بازدید 10600

ایران و سوریه پسا جنگ، موضوع دیدار نتانیاهو و پوتین +ویدیو

نخست وزیر رژیم اسرائیل، خواستار خروج نیروهای ایرانی از سوریه است و قصد دارد از پوتین بخواهد هر توافق برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه، خروج نیروهای نظامی ایران را از این کشور نیز تضمین کند. روس ها پیشتر نیز بر خروج نیروهای ایران و حزب الله از سوریه پس از جنگ تأکید کرده بودند؛ بنابراین در این زمینه با نتانیاهو همراهند و ممکن است، یکی از عوامل اختلاف و شکاف بین ایران و روسیه در بحران سوریه در آینده نزدیک باشد.
کد خبر: ۶۷۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ 09 March 2017
روز یکشنبه، سخنگوی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: قرار است پنج شنبه همین هفته، نتانیاهو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو دیدار و گفت و گو کند.
 
به گزارش «تابناک»، سخنگوی نتانیاهو گفته: قرار است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تحولات سوریه و همچنین تلاش‌های ایران برای تقویت قوای نظامی خود بحث و گفت‌وگو کند.
 
بر اساس گزارش «دبکا»، نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه گفته که می خواهد درباره موضوع ادعایی حضور دائمی ایران در سوریه با پوتین در مسکو گفت‌وگو داشته باشد. پیش از این، مقامات روسیه، از سفر احتمالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو در فصل بهار خبر داده بودند.
 
نتانیاهو نیز روز یکشنبه گفته بود، امیدوار است روسیه از راه اندازی یک پایگاه جدید در سوریه برای عملیات علیه اسرائیل جلوگیری کند و در نشست آتی خود با پوتین، این مسأله را مورد بحث قرار خواهد داد.

نتانیاهو گفته است: ایران ضمن حمایت از ارتش سوریه سعی کند، «جبهه تروریستی دوم» را علیه اسرائیل در مرزهای بلندی های جولان ایجاد کند. نخست‌وزير رژيم صيهونيستي روز چهارشنبه نیز قبل از عزيمت به روسيه اعلام کرد: بلندي‌هاي جولان نبايد بخشي از هيچ توافقي درباره سوريه باشد.
 
ارتفاعات جولان بخشی از استان قنیطریه سوریه در جنوب غربی این کشور و در فاصله 70 کیلومتری دمشق است که اسرائیل در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از آن را به اشغال خود درآورد؛ بنابراین، به نظر می رسد مهم ترین هدف سفر روز پنجشنبه نتانیاهو به مسکو، ایران، حزب الله و نقش آنها در سوریه باشد.
 
ترس از موقعیت کنونی ایران و حزب الله
 
روزنامه «ايزوستيا»، چاپ مسكو نیز نوشته است: در جريان سفر آتي بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل به مسكو، طرفين به بررسي افزايش همكاري ها در سوريه مي پردازند. در واقع مقامات تل آويو علاقه مند هستند تا به اطلاعات مربوط به روند اوضاع در سوريه، به ویژه مناطق همجوار مرزي با اسرائيل ـ كه جنبش «حزب الله» لبنان، يكي از متحدين دولت «بشار اسد» در آنجا فعاليت دارد ـ دسترسي بيشتري داشته باشد.  
 
به گفته يك مقام نظامي ـ ديپلماتيك به اين روزنامه، صحبت بر سر همكاري بيشتر بين نظاميان روسي و اسرائيلي است. طرف اسرائيلي نگران روابط نزديك دولت سوريه با مقامات تهران بوده و مايل است دسترسي بيشتري به اطلاعات نظاميان روسيه در مورد روند اوضاع در سوريه داشته باشد.  
 
طبق اطلاعات رسانه هاي گروهي منطقه، نظاميان اسرائيلي و سرويس هاي امنيتي، آنها اين اواخر فعاليت خود در نزديكي مرز سوريه را به ميزان قابل توجهي افزايش داده اند. آنها مشغول جمع آوري اطلاعات با كمك پهپادها و كاوشگرهاي زميني هستند و هدف اصلي اين عمليات جاسوسي، كنترل دائم اوضاع در مناطق مرزي سوريه است كه نيروهاي نظامي «حزب الله» لبنان در آنجا فعال هستند.  
«ايزوستيا» مي افزايد، در ماه اكتبر سال گذشته، دولت اسرائيل از مقامات روسيه خواست تا در رابطه با استقرار مجموعه موشك هاي «اس-400» در خاك سوريه، پروتكل هاي مضاعف و قواعد جديدي براي همكاري دوجانبه مورد توافق قرار بگيرد. به گفته آنها، اين هماهنگي براي تأمين امنيت پرواز هواپيماهاي اسرائيلي در حريم هوايي سوريه ضروري بود.
 
«يوسي آفلر»، مدير مركز تحقيات راهبردي دانشگاه تل آويو به اين روزنامه گفته است: «درگيري هاي نظامي در سوريه از دو جنبه، هم در حال حاضر يك خطر فوري بوده و هم در درازمدت براي اسرائيل تهديدآميز به شمار مي روند.»
 
به گفته وي، خطرات فعلي مربوط به اقدامات نظامي كنوني در سوريه است كه مي تواند امنيت مرزهاي اسرائيل را به خطر بيندازد. نظاميان اسرائيلي فورا و با شدت تمام به هر نوع تهديد پاسخ مي دهند. خطر بعدي تغيير اوضاع منطقه در درازمدت است كه شاید براي دولت يهود، تهديد بالقوه به وجود آورد.
 
اين كارشناس افزود: «دولت سوريه به ايران و حزب الله لبنان اجازه داده تا در امور داخلي اين كشور دخالت كنند. همچنین احتمال دارد كه آنها بعد از پايان مناقشه نظامي در سوريه، همچنان در اين كشور بمانند، بدين ترتيب ايران دقيقا همسايه ما خواهد شد و اين مسأله تهديد جدي براي مرزهاي شمالي ما ايجاد خواهد كرد.»
 
اسرائیل امیدوار است، به مانند ترکیه که در مرزهای جنوبی خود با سوریه منطقه ای حائل ایجاد کرده است، بتواند چنین طرحی را با کنترل مخالفان مابین بلندی های اشغالی جولان و مناطق تحت کنترل دولت سوریه در آینده تثبیت کند.
 
طرحی که نتانیاهو چالش های آن را درک کرده و اکنون با سفر به روسیه در پی هشدار دهی به مقامات مسکو در رابطه با بلندپروازی ارتش سوریه در این مناطق است. البته ارتش سوریه به دلیل جنگ در جبهه های متعددی که درگیر آن است، حتی به تجاوزات هوایی اسرائیل نیز پاسخی نداده است؛ بنابراین، این سناریو غیرمحتمل بوده و اسرائیل در پی خنثی کردن واکنش هواپیماهای روسی در پی چنین حملاتی است. نتانیاهو در این رابطه اشاره کرده بود: «امیدوارم بتوانم در دیدارم با پوتین به توافقاتی درباره کاهش احتمال درگیری نیروهای اسرائیلی و روسی (در سوریه) ـ همان گونه که تا امروز موفق بودیم ـ دست پیدا کنم».

ایران و حزب الله پس از بحران سوریه
 
بدون شک، اسرائیل پیش از آنکه در مورد بحران کنونی سوریه و مخاطرات آن از سوی ایران و حزب الله نگران باشد، از آینده سوریه و نفوذ ایران و حزب الله پس از پایان بحران در این کشور هراسان است. همچنان که نتانیاهو گفته است: «ایران تلاش می کند، حضور زمینی و دریایی خود را در سوریه برای همیشه حفظ کند».
 
نخست وزیر رژیم اسرائیل، خواستار خروج نیروهای ایرانی از سوریه است و قصد دارد از پوتین بخواهد هر توافقی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه، خروج نیروهای نظامی ایران را از این کشور نیز تضمین کند. روس ها در این رابطه پیشتر نیز بر خروج نیروهای ایران و حزب الله از سوریه پس از جنگ تأکید کرده بودند و بنابراین در این زمینه با نتانیاهو همراه هستند و ممکن است یکی از عوامل اختلاف و شکاف میان ایران و روسیه در بحران سوریه در آینده نزدیک باشد.  
 
 به دنبال درخواست نتانیاهو برای کمک به خارج کردن مستشاران و نیروهای ایران و حزب الله از سوریه، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه خواستار اقدام جهت خروج ایران از سوریه شد.

نیکی هیلی تأکید کرد: باید برای بیرون راندن ایران و عوامل آن از سوریه اقدام کنیم و ما باید مطمئن باشیم هر چقدر [در بیرون راندن ایران از سوریه] پیشرفت کنیم به همان اندازه مرزها را برای همپیمانان خود امن خواهیم کرد.
به نظر می رس،د تحرکات جدیدی برای فشار بر ایران و حزب الله در سوریه آغاز شده که اسرائیل با حمایت آمریکا پیشقراول آن است و تلاش دارند روس ها را نیز با خود همراه کنند. در همین راستا، به باور عده ای از کارشناسان، از این به بعد باید بیش از پیش شاهد همگرایی و روابط نزدیک تر میان مسکو و تل آویو باشیم؛ به دو دلیل؛ یکی نیاز مسکو به اسرائیل به عنوان بازیگری که می تواند روابط آمریکا و روسیه را بهبود بخشد و دیگری، نیاز اسرائیل به روسیه برای ایفای نقش در آینده بحران سوریه و جلوگیری از تثبیت قدرت ایران در سوریه.


تعداد بازدید : 138
تعداد بازدید : 9

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار