بازدید 4212

اعتراضات دانشجویان ترکیه به خشونت کشیده شد

کد خبر: ۶۶۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 12 February 2017
بیش از یکهزار نفر از معترضان به اخراج دانشگاهیان در ترکیه، مقابل دانشگاههای استانبول و آنکارا تظاهرات کردند که با ورود پلیس به خشونت کشیده شد و دستکم 12 نفر دستگیر شدند.

به گزارش فارس، بیش از یکهزار نفر از از دانشجویان ترکیه در اعتراض به اخراج صدها نفر از دانشگاهیان در تاریخ 10 فوریه، در نزدیکی دانشگاه «آنکارا» تظاهرات برپا کردند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش کرد، با اینحال این تظاهرات با ورود مأموران پلیس ترکیه به خشونت کشیده شد و مأموران پلیس این کشور دستکم 12 نفر را دستگیر کردند و علیه معترضان از گاز اشک‌آور، گلوله های پلاستیکی و آب با فشار قوی استفاده کردند.

طبق این گزارش، مأموران پلیس ترکیه با استفاده از گاز اشک‌آور  و آب فشارقوی، ورودی دانشگاه را مسدود کرد و به سمت آنهایی که تلاش می‌کردند وارد محوطه دانشگاه شوند، گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حین تلاش پلیس برای جلوگیری از ورود معترضان به دانشگاه، درگیری میان معترضان و مأموران پلیس شدت گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک ادامه داد که معترضان شعارهایی علیه حزب حاکم ترکیه یا همان حزب عدالت و توسعه سر می‌دادند و می‌گفتند: «حزب عدالت و توسعه باید پاسخگو باشد» و «شانه به شانه مقابل فاشیسم می‌ایستیم».

خبرگزاری چینی «شینهوا» گزارش کرد که یک صحنه مشابهی در دانشگاه «بوگازیجی» استانبول به وقوع پیوست و 500 نفر به اقدامات سرکوبگری دولت ترکیه اعتراض کردند و اخراج دانشگاهیان را «غیرمنصفانه و غیرقانونی» اعلام کردند.

تازه‌ترین دور اخراج در ترکیه روز سه‌شنبه هفته گذشته زمانی به وقوع پیوست که بیش از 4 هزار و 400 نفر که اغلب کارکنان دولت بودند، جایگاههای شغلی خود را از دست دادند و 330 نفر از آنها از اعضای دانشگاههای ترکیه بودند.

از زمان کودتای نافرجام ژوئیه گذشته ترکیه، دولت این کشور بیش از 125 هزار نفر را از کار تعلیق یا اخراج کرده است و 45 هزار نفر را نیز دستگیر کرده است.

ترکیه معتقد است که «فتح الله گولن» چهره برجسته مخالف دولت ترکیه که در تبعید در آمریکا به سر می‌برد، پشت پرده این کودتا بوده است و به همین دلیل چندین ماه است که هر فرد مظنون به داشتن رابطه با گولن را دستگیر یا اخراج می‌کند.

برخی از دانشگاهیان و اساتید دانشگاههای ترکیه بعد از آن اخراج شدند که درخواستی را به امضا درآورده بودند که خواستار مذاکرات صلح‌آمیز با کردهای «پ ک ک» شده بود.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که در 9 روز گذشته، دستکم 237 نفر دستگیر و 669 نفر بازداشت شده‌اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل