بازدید 8494

روسیه زیر فشار گازی اروپا قرار گرفت

شرکت گازپروم روسیه که یک سوم نیازهای کشورهای اروپایی شامل بیش از 130 میلیارد مترمکعب گاز را در سال تامین می کند، برای احداث خط لوله جریان شمالی-2 از طرف اتحادیه اروپا با تعیین یک شرط زیر فشار قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۷۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ 11 March 2017
شرکت گازپروم روسیه که یک سوم نیازهای کشورهای اروپایی شامل بیش از 130 میلیارد مترمکعب گاز را در سال تامین می کند، برای احداث خط لوله جریان شمالی-2 از طرف اتحادیه اروپا با تعیین یک شرط زیر فشار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، طرح خط لوله جریان شمالی-2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر پرچالش کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

روسیه زیر فشار گازی اروپا قرار گرفت

مسکو برای ساخت این خط لوله با برخی مخالفت ها مانند مانع تراشی های اوکراین و لهستان که در مسیر شبکه کنونی ترانزیت گاز از روسیه به اروپا قرار دارند، مواجه شده است، زیرا این کشورها نمی خواهند سود اقتصادی و موقعیت خود را به عنوان ترانزیت کننده گاز از دست بدهند. 

روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسکو روز شنبه نوشت: در شرایطی که روسیه به احداث خطوط لوله گاز به اروپا برای جایگزینی خط لوله گاز اوکراین مشغول است، اتحادیه اروپا ضمن علاقه مندی به احداث این خطوط لوله، برای حفظ شبکه خطوط لوله گاز اوکراین نیز اصرار دارد.
در گزارش روزنامه روسی آمده است: مقام های اتحادیه اروپا ساخت خط لوله گاز جریان شمالی-2 را مستقیم به حفظ خطوط لوله اوکراین و ادامه ترانزیت گاز از روسیه از این شبکه مرتبط می کنند. 

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان نیز روز پنجشنبه در مذاکره با مقام های روسی به صراحت اعلام کرد که برلین به خط لوله گاز جریان شمالی 2 نیاز دارد، اما باید ترانزیت گاز از اوکراین هم حفظ شود. 

روزنامه روسی نوشته است: به این ترتیب اتحادیه اروپا تلاش می کند، روسیه را برای حفظ ترانزیت گاز از طریق اوکراین تحت فشار قرار دهد تا گازپروم مجبور شود با شرایط تحمیلی این کشور و به زیان خود در سال 2019 توافقنامه ترانزیت گاز را با کی یف تمدید کند.

نزاویسیمایا گازتا در ادامه نوشت: این اصرار اروپا مغایر با برنامه های مسکو است، زیرا گازپروم خط لوله گاز جریان شمالی 2 را برای رهایی از وابستگی به تزانزیت گاز از طریق اوکراین برنامه ریزی کرده بود.

پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با حمایت از این طرح گفته بود که با وجود بروز مشکلات در اجرای طرح خط لوله گاز جریان شمالی-2 به دلیل خودداری لهستان از دادن اجازه اجرا در دریای بالتیک، تمامی شرکای طرح از جمله آلمانی، اتریشی، هلندی و فرانسوی خواهان ساخت آن هستند.

وی گفت: هیچ شکی ندارم که طرح خط لوله انتقال گاز به شمال اروپا اجرا خواهد شد. البته زمانی که با طرحی مخالفت می شود، وضعیت نامعلومی شکل می گیرد که برای بخش تجاری جالب نیست، ولی باید رو به جلو حرکت کرد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت که شرکت گازپروم با وجود مشکلات کنونی، این طرح بزرگ را اجرا می کند و لوله های ویژه (برای استفاده زیر آب) را نیز سفارش داده است.

وی همچنین انگیزه مخالفت با اجرای خط لوله جریان شمالی 2 را سیاسی خواند و افزود: ادعا کرده اند که کشورها برای خرید گاز به مسکو وابسته می شوند، در حالیکه این موضوع بی اساس بوده منطقی نیست، زیرا وابستگی متقابل است و روسیه نیز با احداث خط لوله و فروش گاز از طریق آن به کشور خریدار وابسته می شود.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که گازپروم روزانه 600 میلیون مترمکعب گاز به اروپا صادر می کند که از دوره شوروی تا روسیه کنونی بی سابقه است.

وی در پایان بر ضرورت ساخت خط لوله گاز جریان شمالی2 به دلیل اینکه وابسته به مسیر ترانزیت هیچ کشوری نیست، تاکید کرد و گفت: خط لوله پیش بینی شده از بستر دریای بالتیک عبور می کند و خریداران اروپایی می توانند از این طریق گاز را مستقیم از روسیه دریافت کنند.
خط لوله جریان شمالی-2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است. 

فاز نخست این خط لوله به آلمان که 1222 کیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از 20 میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند. 

هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می کنند.

اجرای این طرح، گاز روسیه را ارزان تر به بازارهای مصرف اروپایی می رساند، زیرا هزینه ترانزیت که اکنون به اوکراین و کشورهای دیگر مسیر پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این کاهش بها برای مسکو به عنوان موفقیت عاملی است تا خریداران بیشتری را جذب کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل