بازدید 6112

خطرات مصرف لوازم آرایشی در ماه‌های اولیه بارداری

کد خبر: ۶۷۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 04 March 2017
فوق تخصصص جراحی اطفال گفت: مواد آرایشی یکی از موادی هستند که می‌تواند تراتوژن (ناهنجاری‌ساز)‌باشد؛ زنان باردار در ماه‌های ابتدایی تا حد ممکن باید از مصرف مواد آرایشی خودداری کنند.

به گزارش فارس، هدایت الله نحوی، فوق تخصصص جراحی اطفال در تعریف ناهنجاری های کودکان  گفت: مشکلات در تکامل دستگاه گوارش و تکامل دستگاه تنفس به حوزه ناهنجاری‌ جراحی اطفال مربوط می‌شود مثلا اگر کبد که باید صفرا را وارد دستگاه گوارش کند به تکامل نرسیده باشد این خود یک ناهنجاری مادرزادی محسوب می‌شود.

 وی در خصوص نحوه بهبود ناهنجاری‌های مادرزادی گفت:  عده‌ای از این ناهنجاری‌ها با گذشت زمان درمان می‌شوند که از جمله آن‌ها برگشت اسیدمعده به مری است، اما اگر این ناهنجاری‌ها به مرور زمان بهبود پیدا نکردند ما از روش‌های جراحی و غیرجراحی استفاده می‌کنیم.

نحوی اضافه کرد: مثلا رفلاکس معده به مری معمولا تا سن یک تا دو سالگی درمان می‌شود اما اگر بهبود پیدا نکرد متخصص جراحی اطفال از روش‌های جراحی و  غیرجراحی استفاده می‌کند.

این فوق تخصص جراحی اطفال، گفت:‌ هر ناهنجاری مادرزادی علائمی دارد که از طریق آن می‌توان مشکل را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام نمود، مثلاً در زمانی که مرتب از دهان نوزاد کف خارج می‌شود باید به این علامت دقت کرد.

وی ادامه داد:‌ همچنین نوزادان باید در 24 تا 48 ساعت اول تولد، دفع داشته باشند و اگر این عمل اتفاق نیفتد یعنی در قسمت پایین تنه آنها مشکلی وجود دارد که پزشک موظف است در این حالت نشیمنگاه نوزاد را بررسی کند که ببیند آن ناحیه باز یا بسته است یا اصلا آیا مقعد در جایش قرار دارد یا خیر.

نحوی در خصوص علل ناهنجاری‌های مادرزادی گفت: جنین در ابتدا یک سلول است و هر چه که در ماه‌های ابتدایی بارداری، این سلول مورد تهاجم مواد ناهنجاری‌‌زا قرار گیرد، خطرناک‌تر است، حتی در ماه‌های اولیه می‌تواند باعث سقط جنین شود.

این فوق تخصص جراحی اطفال اضافه کرد: در ماه‌های اولیه بارداری، زنان باید از اشعه، مواد شیمیایی، بعضی هورمون‌ها، بعضی مواد شوینده و مواد آرایشی تا حد ممکن اجتناب کنند. مواد آرایشی یکی از موادی هستند که می‌تواند تراتوژن (ناهنجاری‌ساز)‌باشد؛ زنان باردار در ماه‌های ابتدایی تا حد ممکن باید از مصرف مواد آرایشی خودداری کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان