بازدید 4700

خواست هاشمي يك چيزبود؛ آمدن روحاني

کد خبر: ۶۷۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 08 March 2017
تا انتخابات رياست ‌جمهوري بيش از دو ماه باقي مانده؛ هنوز حسن روحاني براي اعلام حضور در دور دوازدهم اعلام نظر نكرده است، با اين حال گفت‌وگو‌ها و رايزني‌ها براي اعلام نظرش ادامه دارد. روز گذشته محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در مورد ديدار اصلاح‌طلبان با روحاني بدون اشاره به اعلام نظر روحاني عنوان كرده بود كه كانديداي نهايي رياست‌جمهوري اصلاح‌طلبان قبل از پايان سال اعلام خواهد شد.
 
هرچند پيش از اين برخي اصلاح‌طلبان گفته بودند كه روحاني هنوز نظر خود را اعلام نكرده است، با اين حال محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييس‌جمهوري در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «من تصور مي‌كنم ايشان چاره‌اي جز آمدن ندارند. خيلي از نزديكان و دوستان ايشان و بسياري از متفكران، انديشمندان و دلسوزان نظام در ملاقات با ايشان با اصرار براي حضور در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري از آقاي دكتر روحاني دعوت كرده‌اند. هرچند ايشان به صراحت به زبان نياورده، ولي من تصوري جز اين ندارم. فكر نمي‌كنم راهي جز اين، پيش روي ما باشد. »
 
محمد شريعتمداري از نزديكان حسن روحاني محسوب مي‌شود؛ اگرچه اين روزها برخي شايعات از استعفاي او و پذيرش رياست ستاد انتخاباتي حسن روحاني خبر مي‌دهند، اما او اين موضوع را تكذيب كرده است. شريعتمداري در گفت‌وگويي مفصل با سالنامه اعتماد كه به زودي منتشر مي‌شود، درباره حضور حسن روحاني در دور دوازدهم گفت: « تصور مي‌كنم كه ايشان{روحاني} تلاش‌هايي كرده‌اند و دستاوردهايي داشته‌اند كه حفاظت از آنها لازم است. آبياري اين نهال‌هاي نورسته‌اي كه در چهار سال اول كاشتند به حضور مجدد ايشان نياز دارد، تا اين نهال‌ها را قوي و تنومند كنند. البته اين مردم شريف ايران هستند كه بايد در نهايت انتخاب كنند و طبيعتا هرچه نظر مردم باشد، همان خواهد شد. ولي فكر مي‌كنم ايشان نتوانند به خواست بسياري از افراد موثر در جامعه ما بي‌اعتنايي كنند و حتما به صحنه انتخابات وارد خواهند شد.»
 
ضايعه رحلت آيت‌الله
 
شريعتمداري درگفت‌وگوي خود با «اعتماد» درباره تاثير رحلت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به عنوان مهم‌ترين حامي دولت روحاني گفت: « از دست رفتن آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و حجم ضايعاتي كه به دليل فقدان ايشان تحمل كرديم و خواهيم كرد، بسيار زياد بوده و به نظر مي‌رسد اين ضايعات هنوز قابل احصا و اندازه‌گيري نيست. هنوز ما گوشه‌هاي پنهاني از اين ضايعات بزرگ را نمي‌بينيم و در آينده مشخص مي‌شود كه نبودن چنين مرد بزرگي در عرصه سياست ايران و عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي و اداره اين كشور چقدر زيانبار است.»
 
وي اضافه كرد: « آيت‌الله هاشمي يكي از پشتيبان‌هاي بزرگ دولت بود. دو جا ظاهرا با الفاظ گوناگون يكي بعد از روي كارآمدن آقاي دكتر روحاني و دولت يازدهم و يكي بعد از به نتيجه رسيدن برجام، ايشان گفته بودند مي‌توانم با آرامش بيشتري از دنيا بروم كه البته بعضي‌ها با جسارت از اين موضوع سوءاستفاده كردند و حرف‌هاي توهين‌آميزي هم زدند. اما اين صحبت ايشان نشان مي‌دهد كه خطر بسيار بزرگي را احساس مي‌كردند و بعد از روي كار آمدن دولت يازدهم احساس كردند كه اين خطر از ملت ايران دور شده است كه با آرامش خاطري نسبت به اين امر صحبت كردند.» شريعتمداري با بيان همين نشانه‌ها و آن انگشت نشانه‌اي كه پس از حضور خودشان در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري سال ١٣٩٢ و كناره‌گيري‌شان به سمت آقاي دكتر روحاني نشانه رفتند، تصريح كرد: «آقاي هاشمي خيلي در توجه بيشتر مردم به سوي آقاي دكتر روحاني نقش داشت. در انتخابات آن ايام بدون ترديد، اين حمايت‌ها بسيار موثر بود و حالا هم چون مردم ايران از اين نظر آگاهند، به نظر من دولت نه تنها پشتوانه خود را از دست نداده، بلكه به نظر من اين پشتوانه مستحكم‌تر هم شده است.»
 
او با ذكر اين مثال كه حضور شهيد بهشتي در اداره كشور خيلي موثر بود، وقتي به شهادت رسيدند خون شهيد بهشتي در استحكام نظام بسيار تاثيرگذارتر بود، عنوان كرد: « قطعا حضور آيت‌الله هاشمي بسيار ذي قيمت بود، اما فقدان ايشان براي ما هم درس عبرت داشت و هم موجب انسجام و همراهي بيشتر گروه‌هاي سياسي كشور با هم براي پيشرفت و سازندگي در كشور شد. به نظر من روح ايشان و مشي ايشان همچنان پشتوانه قوي براي مردم و گروه‌هاي سياسي است. پيروي از تلقي ايشان از اعتدال همچنان مستدام خواهد بود. لذا من تصور مي‌كنم اين ضايعه بسيار سنگين كه آثاري برجاي مي‌گذارد، به لطف خدا جبران خواهد شد.»
 
شريعتمداري خاطرنشان كرد: « بايد دعا كنيم كه خدا خود ظرفيت‌هاي جبران آن را فراهم كند. بنابر‌اين در موضوع سياسي انتخابات آتي نه تنها اثر منفي ندارد، بلكه توجه بيشتري كه مردم به ايشان داشتند، آنها را بيشتر پاي كار مي‌آورد. در صحنه انتخاباتي سال آينده هم اعتقادم اين است بخشي از حماسه‌اي كه آفريده خواهد شد، مرهون روح پرفتوح آيت‌الله هاشمي در ماه‌هاي پيش‌رو خواهد بود.»
 
روايتي از آخرين ديدار
 
او در پاسخ به اين سوال كه آيا آقاي روحاني پيش از درگذشت آقاي هاشمي با ايشان در رابطه با دور بعدي رياست‌جمهوري صحبتي كرده بودند كه نظر خود را به آقاي روحاني بگويند، گفت: « من نمي‌دانم كه آيا آقاي روحاني راضي هست كه من اين صحبت را مطرح كنم، يا نه؟ اما شنيدم در مذاكره‌اي بين ايشان و آيت‌الله هاشمي از اينكه دكتر روحاني گفته بودند، من هنوز براي دور بعد فكر نكرده‌ام؛ آيت‌الله هاشمي خيلي برآشفته شده بودند. آيت‌الله هاشمي مي‌پرسند براي حضور در دور دوم انتخابات برنامه‌تان چيست؟ آقاي دكتر روحاني مي‌گويند من به اين موضوع فكر نكرده‌ام. آيت‌الله هاشمي عصباني مي‌شوند و حتي به نوعي تند مي‌شوند و مي‌گويند يعني چه كه هنوز به موضوعي به اين مهمي فكر نكرده‌ايد؟! و بسيار با تاكيد اين موضوع را گوشزد مي‌كنند. آقاي دكتر روحاني به آيت‌الله هاشمي مي‌گويند هنوز تا انتخابات فاصله زيادي است. آيت‌الله هاشمي مي‌گويند خيلي فاصله‌اي نيست. آقاي دكتر روحاني روايت مي‌كند كه به آقاي هاشمي گفتم من واقعا درباره اين موضوع فكر نكرده‌ام. ايشان با عصبانيت گفتند چطور فكر نكرده‌ايد! در واقع در اين حد مذاكره شده بود. يكي از دلايلي هم كه من فكر مي‌كنم الان ديگر حتما بايد آقاي روحاني به عرصه بيايد، همين موضوع است. چون خواست آقاي هاشمي حضور ايشان در انتخابات دور دوازدهم بوده و آقاي روحاني نمي‌تواند نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت باشد. »
 
كارنامه اقتصادي روحاني
 
بخش ديگري از گفت‌وگوي «اعتماد» با محمد شريعتمداري به بررسي دستاوردهاي اقتصادي دولت اختصاص يافت. او در مقام معاون اجرايي رييس‌جمهور گفت: «كنترل نرخ تورم بلاشك يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين دولت است كه در تاريخ اقتصاد ايران بي‌سابقه است. اينكه طي سه سال متوالي نرخ تورم روندي كاهنده را طي كند يك استثنا در تاريخ اقتصاد ايران است. اين دستاورد قطعا از طريق سياست‌هاي انقباضي پولي به دست نيامده است. زيرا دولت همزمان متهم است كه چرا نقدينگي را به ١٣٢٠ هزار هزار ميليارد تومان رسانده است. در واقع دستاورد مهم كاهش شديد نرخ تورم همراه با سياست پولي متعادل اگر نگوييم سياست انبساط پولي به دست آمده است. هرچند كه بخشي از رقم اعلام شده نقدينگي مربوط به آمار موسسات مالي و اعتباري و بانك‌هاي غيرمجازي است كه آمار آنها در جمع آمارهاي گذشته نمي‌آمده است.»
وي افزود: « نكته مهم ديگر اين است كه اين كنترل جدي نرخ تورم با تحميل تعميق ركود به اقتصاد ايران انجام نشده است و آمارها نشان مي‌دهد كه در اين سال‌ها نرخ رشد اقتصادي كشور مثبت بوده است و در نه ماهه اخير ٤/٧ درصد به روايت بانك مركزي و ٥/٦ درصد به روايت مركز آمار ايران رشد اقتصادي اعلام شده كه در هر دو سهم رشد غيرنفتي اقتصاد سهم خوبي است. در حالي كه در گذشته نرخ برخي از كالاها در يك دوره زماني ١٦ برابر و ٢٠ برابر رشد مي‌كرد، در اين دوره حتي در خصوص كالايي كه وارداتي است و قيمت جهاني آنها افزايش يافته و در مورد كالايي كه به دلايل بلايا و آفات طبيعي توليدشان كاهش يافته است و عوامل برون‌زا در محدوديت عرضه يا افزايش قيمت آنها نقش داشته است، ما هيچگاه رشدهاي متوسط سالانه ١٦ و ٢٠ برابري را مشاهده نمي‌كنيم و حداكثر رشدها به ٣٠ درصد هم نمي‌رسد.» او با تاكيد بر اينكه دولت در حفظ و كنترل قيمت كالاهاي اساسي، خوراك و پوشاك و نيازهاي اساسي مردم در اين دوره نسبت به ادوار قبل بسيار خوب عمل كرده است و گزارش‌هاي مقايسه‌اي آن منتشر شده است، خاطرنشان كرد: «دولت تلاش كرد و سرمايه در گردش لازم براي حدود ٢٣ هزار واحد توليد نيمه فعال يا تعطيل ديگر را به ميزان حدود ١٦ هزار ميليارد تومان در استان‌هاي مختلف تامين كرد و اين واحدها به فعاليت كامل برگشتند. همچنين حجم تسهيلات پرداختي بانك‌ها به واحدهاي اقتصادي را طي سال ١٣٩٥ به ميزان ٤/٤٣ درصد افزايش داده و به ٤٢٧ هزار ميليارد تومان رساند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان