بازدید 5210
۴

برخی قصد دارند با حذف سامانه پنجره واحد گمرکی، رد قاچاق را گم کنند

این سامانه سبب شفافیت ورود و خروج کالا به صورت آنلاین شده؛ این سیستم پیش از ورود هواپیما و یا پهلو گرفتن کشتی از اقلام و کالاهای موجود در آن اطلاع دارند؛ اما معلوم نیست وزیر صنایع چه برنامه ای برای کالاها دارد که تصمیم گرفته این سامانه را به تصرف وزارتخانه خود درآورد؟!
کد خبر: ۶۶۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 09 February 2017
در آغاز هفته جاری بود که نامه ای از وزیر صنعت، خطاب به وزیر اقتصاد در رسانه ها منتشر شد. محمدرضا نعمت زاده در این نامه، خواستار توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی شد و با اشاره به بهره برداری از سامانه جامع یکپارچه مجوزها، از وزیر اقتصاد خواست، ادامه فعالیت سامانه جامع گمرکی متوقف شود.

به گزارش «تابناک»؛ با انتشار این نامه، بسیاری از کارشناسان درخواست وزارت صنعت را غیرحرفه ای و غیراصولی دانستند، زیرا ایجاد سامانه جامع گمرکی، از اختیارات وزارت اقتصاد بوده و پنجره واحد تجارت فرامرزی، یکی از اقدامات کارآمد گمرک برای انجام تشریفات گمرکی، کاهش زمان و هزینه تشریفات و افزایش ریسک قاچاق و مبارزه عملی در این زمینه تلقی شده و باید با اهتمام مسئولان در راستای ارتقا تقویت شود.

همچنین طبق مصوبه خرداد سال جاری ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی ریاست جمهوری، پروژه استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، در حکم یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در امر تجارت و مبارزه با قاچاق کالا بر آن تأکید و تأیید شد.

با این حال، روز گذشته، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، به نامه محمدرضا نعمت زاده واکنش نشان داد و اظهار کرد: مطابق بند «ج» ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 94 ـ که موخر به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است ـ مسئول ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی موضوع ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90، در امور گمرکی در امر تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی است و دستگاه صادرکننده مجوز در امر صادرات، واردات و ترانزیت، موظف هستند نسبت به صدور مجوزهای مربوطه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی مورد اشاره اقدام کنند.

بنابراین، به نظر می‌رسد، علاوه بر اجرای قانون در این زمینه از موازی کاری، افزایش هزینه‌ها و... باید از تفاسیر متعدد جلوگیری و با همدلی و همزبانی از ظرفیت ایجاد شده به نحو شایسته بهره‌برداری شود.

این موضوع همچنین در مجلس شورای اسلامی با واکنش های بسیاری از سوی نمایندگان مجلس نیز مواجه شد، به گونه ای که نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: آقای وزیر می خواهند با این کار، رد کالاهای قاچاق را گم کنند!

نادر قاضی پور با اشاره به نامه نعمت زاده درباره توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی گفت: گمرک با ایجاد این سامانه، سبب شفافیت ورود و خروج کالا به صورت آنلاین شده است. این سیستم پیش از ورود هواپیما یا پهلوگرفتن کشتی از اقلام و کالاهای موجود در آن اطلاع دارد؛ بنابراین، معلوم نیست وزیر صنایع چه برنامه ای برای کالاها دارند که تصمیم گرفته اند، این سامانه را به تصرف وزارتخانه خود درآورد؟!

وی گفت: در این سامانه همه آمار ورودی و خروجی ها از کشور مشخص و همه موارد شفاف و آنلاین قابل رصد است؛ بنابراین، اگر کسی می خواهد این سامانه را قطع یا به وزارت دیگری منتقل کند، قطعا پشت پرده ای دارد و یا می خواهد کالایی را وارد کند که کسی آمار آن را نداشته باشد.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: سامانه پنجره واحد گمرکی، از ایجاد رانت و فساد در واردات و صادرات جلوگیری می کند و به طور کلی باعث شفافیت می شود، ولی با نبود این سیستم، رانت و فساد در یکی از مهم ترین منفذهای اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد؛ بنابراین، گویا نه تنها باید از انتقال یا حذف این سامانه جلوگیری کرد، بلکه باید تمهیداتی اندیشید که این سامانه قوی تر شده و اگر احیانا کسی هم قصد سوءاستفاده از آن را دارد، جلویش گرفته شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴
نباید با مدرنیزاسیون گمرکی مخالفت کرد. اما متولی سامانه نبایدمجری آن باشد. گمرک و فعالیتهای گمرکی باید تحت یک سامانه جامع که از سوی متولی اصلی تجارت یعنی وزارت صنعت و معدن به صورت واحد مدیریت خواهد شد، به انجام برسد. این همان چیزی است که از مفهوم استانداردهای امنیت و تسهیل تجارت و نیز پنجره واحد تجاری بر می آید.
بخاطر مردم و فرزندانمان و آینده همه مردم ایران، دست قاچاقچیان را قطع کنید. پدرشان را درآورید.
این بعضی پشتشون به چی گرمه که هیچکس جلودارشون نیست ؟
من مدير بك واحد صنعتي هستم كه براى توليدى كه ملي هم هست مواد اوليه نياز دارم و وارد ميكنم چه مصيبتها ميكشيم تا چند دست و نفر امضاء و ازمايشگاه وتست هر بار ومكرر بايد بدهيم به جاى أضافه كردن وسخت كردن مسير و قوانين فقط بايدبا متخلفين بشدت برخورد كنند. مگر همه مردم دزد و خلافكارند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار