسمی خود با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن اعلام حمایت قاطعانه از «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو)، کشورهای عضو این ائتلاف نظامی را به دلیل عدم پرداخت «سهم منصفانه ای» از هزینه های دفاعی این سازمان به باد انتقاد گرفت.
کد خبر: ۶۷۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵ 18 March 2017
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در نخستین دیدار رسمی خود با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن اعلام حمایت قاطعانه از «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو)، کشورهای عضو این ائتلاف نظامی را به دلیل عدم پرداخت «سهم منصفانه ای» از هزینه های دفاعی این سازمان به باد انتقاد گرفت.

به گزارش تابناک به نقل از راشاتودی، ترامپ گفت که بسیاری از کشورهای عضو ناتو به دلیل عدم پرداخت حق عضویت خود، «مبالغی هنگفت» به این سازمان بدهکارند. وی در یک کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان تأکید کرد که «کشورهای مقروض [به ناتو] باید بدهی خود را بپردازند».

نکته جالب توجه آن است که ترامپ به رغم آنکه در دوران مبارزات انتخاباتی خود بارها مزایا و فایده مندی ناتو را مورد تردید قرار داده بود؛ در نخستین دیدار رسمی با مرکل از حمایت قاطعانه خود از این ائتلاف نظامی سخن گفت.

ترامپ همچنین گفت که آمریکا به «نهادها و مؤسسات مهم و تاریخی» همچون اتحادیه اروپا که به مثابه سنگری برای امنیت غرب عمل می کنند،‌ به دیده احترام می نگرد.  

آنگلا مرکل نیز در سخنان خود با اشاره به تنشهای گذشته با رئیس جمهور کنونی آمریکا، از تلاش برای پایه گذاری روابطی جدید با «دونالد ترامپ» سخن گفت. وی در اینباره خاطر نشان کرد: «پسندیده است که نه درباره یکدیگر، بلکه با یکدیگر صحبت کنیم».

آنگلا مرکل ضمن ابراز خشنودی از اعلام حمایت ترامپ از ناتو گفت که ترامپ به فرآیند پیمان مینسک پایبند بوده وخواهان دستیابی به یک راه حل نهایی برای بحران اوکراین است.

در این دیدار، ترامپ همچنین از تعهدسپاری مرکل به افزایش بودجه دفاعی آلمان و نقش رهبری این کشور در حمایت از عملیاتهای ناتو در افغانستان- که به مرگ بیش از ۵۰ نیروی نظامی آلمان انجامید- و عضویت آن در ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش تشکر کرد.

ترامپ با اشاره به موضوع مهاجرت که از موضوعات مورد اختلاف دو رهبر است، گفت که تمرکز اصلی باید بر امنیت ملی باشد. وی در اینباره گفت: «مهاجرت یک امتیاز است، و نه یک حق؛ و امنیت شهروندان ما باید همیشه در اولویت قرار گیرد».

ترامپ در ادامه افزود که آمریکا به نهادها و مؤسسات تاریخی و «حقِ مردم برخوردار از آزادی برای اداره سرنوشت خود» احترام می گذارد و تأکید کرد که «ائتلاف آمریکا و اروپا- ناتو- بنیانی برای یک آینده بسیار امیدوارکننده است».

مرکل نیز با تکرار نقاط مشترک و مورد توافق خود با ترامپ گفت که با توجه به تداوم همکاری آلمان در افغانستان، سوریه و لیبی؛ این کشور لازم است که بودجه دفاعی خود را افزایش دهد.

مرکل همچنین با تمجید از پایبندی آمریکا به فرآیند پیمان مینسک در قبال بحران اوکراین گفت که «باید به راه حلی امن و مطمئن برای بحران اوکراین دست یافت، اما از سوی دیگر روابط با روسیه نیز باید بهبود یابد».

مرکل همچنین با تأیید این دیدگاه ترامپ که «تجارت باید منصفانه تر و بر مبنای وضعیت بُرد- بْرد باشد»، تأکید کرد که «جهانی شدن باید به شیوه ای روشنفکرانه و درعین حال منصفانه شکل گیرد». در مقابل،‌ رئیس جمهوری آمریکا نیز تأکید کرد که «به سیاست انزواگرایی باور ندارد»،  اما در عوض خواهان تجارتی آزاد و در عین حال منصفانه برای آمریکاست.

در این نشست خبری دوجانبه، صدراعظم آلمان از آمریکا خواست تا به «پای میز مذاکره بازگشته و مذاکرات تی تی آی پی- شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک-» را ادامه دهد.

گفتنی است که طرح «شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک» از جمله توافقهای تجارت آزاد است که ترامپ خواهان کناره گیری از آن به نفع توافقنامه های دوجانبه است.

صرفنظر از جنجالهای سیاسی داخلی در آمریکا که مقامات کاخ سفید را نشانه گرفته است، نشست خبری و دیدار روز جمعه آنگلا مرکل از کاخ سفید در دوره ای حساس از روابط دوجانبه آلمان و آمریکا صورت گرفت.

گفتنی است که صدراعظم آلمان درتلاش است تا به رغم بدگمانی و تردید نسبت به دیدگاههای سیاسی ترامپ، روابطی دوجانبه را پایه گذاری نماید. آلمان به عنوان قدرتمندترین نیروی سیاسی در اتحادیه اروپا به شدت نگران انتقادات ترامپ از ناتو و شک و تردید عمیق مقامات کاخ سفید در خصوص اتحادیه اروپا است. اما نشست روز جمعه رهبران دو کشور آلمان و آمریکا، احتمالاً روزنه ای را به سوی بهبود روابط دوجانبه خواهد گشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان