بازدید 2215

پزشکیان: رد صلاحیت کاندیداها پس از جلب آرا مردم وجهه خوبی ندارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نظرات خود در خصوص استفساریه قانون انتخابات را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۷۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 04 March 2017
مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با  خانه ملت، در خصوص اینکه شورای نگهبان به استفساریه مجلس از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی باز هم ایراد گرفته است، اظهار داشت: این موضوع پس از ایراداتی که شورای نگهبان گرفته باید برای تعیین و تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، رویه فعلی که در انتخابات اجرا شده، درست نیست و جای تامل دارد.

رد صلاحیت کاندیداها پس از جلب آرا مردم وجهه خوبی ندارد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از دریافت اطلاعات فراوان و بررسی‌های زیاد صلاحیت کاندیداها تایید می‌شود و این فرد از فیلترهای لازم عبور می‌کند و در معرض رای مردم قرار می‌گیرد، بیان کرد: اگر بعد از برگزاری انتخابات به همان فرد بگوییم که صلاحیت شما رد شده‌، وجهه خوبی ندارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قبل از در معرض رای مردم قرار گرفتن، این کاندیدا به هر دلیلی در چهارچوب قانون رد صلاحیت شود، ایرادی ندارد، ادامه داد: اما رد صلاحیت کاندیداها پس از اینکه صلاحیت فرد تایید شد و بعد از جلب آرا مردم، نمود جهانی و منطقه‌ای آن خوب نیست و از هر نظر جای تامل دارد.

پزشکیان متذکر شد: در نگاه من به عنوان یک فرد عادی، حاکمیتی که نمی‌تواند بعد از کلی بررسی، آدم‌های خود را تشخیص دهد و اجازه می‌دهد که آن‌ها خود را در معرض رای مردم قرار دهند و بعد از جلب آرا مردم، همان فرد رد صلاحیت شود، این اقدام وجهه خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود: با هر توجیه و دلیلی بهتر است که پس از تایید صلاحیت کاندیدا، آن‌ها را رد صلاحیت نکنند و لازم است روند داده‌های ما طوری باشد که افراد بصورت بررسی شده و با اطلاعات وارد انتخابات شوند.

پس از جلب آرا مردم، اعتبارنامه منتخبین در مجلس مورد بررسی قرار گیرد

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی مواقع شورای نگهبان می‌گوید که صلاحیت کاندیدایی احراز نشده است، حال اگر صلاحیت کاندیدایی تایید شود و در معرض رای مردم قرار گرفت، رد صلاحیت وی نمی‌تواند توجیه مناسبی داشته باشد، گفت: این اقدام به نفع نظام نیست و تاثیرات اجتماعی آن، بسیار بدتر از این است که بگذاریم چنین فردی به عنوان نماینده وارد مجلس شود، در این موارد بهتر است که اعتبارنامه منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

نباید استفساریه مجلس از قانون انتخابات عطف به ما سبق شود

پزشکیان در خصوص عطف بماسبق شدن استفساریه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این موضوع عطف به ما سبق نمی‌شود، زیرا قانونی که در حال حاضر وضع می‌شود، عطف به ما سبق نمی‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کل قضیه این است که باید از ایجاد شکاف، تفرقه و دعوا پرهیز کنیم، بیان کرد: باید تلاش کنیم تا شفاف‌سازی انجام و بر اساس آن عمل کنیم، اگر موضوعی شفاف نبوده و حال شفاف شده، نباید به موضوعات قبلی تسری داده شود.

باور جامعه، رد صلاحیت کاندیدای پیروز در انتخابات را دارای شائبه سیاسی و جناحی می‌داند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت مخالفت من با روندی که در انتخابات انجام شده این است که بالاخره در جامعه، عده‌ای از مردم درست یا غلط به کاندیدای تایید صلاحیت شده‌ای رای داده‌اند، ادامه داد: مرجعی که صلاحیت کاندیدایی را تایید کرده، حال اگر دوباره صلاحیت آن کاندیدا را رد کند، حتی اگر مستندات رد صلاحیت کاندیدا پس از اخذ رای مردم هم درست باشد، در جامعه ای که ما زندگی می‌کنیم در مورد این اقدام گفته می‌شود که سیاسی و جناحی رفتار شده است.

بررسی اعتبارنامه منتخبین مردم در مجلس، شائبه جناحی بودن را کمرنگ می‌کند

پزشکیان با بیان اینکه حتی اگر حق با شورای نگهبان است و یک سند نیز پیدا شده باشد، بهتر است که این موضوع را به مجلس بدهند تا بررسی‌های بیشتر را انجام دهد، متذکر شد: در این حالت تصور مردم که گفته می‌شود، جناحی عمل شده، از بین می‌رود یا کمتر می‌شود.

ارتحال آیت‌الله هاشمی قطعا در مسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیرگذر است

وی با بیان اینکه این موضوع باید در مجمع مورد بررسی قرار گیرد، افزود: بنظر من کسی نمی‌تواند به این سادگی جای مرحوم آیت‌الله هاشمی را پر کند، نه اینکه سایرین ضعیف هستند، بلکه ایشان در بحران‌ها رشد کرده بودند و شاهد موضوعات بسیار زیادی بودند.

پزشکیان با بیان اینکه از نگاه حضرت علی(ع) ایمان دارای چهارستون صبر، یقین، عدل و جهاد است، متذکر شد: بصیرت در کوران درگیری‌ها به وجود می‌آید و کسی نمی‌تواند خارج از میدان جنگ، بصیرت پیدا کند، ویژگی آیت‌الله هاشمی داشتن بصیرت در جریان‌های امور مختلفی بود که در آن گرفتار شده بودند، با داشتن چنین ویژگی‌هایی کسی نمی تواند جای آیت‌الله هاشمی را پر کند و قطعا نبود ایشان در مجمع تاثیر گذار است./
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل