بازدید 5890
۱

سود سهام عدالت بالاخره چقدر است؟

در حالی که مسئولین دولت یازدهم که خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند، سود نقدی پرداختی برای سال آینده به مشمولین سهام عدالت را ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌کنند، مجلسی‌ها معتقدند این عدد حدود ۳۲هزار تومان به هر نفر است.
کد خبر: ۶۷۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴ 10 March 2017
در حالی که مسئولین دولت یازدهم که خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند، سود نقدی پرداختی برای سال آینده به مشمولین سهام عدالت را ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌کنند، مجلسی‌ها معتقدند این عدد حدود ۳۲هزار تومان به هر نفر است.

به گزارش تسنیم؛ در سال 85 طرحی با عنوان سهام عدالت به تصویب رسید و اجرایی و عملی شد تا بر اساس آن پس از 10 سال، اقساط این سهام از محل سود آن تا پایان سال 94 تسویه شود و مشمولین این طرح که حالا حدود 50 میلیون نفر را شامل می‌شوند بتوانند از ابتدای سال 95 نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند.

با وجود این، اما دولت یازدهم اقدامی عملی در راستای آزادسازی و به ثمر رساندن این سهام در مهلت مقرر و قانونی انجام نداد تا اینکه سرانجام و در آستانه انتخابات ریاست جمهور، دولتمردان به‌یک‌باره تصمیم گرفتند تا با تأخیری یک سال و چند ماه نسبت به سروسامان دادن این سهام اقدام کنند.

بر همین اساس تازگیها نیز سامانه‌ای راه‌اندازی شده تحت عنوان سامانه سهام عدالت که مشمولین می‌توانند با مراجعه به آن از میزان اقساط پرداخت شده خود اطلاع پیدا کنند و در صورت تمایل نسبت به واریز نقدی باقی‌مانده اقساط خود تا پایان سال 95 اقدام کنند که البته این مهلت در نیمه نخست سال آینده نیز تمدید خواهد شد.

با وجود این اما تفاوتی ظریف میان افرادی که اقساط خود را تا پیش از پایان امسال پرداخت می‌کنند و نیز مشمولینی که در سال آینده مانده اقساط خود را تسویه می‌کنند وجود دارد، و آن نکته این است که کسانی که تا پایان امسال با آورده نقدی خود تسویه اقساط باقی‌‌مانده را انجام می‌دهند به همین اندازه در پایان سال آینده از سود سهام خود در سال مالی 95 بهره‌مند خواهند شد.

البته مشمولینی هم که از خیر واریز وجه نقد به حساب دولت بگذرند و نه تا پایان امسال و نه در سال آینده نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام نکنند، به‌اندازه ارزش کنونی سهام خود از سود سهام عدالت برخوردار شده و در زمستان سال آینده از آن بهره‌مند می‌شوند.

از طرفی دیگر با توجه به پایان مهلت 10ساله قانونی، سازمان خصوصی‌سازی دیگر نمی‌تواند سود سالانه سهام عدالت را بابت اقساط سهامداران کم کند و به هر حال همه مشمولین سهام عدالت در پایان سال آینده سود نقدی سهام عدالت خود را دریافت خواهند کرد.

اما نکته قابل توجه در این زمینه، اعداد و ارقامی است که در خصوص میزان سود پرداختی در انتهای سال 96 عنوان می‌شود، بر این اساس رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در نشست اخیر خود در جمع خبرنگاران گفته در حال حاضر ارزش بازار برگه‌های یک‌میلیونی سهام عدالت مشمولین، حدود 2 میلیون تومان است که سود سالیانه آنها بین 100 تا 200 هزار تومان برآورد می‌شود که مشمولین از سال آینده و در سالیان آتی در صورت نگه‌داشتن سهام خود، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

این درحالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تازگیها با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها و محاسبات کل ارزش پرتفوی سهام عدالت 55 هزار میلیارد تومان است عنوان کرده؛ سهم مردم با واریزی امسال از پرتفوی سهام عدالت 25 هزار میلیارد تومان می‌شود که حدود 45 درصد است و سهم دولت از پرتفوی 30هزار میلیارد تومان بوده که 55 درصد می‌شود.

از این رو بر اساس برآوردها متوسط کل سود سهام عدالت در سال آینده حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان است که با توجه به اینکه 55 درصد سود متعلق به دولت و 45 درصد متعلق به مردم است، حدود هزار و 980 میلیارد تومان سود به دولت و هزار و 620 میلیارد تومان به مردم می‌رسد، بنابراین اگر هزار و 620 میلیارد تومان بین حدود 50 میلیون دارنده سهام عدالت توزیع شود، سالانه حدود 32 هزار تومان به هر نفر و ماهانه حدود 2 هزار و 700 تومان به هر فرد تعلق می‌گیرد؛ که این عدد اعلامی توسط مجلس‌نشین‌ها با آمار دولتمردانی که خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کنند تفاوتی آشکار دارد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الان نزدیکه 10 ساله صحبت از سهام عدالت میکنن، که مبلغش فقط یک میلیونه...فقط یک میلیون....!! از 10 سال پیش تا چند سال اینده...!! سود این 10 سال شده 500 تومن، آیا تو چند سال اینده بدن، آیا ندن... تازه بدن، کدوم مشکلو حل میکنه؟ اصلا این مبلغ ارزش داره که درموردش اینهمه هیاهو بشه؟ اصلا ارزش صحبت کردن داره؟ اصلا ارزش فکر کردم داره؟ بنظر شما یجور مسخره کردن نیست؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل