بازدید 3389

جای پای اروپایی‌ها در ایران و گره‌های کور ترامپ

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی درباره روند اجرای برجام در ایران اعلام کرد: اروپایی‌ها در حال محکم کردن جای پای خود در ایران هستند اما این مسئله قسمت آسان کار است و اجرای توافقات بسیار سخت‌تر خواهد بود.
کد خبر: ۶۶۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 15 February 2017
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی درباره روند اجرای برجام در ایران اعلام کرد: اروپایی‌ها در حال محکم کردن جای پای خود در ایران هستند اما این مسئله قسمت آسان کار است و اجرای توافقات بسیار سخت‌تر خواهد بود.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ؛ اخیراً نخست‌وزیر سوئد به همراهی 75 نفر از فعالان اقتصادی این کشور به ایران سفر کرد.

نمایندگان و مدیران شرکت‌هایی مانند اسکانیا و آسترازنکا از جمله افرادی بودند که نخست‌وزیر سوئد را در این سفر همراهی می‌کردند و در عمل این نخستین سفر یک مقام بلند پایه سوئدی پس از میانجی‌گری این کشور در جنگ 8 ساله با عراق در دهه 1980 میلادی محسوب می‌شود. 

هم‌اکنون تغییرات سیاسی در آمریکا و تغییر مواضع این کشور نسبت به برجام و فاصله گرفتن از ایران از جمله موانعی است که بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران با اروپا وجود دارد. نکته قابل توجه این است که اروپا نمی‌خواهد دستاورد سیاسی خود پس از مدتها مذاکرات فشرده را از دست دهد.

مقامات اروپایی در حالی حمایت قاطعی را از برجام صورت داده‌اند که ترامپ این توافق را بدترین توافق تاریخ عنوان کرده است.

اروپایی‌ها نمی‌خواهند آینده خود در یک بازار بکر 80 میلیونی را از دست دهند و حضور یک دولت میانه‌رو در ایران که توانست این کشور را در سال 2013 از انزوا خارج کند به نوعی برای اروپایی‌ها ایجاد انگیزه کرده است.

از سوی دیگر روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که در مذاکرات ایران و 1+5 حضور داشت نیز متحد ایران بوده و از این کشور به شدت حمایت می‌کند. 

به گفته "الیه‌گرانمایه" عضو شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا، اروپایی‌ها خواهان دولتی در ایران هستند که به برجام به طور کامل عمل کرده و با آنها وارد تعامل شود.

به گفته "آنِ‌ لیند" ،وزیر بازرگانی سوئد، پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران بزرگترین شریک تجاری سوئد در خاورمیانه بود و ما امیدواریم که این مسئله مجدداً اتفاق بیفتد.

طی روزهای گذشته، در کنار سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران، مقامات اقتصادی فرانسه نظیر مقامات بلند پایه اقتصادی و سیاسی این کشور نیز به ایران سفر کرده‌اند و مدیران عامل شرکت‌هایی مانند پژو، سیتروئن و رنو در کنار هیوندای کره جنوبی در ایران حضور یافتند.

"جین کریستوف کمار" ،معاون مدیرعامل پژو در امور خاورمیانه و آفریقا، گفت: من طی 2 سال گذشته 25 بار به ایران سفر کرده‌ام.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا سفر اخیر این مقام شرکت پژو تحت تاثیر سخنان ترامپ قرار گرفته است، گفت: این مسئله چه معنی می‌دهد؟ زمان تغییر کرده است. شما باید به دیدن ما در تهران عادت کنید.

تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور مبادلات تجاری ایران-سوئد را در سال 2012 به یک دهم کاهش داد.

در میان توافقاتی که در سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران انجام شد امضای قرارداد 110 میلیون یورویی بین اسکانیا و شرکت عقاب افشان ایران برای ساخت 1350 اتوبوس نیز وجود داشت.

حمید اکبری یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت عقاب ایران گفت: ما در حال مذاکره با 3 بانک سوئدی برای تأمین مالی و فاینانس این توافق هستیم.

از منظر اروپایی‌ها، اقدام برای بهبود روابط تجاری با ایران بخش آسان کار است و در حقیقت اجرای توافقات انجام شده بخش سخت کار خواهد بود چرا که توافق هسته‌ای نتوانسته است بخش مهمی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند و همین امر همچنان بانک‌های بزرگ اروپایی را از تعامل با ایران برحذر می‌دارد.

2 توافق ایران با ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیما که مجموع ارزش آنها حدود 26.6 برآورد می‌شود بزرگترین توافقاتی است که پس از برجام با ایران امضاء شد که با تداوم تحریم‌های آمریکا و مشکلات بر سر راه تأمین مالی آنها به شدت پیچیده شده‌اند.

"لیند" معتقد است دولت ترامپ هیچ همکاری برای تسهیل همکاری سرمایه‌گذاران با ایران انجام نمی‌دهد.

یافتن راهی برای فاینانس همکاری‌های تجاری با ایران در حال حاضر اصلی‌ترین چالش پیش روی اروپایی‌ها در همکاری با ایران است.

این مقام سوئدی تاکید کرد: در حال حاضر آژانس اعتبار صادراتی سوئد در حال تضمین وام‌های کوتاه مدت است اما برای تأمین بلند مدت قراردادها همچنان با مشکل مواجه هستیم. در کنار این مشکلات، بانک‌های داخلی ایران نیز به آرامی در حال طی روند بهبود پس از سالهای طولانی جدایی از ساختار اقتصاد بین‌الملل هستند.

بنا به گفته یک منبع آگاه دولتی فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، وزارت خزانه‌داری فرانسه نیز در حال برنامه‌ریزی برای ارائه وام‌های مستقیم به شرکت‌هایی است که می‌خواهند با ایران همکاری کنند.

گروه تجاری مدف فرانسه دفتر نمایندگی خود را در ایران تأسیس کرده است. 

بانک آلمانی KFW نیز با ارائه وام 1.2 میلیارد یورویی به ایران برای توسعه خطوط ریلی این کشور موافقت کرده و 2 آژانس تأمین اعتبار صادرات SACE و CDP Grup ایتالیا  نیز سال گذشته حجم تضمین صادرات و وام‌های خود برای ایران را به 9 میلیارد دلار افزایش دادند.

نکته قابل توجه این بود که مقامات اروپایی پس از آزمایش موشکی ایران علیرغم اعتراض ترامپ به سرعت اعلام کردند که آزمایشات موشکی ایران ناقض برجام نیست.

"فرانکویس سنماد" سفیر فرانسه در ایران نیز از طرف‌های حاضر در کنفرانس خودروسازی در ایران خواست تا به موفقیت قراردادهای امضاء شده کمک کنند.

وی تاکید کرد: ما آماده‌ایم تا سهم خود از قراردادهای بسته شده را انجام دهیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان