بازدید 4026

برابری برداشت گاز ایران و قطر از پارس جنوبی

معاون وزیر نفت گفت: با بهره برداری از فازهای 17،18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی، تا پایان امسال در برداشت از مخزن مشترک با قطر برابر می شویم.
کد خبر: ۶۷۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰ 25 February 2017
معاون وزیر نفت گفت: با بهره برداری از فازهای 17،18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی، تا پایان امسال در برداشت از مخزن مشترک با قطر برابر می شویم.

به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی (یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان به شمار می رود که با برخورداری از 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، نزدیک به ١٩ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.

نزدیک به سه هزار و ٧٠٠ کیلومترمربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و 6 هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام برابر شدن برداشت از این میدان مشترک با قطر تا پایان امسال، از بهره برداری از بخش های باقیمانده پارس جنوبی تا 2 سال آینده خبر داد.

به گزارش شنبه شرکت ملی نفت ایران، «علی کاردر» با یادآوری سفر رهبر معظم انقلاب به پارس جنوبی، افزود: حضور ایشان در پارس جنوبی و جهادی خواندن کارها نشان می دهد این منطقه از اهمیت ویژه ای برای مردم و نظام برخوردار است و به عنوان مرکزی بسیار مهم و تعیین کننده برای اقتصاد کشور تلقی می شود.

وی اعلام کرد در سه سال گذشته حجم تولید گاز کشور از پارس جنوبی به طور چشمگیری افزایش یافت و گفت: توسعه کامل پارس جنوبی گام مهمی در تکمیل زنجیره ارزش محصولات هیدروکربوری، تقویت صنایع پایین دستی، تولید منابع اولیه مورد نیاز در صنایع کشور، صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در بازارهای بین المللی و ایجاد ظرفیت های جدید شغلی در سطح کشور است.

کاردر تحقق ظرفیت های تعیین شده در این طرح ها را دارای ارزش بسیار بالا برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: به عنوان نمونه، تولید میعانات گازی که ارزش اقتصادی بسیاری دارد و ظرفیت های کشور را در بخش صادرات و تولید فرآورده های با ارزش ارتقا می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد جلوگیری از خام فروشی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد مقاومتی و از اهداف شرکت ملی نفت ایران است که خوشبختانه با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ساخت پالایشگاه سیراف از همه میعانات گازی تولیدی کشور استفاده و از خام فروشی آن جلوگیری می شود.

کاردر گفت: با راه اندازی این 2 پالایشگاه روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 360 هزار بشکه نیز در پالایشگاه سیراف استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی در عمق بیش از سه هزار متری از بستر خلیج فارس و در محوطه ای به وسعت ٩هزارو ٧٠٠ کیلومتر مربع قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر