بازدید 14073

دست رد پوتین بر سینه نتانیاهو در مورد ایران و حزب الله

در یک سال و نیم گذشته، نتانیاهو چهار بار در مسکو به دیدار مقام های روسی رفت و در این دیدارها، خط قرمز دولت خود را در مورد ادامه حضور انفرادی ایران در سوریه اعلام کرد، ولی اکنون شرایط میدانی در سوریه تغییر کرده و نگاه اسرائیل به آینده است.
کد خبر: ۶۷۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶ 11 March 2017
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل پس از بازگشت از سفر خود به مسکو گفت که در دیدار خود با پوتین در مورد مسائلی از جمله حضور نظامی ایران در سوریه بحث و گفت وگو کرده است. نتانیاهو پس از بازگشت از مسکو گفت: «من به خوبی دیدگاه اسرائیل در مورد بحران سوریه را روشن کردم. در حالی که اسرائیل موافق هرگونه توافق برای حل و فصل بحران در این کشور است، به هرگونه توافق احتمالی که سبب شود ایران و متحدانش نظیر حزب الله حضور نظامی خود در سوریه را حفظ کنند به شدت مخالف است».

به گزارش «تابناک»؛ نتانیاهو اضافه کرد، این موضوع را که می تواند سبب از بین رفتن سوءتفاهمات میان مسکو ـ تل آویو شود را به روشنی با پوتین در میان گذاشت.

روز پنجشنبه شبکه خبری الجزیره در خبری مدعی شده بود که روسیه به اسرائیل اجازه داده است تا مواضع حزب الله در سوریه را آماج گیرد؛ اما منابع روسی چنین خبری را تکذیب کردند و در همین زمینه، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین ضمن رد این خبر گفت: « چنین خبری نه تنها واقعیت ندارد بلکه مورد بحث و مذاکره نیز قرار نگرفت».

در همین زمینه نیز روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در تحلیلی از این سفر عنوان کرد که نتانیاهو در سفر به روسیه از پوتین خواست برای حضور ایران در مرزهای اسرائیل موانعی ایجاد کند. وی انتظار دارد روسیه با حضورش در سوریه از کسب امتیاز ایران در خاک سوریه جلوگیری کند.

هرچند نتانیاهو در سخنانش با پوتین از پیروزی های روسیه در جنگ با داعش و تروریسم ابراز خوشحالی کرد، نسبت به کسب موفقیت برای ایران ابراز ناراحتی کرد.
 
Image result for ‫نتانیاهو و پوتین‬‎
 
واشنگتن پست نوشت در شش سال درگیری در سوریه، دولت اسرائیل به طور تقریبی در مورد تنش در مرزهایش با سوریه ساکت بود؛ اما اکنون که بشار اسد با همکاری تهران و مسکو دست برتر را در اختیار گرفته، اسرائیل وارد عمل شده، چون افزایش قدرت نفوذ ایران در منطقه برای اسرائیلی خوشایند نیست.

این گزارش می افزاید: در یک سال و نیم گذشته، نتانیاهو چهار بار در مسکو به دیدار مقام های روسی رفت و در این دیدارها خط قرمز دولت خود را در مورد ادامه حضور انفرادی ایران در سوریه اعلام کرد، ولی اکنون شرایط میدانی در سوریه تغییر کرده و نگاه اسرائیل به آینده است.

بنا بر نوشته این روزنامه آمریکایی، «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگو با برخی رسانه ها اعلام کرد، «هر گونه تصمیم گیری در مورد خروج نیروهای ایرانی از سوریه به رهبران سوری بستگی دارد». این اظهارنظر حاکی از آن است که پوتین از یک سو نه تنها توانایی خارج کردن ایرانی ها از سوریه را ندارد، بلکه مایل به خروج ایران از فرایند صلح هم نیست.

به نوشته این گزارش در جنگ داخلی سوریه، ایران توانسته است عمق استراتژیک خود را در سوریه گسترش دهد و به نوعی مستقیم رو در روی اسرائیل قرار گیرد. از این شرایط به نظر می رسد که پوتین تمایلی ندارد، فراتر از این حرکت کرده و از خواسته اسرائیلی ها حمایت کند. به گفته یک تحلیلگر «ممکن است وی حتی قول هایی به نتانیاهو بدهد اما امکان اجرای آن نیست».

خبرگزاری «فرانس پرس» نیز در گزارشی در این زمینه، تلویحی به پاسخ منفی مسکو به درخواست های تل آویو اشاره کرد. این خبرگزاری آورده است، رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سخنان نتانیاهو که از گذشته ها و دشمنی ایران با یهودیان از 2500 سال پیش سخن می گفت، اظهار داشت، به شرایط کنونی منطقه و ایران دقت داشته باشد و آن ها را مورد توجه قرار دهد. پوتین گفت: این سخنان برای پنج قرن پیش از میلاد مسیح است؛ اکنون جهان متفاوت است و بیایید درباره حال صحبت کنیم.

هم اکنون بسیاری از تحلیلگران معتقدند برخلاف همه گمانه زنی های رسانه ای مبنی بر دادن مجوز به اسرائیل برای هدف قرار دادن مواضع حزب الله از سوی کرملین، پوتین خواسته های نتانیاهو در مورد ایران و حزب الله را نپذیرفته و نخست وزیر رژیم اسرائیل بدون هیچ گونه نتیجه مشخصی به سفر خود به مسکو پایان داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر