بازدید 3191

فازهای 17 و 18 پارس جنوبی آماده بهره‌برداری است

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران از آمادگی طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی برای بهره‌برداری خبر داد.
کد خبر: ۶۷۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲ 06 March 2017
مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران از آمادگی طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی برای بهره‌برداری خبر داد.

به گزارش فارس، حسن بویری در یک نشست خبری اظهار داشت: طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی شامل 44 حلقه چاه حفاری که توسط دو شرکت ایرانی انجام شد و 4 سکوی دریایی هر کدام با ظرفیت 4.5 میلیون مترمکعب تولید گاز انجام شده که توسط هر 4 سکو روزانه 50 میلیون مترمکعب تولید گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به لوله‌گذاری 110 کیلومتری برای انتقال گاز غنی به سمت پالایشگاه، گفت: اولین ردیف تصفیه گاز در بخش پالایشگاهی نیز از دی 93 وارد مدار تولید شده و در حال حاضر نیز پالایشگاه نیز با ظرفیت روزانه 50 میلیون مترمکعب تولید گاز شیرین فعال است.

وی تصریح کرد: آخرین واحد فاز 17 و 18 پارس جنوبی نیز شامل واحد تولید گوگرد جامد می‌شود که با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، با استفاده از دانش کارشناسان داخلی ظرف یک سال گذشته نهایی و یک ماه پیش وارد مدار تولید شد.

به گفته بویری، تا کنون 15.5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از این طریق تولید شده و 15 میلیون بشکه میعانات گازی نیز به تولید رسیده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین 400 هزار تن اتان تولید شده و تولید پروپان و بوتان نیز در حال ذخیره‌سازی است که به زودی صادر خواهد شد.

بویری با اشاره به سرمایه‌گذاری 2.2 میلیارد دلاری سازمان گسترش در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، گفت: بیش از 95 درصد این پروژه اجرا شده و بقیه کار نیز در مرحله خرید قطعات یدکی و مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه قرار دارد.

وی افزود: کل سرمایه‌گذاری انجام شده در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 8.1 میلیارد دلار بوده که تا کنون یک سوم این مبلغ یعنی حدود 2.5 میلیارد دلار برگشت داده شده است.

وی با بیان اینکه سازمان گسترش برای توسعه فعالیت‌های خود در میادین نفتی، کار خود را به صورت پیمانکاری در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب آغاز خواهد کرد، گفت: پیشنهادی برای فعالیت در این بخش با کمک یک شریک خارجی تهیه شده که در حال ارزیابی فنی و اقتصادی است.

مدیر عامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی با بیان اینکه استفاده حداکثری از صنایع داخلی، سیاست‌گذاری سازمان گسترش در اجرای پروژه‌ها است، تصریح کرد: بیش از 68 درصد خرید تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از ایران تأمین شده، بیش از 98 درصد کار اجرای پالایشگاه توسط داخلی‌ها صورت گرفته و 90 درصد کار مهندسی نیز توسط کارشناسان ایرانی انجام شده است.

وی با اشاره به آماده بودن طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، گفت: 6 ماه است که این طرح آماده افتتاح است و منتظر اعلام رسمی از سوی وزارت نفت و ریاست جمهوری برای افتتاح رسمی پروژه هستیم. 

به گفته وی، فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی نیز آماده افتتاح هستند و فاز 14 پارس جنوبی با پیشرفت فیزیکی 65 درصدی در حال انجام است که جزء اولویت‌های وزارت نفت در سال آینده قرار دارند.

وی با بیان اینکه از سال آینده وارد بازار پتروشیمی خواهیم شد، گفت: پیمانکاری مهندسی، تأمین کالا و ساخت بخشی از بازار پتروشیمی را در دست خواهیم گرفت. 

بویری همچنین از جابه‌جا شدن دو سکوی اقماری از فاز 14 و فازهای 17 و 18 پارس جنوبی که توسط شرکت صدرا در حال ساخت است خبر داد و گفت: به منظور استفاده از سکویی که کار ساخت آن جلوتر است، سکوهای مورد استفاده در این پروژه‌ها جابه‌جا شده است.

وی در ادامه با اشاره به بازدید نمایندگان شرکت توتال از یاردهای ایزوایکو، گفت: ایزوایکو در حال انجام اصلاحات در این یاردها است تا برای نسل جدید سکوهای پارس جنوبی قابل استفاده باشد.

به گفته وی، در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در بخش حفاری، سکوها، خطوط لوله دریایی و پالایشگاه در پیک کاری حدود 14 هزار نفر مشغول به کار شده‌اند. 

وی ادامه داد: مذاکرات اولیه سازمان گسترش در بخش بالادستی صنعت نفت نیز برای دریافت دانش فنی با شرکت‌های صاحب دانش در حال انجام است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی