بازدید 7453
۷

مشکل وزارت صنعت با سامانه گمرکی که قاچاق را کنترل می کند، چیست؟

اوایل هفته جاری، موضوع یک نامه که مربوط به سوم بهمن ماه می شد، شکل رسانه ای پیدا کرد و آغازی شد بر نامه نگاری و اختلاف نظر بین دو وزیر؛ محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت در نامه‌ای به علی طیب نیا، وزیر اقتصاد خواستار توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی شد و در مقابل نیز طیب نیا با ارسال نامه ای مفصل، به این موضوع واکنش نشان داد.
کد خبر: ۶۶۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 08 February 2017
اوایل هفته جاری، موضوع یک نامه که مربوط به سوم بهمن ماه می شد، شکل رسانه ای پیدا کرد و آغازی شد بر نامه نگاری و اختلاف نظر بین دو وزیر؛ محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت در نامه‌ای به علی طیب نیا، وزیر اقتصاد خواستار توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی شد و در مقابل نیز طیب نیا با ارسال نامه ای مفصل، به این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، وزارت اقتصاد و دارايي سامانه جامع گمركي را در سال 93 در قالب پنجره واحد راه‌اندازي كرد. هرچند همين سامانه هم مانند خيلي از طرح‌هاي نوپا ممكن است به لحاظ نرم‌افزاري با مشكلاتي رو‌به‌رو باشد، طرحي است كه فعلا نتايج مثبتي دارد؛ مثلا در دفاتر گمركي، امكان بارگذاري اسناد صوري مربوط به ترخيص كالا امكان‌پذير و همين موضوع سبب شده بود تا مثلا در يكي از اين نمونه‌ها سودجويان براي ترخيص لوازم يدكي خودرو اقدام به استفاده از مجوزهاي صوري سازمان استاندارد كنند، ولي ناكام شدند.

در همين دو سال اخير، سامانه جامع گمركي ٣٤ نوع عمليات گمركي از اظهار تا خروج كالا را بدون مراجعه حضوري ساماندهي كرده و با وجود همه مشكلات در همه بخش‌هاي اقتصاد از دولت گرفته تا بخش خصوصي، همه ضرورت اين كار را پذيرفته‌اند. حتي نتايج اين سامانه، رتبه گمرك ايران را در جايگاه سوم دنيا ارتقا داده است.

شروع ماجرا
 
ماجرا از یک نامه شروع شد. سوم بهمن نامه ای از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت، پیرامون سامانه جامع گمرکی به وزیر اقتصاد نوشته شد و در اوایل هفته جاری شکل رسانه ای پیدا کرد. در این نامه، با اشاره به بهره برداری از سامانه جامع یکپارچه مجوزها، از وزیر اقتصاد خواسته است ادامه فعالیت سامانه جامع گمرکی متوقف شود. بر اساس این نامه، وزیر صنعت از طیب نیا خواسته است، گمرک ایران اطلاعات مربوط به درخواست مجوز جهت ترخیص کالا در فرایندهای واردات، صادرات و ترانزیت به سامانه جامع ارسال کند و نتیاج مورد نیاز را به صورت سیستمی از این سیستم دریافت کند.

بنا بر قانون، کلیه فعالیت های مربوط به تجارت باید با محوریت سامانه جامع تجارت متعلق به وزارت صنعت صورت گیرد؛ اما با توجه به عدم بهره برداری کامل از این سامانه، هیأت دولت تصمیم گرفت فعالیت های تجاری تا گمرک را به وسیله پنجره واحد گمرکی و امور تجاری بعد از گمرک را توسط سامانه جامع تجارت و زیر سیستم های آن انجام گیرد. همچنین پروژه استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه طبق مصوبه خرداد سال جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ریاست جمهوری به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در امر تجارت و مبارزه با قاچاق کالا مورد تأکید و تأیید قرار گرفته است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد، علاوه بر اجرای قانون در این زمینه از موازی کاری، افزایش هزینه‌ها و تفاسیر متعدد جلوگیری و با همدلی و همزبانی از ظرفیت ایجاد شده به نحو شایسته بهره‌برداری شود.

واکنش طیب نیا
 
اما دیروز، وزیر اقتصاد در نامه ای مفصل، به نامه وزیر صنعت واکنش نشان داد. وزیر اقتصاد در بخشی از نامه پنج صفحه‌ای به وزیر صنعت آورده است: مطابق بند «ج» ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 94 که موخر به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، مسئول ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی موضوع ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90، در امور گمرکی در امر تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی است و دستگاه صادرکننده مجوز در امر صادرات، واردات و ترانزیت موظف هستند نسبت به صدور مجوزهای مربوطه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی مورد اشاره اقدام کنند.

در اهم نامه وزیر اقتصاد آمده است: گمرک مجری حداقل 20 کنوانسیون بین‌المللی مندرج در قانون امور گمرکی بوده است... با عنایت به مستندات قانونی فوق‌الذکر سامانه تجارت، ناظر بر شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق بوده، در حالی که پنجره واحد تجاری که توسط گمرک مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، مشتمل بر فرایندهای داخلی و وظایف تخصصی و تشریفات گمرکی از جمله اظهار، ترخیص و مجوزهای لازم و ...است.

طیب‌نیا در بخشی دیگری معتقد است: بنا بر مستندات فوق‌الذکر و استدلال گمرک، دستور دهید در این خصوص موضوع بازنگری شده و از ایجاد چالش و تداخل وظایف اجرایی بین سازمان‌ها و گمرک، ایجاد موازی‌کاری و افزایش هزینه‌های بخش تجارت پیشگیری شود. ضمناً گمرک آمادگی کامل دارد اطلاعات را جهت بهره‌برداری در اختیار وزارت صنعت قرار دهد.



سابقه ماجرا
 
اکبر ترکان، دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهور که در مرداد ماه سال جاری در برنامه تلویزیونی متن ـ حاشیه شرکت کرده‌ بود، در خصوص انتقادات «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت از عملکرد ضعیف مناطق آزاد و حجم بالای قاچاق در این مناطق، اظهار داشت: آقای نعمت‌زاده بدون اطلاع و بی‌هوا حرف می‌زند.

وی در ادامه واکنش‌های خود نسبت به اظهارات وزیر صنعت گفت: آیا خوب است من مطالبی را در خصوص ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم، یکسری مسائل را در خصوص ایشان به زبان آورم.

این همه جنجال بر سر یک توصیه؟
 
همه اینها در حالی است که یک روز قبل از نامه وزیر اقتصاد، معاون وزیر صنعت نامه نعمت زاده به طیب نیا را توصیه خواند و گفت: وزیر صنعت در نامه ای به وزیر اقتصاد نوشته است، با توجه به اینکه گمرک زیر نظر وزارت اقتصاد است، این سازمان نیز مانند سایر سازمان ها می تواند از سامانه صدور مجوز ها استفاده کند.

صادق زاده معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص نامه نعمت زاده به وزیر اقتصاد پیرامون استفاده از سامانه جامع تجارت گفت: مهندس نعمت زاده توصیه کرد با توجه به تدوین سامانه جامع تجارت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این سامانه به طور متمرکز مورد استفاده سازمان های مختلف قرار بگیرد.

در این میان، این پرسش پیش می آید، چرا یک موضوع اقتصادی و با این ابعاد تخصصی، به جای حل و فصل در جلسات کارشناسی و در هیأت دولت شکل رسانه ای به خود می گیرد؟ در حالی که یکی از پایه های اصلی رشد اقتصادی در هر کشور، ثبات و آرامش است و به نظر می رسد اقتصاد کشور در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند این موضوع است و با هیچ توجیهی رسانه ای شدن چنین مسائل تخصصی در سال پایانی دولت یازدهم توجیه پیدا نمی کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۷
بدون هیچ تحقیقی می شه حدس زد که حق با وزیر اقتصاده . تکلیف نعمت زاده که مشخصه
تورو خدا این سامانه رو جمع کنید. از تابناک خواهش میکنم یک گزارش از میزان دفعاتی که این سامانه طی 3 هفته گذشته قطع شده است تهیه کند. فقط سه هفته قبل رو بررسی کنید نمیخواد از اول سال شروع کنید. به خدا ما رو این ندونم کاری ها سکته میده. سامانه قطع میشه بار تجار باید در گمرک بماند تا وصل شود، حالا دیگه فرق نمیکنه این بار فاسد شدنی باشه یا نباشه. کلا دید دستگاه دولتی در تمامی دولت ها به بخش خصوصی به دید پلیس به دزد بوده در حالی که بیشترین و بزرگترین دزدی ها در بدنه خود دولت ها اتفاق افتاده.
اولین باریه که میبینم در یک خبرگزاری راجع به مهندس نعمت زاده کسی جرات میکنه و چیزی مینویسه! امیدوارم جرات انتشار نظر در مورد ایشون هم داشته باشین!
بناک محترم ،و عزیز آیا میدانید ۱۰۰۰ میلیارد تومان ،چقدر پول است ،در حدیثی خواندم ،که امام صادق فرموده اند ،هرکسی از راه حلال درمدت عمرش ،بیش از بیست ،و پنج هزار درهم ،نمتواند پس انداز کند ‌، مگر از ره حرام ؟خوب درهم ،که عیارش طلا میباشد ،به قیمت روز ،چقدر میشود ،آیا گفتهٔ امام صادق را باور دارید ؟ پس دولت مردان ایران ،هر کدام بیش این سرمایه دارند را باید به خزانه ،یا همان بیت المال بر گردانند ،آنوقت است که جامعه بسوی اسلامی شدن میرود ؟ و مردم ایمان می آورند ،
تابناک محترم ،و عزیز آیا میدانید ۱۰۰۰ میلیارد تومان ،چقدر پول است ،در حدیثی خواندم ،که امام صادق فرموده اند ،هرکسی از راه حلال درمدت عمرش ،بیش از بیست ،و پنج هزار درهم ،نمتواند پس انداز کند ‌، مگر از ره حرام ؟خوب درهم ،که عیارش طلا میباشد ،به قیمت روز ،چقدر میشود ،آیا گفتهٔ امام صادق را باور دارید ؟ پس دولت مردان ایران ،هر کدام بیش این سرمایه دارند را باید به خزانه ،یا همان بیت المال بر گردانند ،آنوقت است که جامعه بسوی اسلامی شدن میرود ؟ و مردم ایمان می آورند ،
مشکل این است که اکثر نمایندگی ها خودشون قاچاق وارد میکنند و این سامانه دستشون را رو میکند. از آنجایی که این نمایندگی ها دارای ارتباطی با رده های بالاتر هستند ایشان نمی خواهند مشکلی برای سود نمایندگی ها پیش بیاید
الان حدود ۳ هفته است مواد اولیه کارخانه در گمرک بدلیل مشکل در سامانه قابل ترخیص نیست و هیچ کس هم جوابگو نیست . ای کاش مسولان کشور بجای دستورات تکلیفی موانع تولید را برطرف کنند نه اینکه فقط شعار بدهند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل