بازدید 3605
سایه سنگین گرانی بر بازار میوه شب عید

چرا وعده ثبات در بازار میوه محقق نشد؟

گرانی قیمت میوه از نمونه معضلاتی است که در واپسین روزهای منتهی به آغاز سال جدید،بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی و دهک های پایین و آسیب پذیر جامعه را از حیث اقتصادی به چالش می کشد.
کد خبر: ۶۷۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰ 10 March 2017
گرانی قیمت میوه از نمونه معضلاتی است که در واپسین روزهای منتهی به آغاز سال جدید،بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی و دهک های پایین و آسیب پذیر جامعه را از حیث اقتصادی به چالش می کشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در طی روزهای گذشته، شاهد گزارشات واصله متعددی در خصوص افزایش قیمت برخی از اجناس و محصولات در بازار بوده ایم.

بدون تردید،یکی از اقلام پر مصرف در این ایام به بازار میوه و تره بار معطوف می شود،عرصه ای که عملا و  برخلاف وعده مسئولان در خصوص ثبات بازار میوه،با افزایش قمیت مواجه شده و به واقع در مقام عمل،واقعیت های موجود با اظهار نظرهای برخی مسئولان و دستگاه های ذیربط،تفاوت و فاصله ای عمیق و جدی دارد.

نصرت ا...محمدی،یکی از فعالان اقتصادی و توزیع کنندگان عمده میوه در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم تشدید نظارت ها برای اعمال کنترل و ثبات در قیمت و نرخ میوه شب عید اظهار داشت:در شرایطی که تنها چند روز از سال 95 باقیمانده و به تبع،اوج مصرف میوه در روزهای ابتدایی سال(موسوم به نوروز) تجربه می شود،افزایش نرخ میوه عارضه ای است که باید برای رفع و کنترل آن تدابیر لازم و مقتضی اتخاذ می شد.

وی افزود:بعید به نظر می رسد بتوان در این ایام،تغییری جدی در کلیت بازار میوه ایجاد کرد و در صورت ورود جدی و توزیع و نظارت مناسب،شاید بتوان در برخی از اقلام و محصولات خاص،نسبت به ایجاد تغییری جدی و اثرگذار از حیث نرخ و قیمت گذاری مبادرت ورزید.

محمدی عنوان کرد:در طی ماه های اخیر،وضعیت چندان مطلوب و رضایت بخشی در بازار میوه حاکم نبوده و بروز برخی نارسایی ها همچون گرانی، کیفیت پایین محصولات و واردات میوه در برخی اقلام خاص از کشورهای دیگر،آن هم در شرایطی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،هیچ ضرورت و لزومی برای واردات آن احساس نمی شد،ثبات و آرامش را از بازار مذکور سلب کرد.

این فعال اقتصادی و توزیع کننده عمده بازار میوه در غرب استان تهران عنوان کرد:تردیدی وجود ندارد که برای ایجاد ثبات پایدار در چنین ایام و روزهای حساسی،می‌باست از مدت ها پیش با برنامه ریزی مدون و اصولی،تمامی احتمالات در نظر گرفته می شد و با پیش بینی معقولانه،پیش نیازها و مولفه های لازم برای حصول امر مذکور،مورد توجه قرار می گرفت.

*مسئولان وعده ندهند، عمل کنند

مجید نوریان،یکی از ساکنان شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به افزایش قیمت میوه در طی روزهای گذشته،عنوان کرد:با یک بررسی میدانی،بصورتی ملموس،متوجه افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال خواهیم بود.

وی افزود:در طی ساعات گذشته برای تهیه میوه اعم از لیمو شیرین،سیب قرمز و پرتقال در بازار حضور پیدا کردم و مبلغ و نرخ اعمال شده در ارتباط با میوه های مذکور به ترتیب 3 هزار و 500،پنج هزار و 500 و 3 هزار تومان اعلام شد.

نوریان عنوان کرد:بدون تردید،برای جامعه کارگری و کارمندی پرداخت چنین مبالغی بسیار سنگین و دشوار خواهد بود.

این ساکن شهر تهران گفت:رنگین کردن و متنوع ساختن سبد پذیرایی میوه،پیشکش و به واقع برای تهیه دو کیلو میوه از هر کدام از اقلام اشاره شده،در مجموع باید رقمی معادل 24 هزار تومان پرداخت شود که این برای یک کارگر که بار سنگین سرپرستی خانوار را بر دوش می کشد،سنگین به نظر می رسد.

وی افزود:این اعداد و ارقام مشمول نقاط و مناطقی می شود که به هر حال هزینه زندگی در آن متوسط رو به پایین می باشد و در برخی نقاط،نرخ پرداختی برای خرید میوه بسیار فراتر از میزان اشاره شده خواهد بود.

*پرتقال های یخ زده همچنان عرضه اندام می کنند

سعید نیک سیرت،یکی از فرهنگیان ساکن پایتخت نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،ضمن انتقاد از عدم نظارت و کنترل جدی دستگاه های ذیربط و متولی برای جلوگیری از توزیع میوه ها و محصولات بی کیفیت در بازار،گفت:قریب به دو ماه است که پرتقال های بی کیفیت در بسیاری از مراکز فروش میوه و تره بار عرضه می شود و متاسفانه هیچ نهاد و مسئولی نیز برای جمع آوری آن اقدام نمی کند.

وی افزود:شاید ادعا شود که اقدامات مقتضی در این خصوص عملیاتی شده،اما در مقام عمل،خروجی این اقدامات منتج به نتیجه نبوده،که اگر چنین بود،قطعا شاهد وفور پرتقال های یخ زده در بسیاری از مراکز توزیع میوه نبودیم.

نیک سیرت عنوان کرد:باید این سئوال مطرح شود که آیا مسئولان ذیربط و متولی در این حوزه، از چنین میوه هایی استفاده می کنند و در صورت مثبت بودن پاسخ،احساس آنها از تناول چنین محصولاتی چه بوده و چیست؟

*مُفت خَری از باغداران تا فروش به چندین برابر قیمت در بازار

مهدی شکوهی،یکی از جانبازان دفاع مقدس که در عرصه باغداری فعالیت می کند،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به خرید میوه از فعالان عرصه باغداری به حداقل قیمت گفت:در شهریور ماه سال جاری،نرخ خرید سیب دماوندی از باغداران،حدود900 تا یک هزار و 100 تومان بود اما در حال حاضر نرخ عرضه محصول مذکور در بازار میوه برای مصرف کننده،قریب به 4 هزار و 500 تومان است.

شکوهی عنوان کرد:تردیدی وجود ندارد که در صورت احساس دغدغه جدی،برنامه ریزی هدفمند و تشدید نظارت ها، بخش قابل توجهی از این نارسایی ها،قابل رفع خواهد بود.

این باغدار فعال در خاتمه یادآور شد:واردات بی رویه میوه و تامین سود برای کشاورزان و باغداران و تولید کنندگان میوه در خارج از کشور،افتخار نیست و امید آن می رود یکبار برای همیشه،ساز وکاری تعریف و مدون شود که تهیه میوه از فعالان داخلی در اولویت ویژه تری قرار گیرد که قطعا حصول این امر،از مصادیق بارز حمایت از تولید کننده،اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل مورد تاکید دلسوزان نظام خواهد بود در غیر این صورت با اتکای صِرف به شعارها و وعده های بی عمل،راه به جایی نخواهیم بُرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر