بازدید 20517
۱

ترامپ در نخستین گفت‌و‌گو، اردوغان را ناامید کرد

طی مدت زمانی که از آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا می گذرد، وی با شماری از رهبران کشورها گفت و گو داشته است. در جدیدترین مورد، گفت و گوی تلفنی وی با رئیس جمهور ترکیه، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. اما آیا اردوغان در این گفت و گو توانسته ترامپ را به پذیرش درخواست های خود متقاعد سازد؟
کد خبر: ۶۶۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 08 February 2017
طی مدت زمانی که از آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا می گذرد، وی با شماری از رهبران کشورها گفت و گو داشته است. در جدیدترین مورد، گفت و گوی تلفنی وی با رئیس جمهور ترکیه، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. اما آیا اردوغان در این گفت و گو توانسته ترامپ را به پذیرش درخواست های خود متقاعد سازد؟

به گزارش «تابناک»، اواخر شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای وی، تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند. «واشنگتن پست» می نویسد، اردوغان مدتی بود، انتظار این تماس را می کشید تا ترامپ را به خودداری از مسلح کردن نیروهای کرد سوری و همچنین استرداد فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه ای که در آمریکاست، متقاعد کند.

با این حال، به نظر می رسد ترامپ ترجیح داد موضوع بحث را عوض کند، چون به عقیده تحلیلگران، هر دو موضوع می توانست برای دولت آمریکا مسأله ساز باشد. در بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرده، آمده که دو طرف بر تعهد مشترک به مبارزه با تروریسم در همه اشکال تأکید کرده اند و ترامپ نیز بر حمایت از ترکیه به عنوان یک متحد استراتژیک عضو ناتو اشاره و از «کمک ترکیه به ائتلاف ضد داعش» استقبال کرده است.

در جریان مبارزات انتخاباتی، ترامپ از نحوه برخورد اردوغان با کودتای ناکام تابستان گذشته استقبال کرد. وی همچین درباره چشم انداز روابط دوجانبه امیدوارانه صحبت کرد و در یک مصاحبه نیز گفت که امیدوار است ترکیه بتواند کارهای زیادی را در قبال داعش انجام دهد. در آن مصاحبه، ترامپ هیچ اشاره ای به بازداشت های گسترده صورت گرفته در ترکیه پس از کودتا نداشت.

در مقابل، اردوغان نیز از پیروزی ترامپ در انتخابات استقبال و به سرعت از وی دعوت کرد به ترکیه سفر کند. اخیراً نیز اردوغان از انتقاد از ترامپ برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به خاک آمریکا خودداری کرد.

اما با همه این احوال، وقتی بحث خواسته های اصلی و اساسی ترکیه در میان باشد، به نظر می رسد که انعطاف نشان دادن برای ترامپ دشوارتر است. در مورد سوریه، باید اشاره کرد که فرماندهان نظامی آمریکا چندین ماه بر باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا فشار وارد کردند تا اقدام به مسلح کردن کردهای سوریه کرده و آن ها را برای حمله نهایی به رقه آماده کند. این در حالی است که ترکیه همواره نسبت به این موضوع هشدار داده و گفته که کردهای سوریه را بخشی از «پ.ک.ک» می داند.

در حال حاضر، مشاوران نظامی ترامپ هنوز گزینه مسلح کردن کردها را رد نکرده اند، اما در عین حال، مشغول بررسی سایر گزینه ها، از جمله اضافه کردن نیروهای ترکیه ای به ائتلاف نیروهای عربی مورد حمایت آمریکا در سوریه هستند.

افزون بر این، ترامپ احتمالاً با درخواست اردوغان برای استرداد گولن نیز مشکل دارد. زمانی که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ با انتشار مقاله ای در روز انتخابات آمریکا، گولن را یک شخصیت افراطی خوانده و خواستار خودداری آمریکا از پناه دادن به وی شد، بسیار خوشحال شدند.

با این حال، تصمیم درباره اینکه آیا مدارک ترکیه برای استرداد گولن کافی است یا خیر، بر عهده وزارت دادگستری است. حتی اگر این وزارتخانه پیشنهاد چنین اقدامی را بدهد نیز تصمیم نهایی باید به تصویب یک دادگاه فدرال آمریکا برسد تا گولن بتواند در آنجا در صورت تمایل، درخواست تجدیدنظر بدهد. این روند می تواند چند ماه و حتی چند سال طول بکشد.

به این ترتیب، به نظر می رسد هرچند در شرایط کنونی رؤسای جمهور هر دو کشور ترجیح دادند نقطه تمرکز خود را بر اشتراکات و موارد مورد توافق قرار دهند، رویکرد عملی ترامپ هنوز نتوانسته آن گونه که اردوغان در ابتدا انتظار داشت، موجبات خرسندی وی را فراهم کند و همین امر، می تواند بر روند کلی روابط دو کشور در دوره ترامپ تأثیرگذار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
مقامات ترکیه در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان اظهار نگرانی کردند و گفتند آمریکا پیدایش خود را فراموش نکند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی