بازدید 3667
دبیر ستاد انتخابات کشور خبر داد:

بیش از یک میلیون نفر عوامل اجرایی انتخابات96

دبیرستاد انتخابات کشور از بررسی 97 ماده از 164 ماده لایحه جامع قانون انتخابات در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت خبر داد و گفت: جلسات فوق العاده برای بررسی این لایحه تشکیل می شود که ممکن است کمتر از یک ماه دیگر نهایی و برای تصویب به جلسه هیات دولت ارسال شود.
کد خبر: ۶۶۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 04 February 2017
 به گزارش ایرنا، علی پورعلی مطلق روز شنبه درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه جامع قانون انتخابات که پیش نویس آن از سوی وزارت کشور تدوین شده است، افزود: این لایحه 164 ماده ای در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت در حال بررسی است که بیش از 97 ماده آن در این کمیسیون بررسی و تایید شده و بقیه مواد آن نیز پس از تایید به دولت ارسال می شود که پس از تصویب هیات دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.
وی ادامه داد: ممکن است بررسی این لایحه کمتر از یک ماه دیگر نهایی شود که اگر به این انتخابات رسید خیلی خوب می شود اما اگر نرسید هم یک قانون جامع برای انتخابات داریم که براساس سندهای بالادستی و سیاست های کلی نظام و قانون اساسی تدوین شده که یک قانون جامع و وافر خواهد بود.
دبیر ستاد انتخابات کشور از شاخص های لایحه جامع قانون انتخابات را تبدیل چهار قانون انتخابات به یک قانون عنوان کرد و اظهارداشت: این چهار قانون با حدود 900 ماده به 164 ماده تبدیل می شود، بحث اجرا و نظارت نیز در این لایحه به شفافیت دیده شده و سیاست های کلی نظام در بحث انتخابات که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد در آنجا لحاظ شده است.
پورعلی مطلق افزود: همچنین در این لایحه به بحث شفاف سازی منابع مالی انتخابات و نقش آفرینی احزاب در انتخابات توجه شده است.

**شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری تا 53 هزار شعبه و انتخابات شوراها تا 65 هزار شعبه
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به طور کلی تاکنون چه فرآیندی برای برگزاری انتخابات سال آینده دنبال کرده اید؟، یادآور شد: در 29 اردیبهشت ماه سال آینده سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را داریم که هر کدام از این انتخابات فرآیند خاص خود را دارد و دارای قوانین خاصی است.
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: براساس جدول زمانبندی فرآیند انتخابات نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هشت اسفندماه آغاز می شود که دستور شروع انتخابات، نام نویسی و تشکیل هیات های اجرایی در همین روز خواهد بود.
پورعلی مطلق افزود: همچنین برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا براساس جدول زمانبندی نام نویسی از داوطلبان از 30 اسفند 1395 تا 6 فروردین 1396 بود که با توجه به این که ممکن بود در کیفیت و کمیت انتخابات تاثیر داشته باشد طرحی از صورت نمایندگان مطرح شد که با تصویب این طرح مجلس زمان نام نویسی به یک هفته زودتر تغییر پیدا کرد بنابراین در صورت تایید این طرح دستور آغاز فرآیند انتخابات شوراهای اسلامی از 18 اسفند خواهد بود.
وی ادامه داد: هیات اجرایی مرکزی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز 11 اسفندماه 1395 تشکیل می شود اما در شهرستان ها و حوزه های انتخابیه از 22 فروردین 1396 دستور شروع فرآیند انتخابات ریاست جمهوری داده می شود و همزمان نام نویسی را به مدت پنج روز خواهیم داشت.
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان این که فرآیندهای هر سه انتخابات با هم تفاوت دارند و تنها زمان روز اخذ رای مشترک است، گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری براساس قانون ممکن است 53 تا 55 هزار شعبه اخذ رای داشته باشیم که توسط هیات های اجرایی در شهرستان تصویب می شود.
پورعلی مطلق افزود: در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز شعب اخذ رای تا 65 هزار خواهد بود.

**داوطلبان انتخابات شوراها زمان نام نویسی گواهی عدم سوء پیشینه همراه داشته باشند
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی فرمانداران از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خواسته اند از هم اکنون نسبت به دریافت گواهی سوء پیشینه اقدام کنند آیا در این زمینه دستور ابلاغ شده است؟، اظهارداشت: چنین دستوری داده نشده است اما در قانون انتخابات شوراهای اسلامی یکی از شرایط ذکر شده برای داوطلبان عدم سوء پیشینه است که داوطلبان باید در زمان نام نویسی به همراه داشته باشند و به فرمانداری ها و بخشداری ها ارایه کنند.

** برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی بر اساس نتایج سرشماری سال 95
دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به این سوال که انتخابات شوراهای اسلامی در چه تعداد شهر و روستا برگزار می شود و تعداد اعضای شورا چقدر است؟، گفت: انتخابات شوراهای اسلامی در هزار و 245 شهر و بیش از 37 هزار و 800 روستا برگزار می شود که در شهرها بیش از 150 هزار نفر انتخاب می شوند.
پورعلی مطلق افزود: شوراهای اسلامی روستاها حداقل سه نفر و شوراهای اسلامی شهرها نیز از پنج نفر تا 21 نفر خواهد بود که 21 نفر مربوط به شهر تهران است.
وی ادامه داد: برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تعداد اعضای شوراها براساس نتایج سرشماری سال 1395 خواهد بود که در این زمینه جلساتی را با مرکز آمار برگزار می کنیم تا آمار نهایی را دریافت کنیم و متناسب با آن برنامه ریزی و اعلام می شود.

** بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات 96
دبیرستاد انتخابات کشور همچنین در خصوص تعداد عوامل اجرایی برگزار کننده انتخابات سال آینده گفت: برای برگزاری سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر عوامل اجرایی خواهیم داشت که در حال حاضر کار آموزش آنان در حال انجام است.
پورعلی مطلق یادآور شد:نخستین انتخابات میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه مراغه و عجب شیر و اهر و هریس در استان آذربایجان غربی، در حوزه انتخابیه اصفهان و در حوزه انتخابیه بندرلنگه، پارسیان و بستک در استان هرمزگان برگزار می شود.
وی ادامه داد: در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو حوزه انتخابیه ابطال آرا، یک حوزه انتخابیه رد صلاحیت و یک حوزه نیز فوت نامزد منتخب را داشتیم.

**رصد تبلیغات زودهنگام داوطلبان احتمالی انتخابات 96
دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین در خصوص رصد تبلیغات زودهنگام برخی از داوطلبان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی اظهارداشت: ستاد انتخابات کشور به طور کامل تحرکات داوطلبان احتمالی و طرفداران آنان را رصد می کند و آنجایی که باید تذکر می دهد و آنجایی که احساس کنیم، تخلفی صورت گرفته براساس قانون و مقرراتی که در قانون وجود دارد برخورد می شود.
پورعلی مطلق افزود: تبلیغات نامزدها پس از نام نویسی در زمان مشخص شده امکان پذیر است اما در حال حاضر افرادی بدون عنوان در محافل و مجالس سخنرانی می کنند که این مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: تا کنون گزارشی مبنی بر این که کسی با عنوان نامزد در محافل و جلسات حضور پیدا کرده باشد، نداریم. با توجه به این که کمتر از چهار ماه تا زمان برگزاری انتخابات باقی مانده است این انتظار را باید داشته باشیم که این تحرکات صورت بگیرد.
دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی تاکنون 35 انتخابات برگزار کردیم که هم داوطلبان و هم مردم به وظایف خود آشنایی دارند، مردم ما فهیم هستند و می دانند در حال حاضر زمان شروع انتخابات نیست و در زمان لازم تبلیغات داغ و حضور مردم بیشتر خواهد شد.
پورعلی مطلق افزود: در انتخابات گذشته 62 درصد شرکت کردند که از میانگین کشوری دو درصد افزایش پیدا کرد و مطمئن هستم در انتخابات سال آینده مشارکت خوبی و بالایی در انتخابات خواهیم داشت.

**انتخابات 96 رقابتی و با مشارکت بالا خواهد بود
دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این که تاکنون نامزد سرشناسی برای انتخابات سال آینده مطرح نیست و ممکن است نامزد چهره به میدان نیاید و این در میزان مشارکت تاثیرگذار باشد، تحلیل شما چیست؟، گفت: براساس سوابقی که از گذشته داریم بسیاری از این چهره هایی که به نظر شما خیلی مطرح نیستند، زمان ثبت نام آمدند و رای هم آوردند یعنی سه ماه قبل شاید اسمی از آنان نبوده است.
پورعلی مطلق افزود: چون تا روز اخذ رای چهار ماه زمان داریم مطمئن هستم فضای انتخابات یک فضای رقابتی و خوبی خواهد بود و مشارکت بالا را خواهیم داشت.

**تعرفه های انتخابات 96 با 14 کد امنیتی 
وی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته برای تهیه اقلام مورد نیاز انتخابات یادآور شد: 10 اقلام مورد نیاز انتخابات از قبیل تعرفه، صندوق، مهر، هولوگرام و فرم های مربوطه تهیه شده یا در حال تهیه است.
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: برای انتخابات سال آینده بیش از 200 میلیون تعرفه باید چاپ کنیم که هر تعرفه 14 کد امنیتی دارد و قابل جعل کردن نیست.
پورعلی مطلق افزود: تمامی فرآیندهای برگزاری انتخابات را با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و شورای نگهبان توافق کردیم و با تمام دستگاه ها و مراجع ذی صلاح جلسات مداوم برگزار شد و آمادگی لازم برای برگزاری روند انتخابات براساس حدول زمان بندی وجود دارد.

** روزهایی نهایی تصمیم گیری درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات 
وی درباره برگزاری انتخابات سال آینده به صورت تمام الکترونیکی اظهارداشت: تصمیم درباره الکترونیکی برگزار کردن انتخابات روزهای نهایی خود را طی می کند، نشست های بسیار خوبی با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی داشتیم که آن ها بسیار علاقه مند هستند و یکی از طرح های مجلس نیز این بود که وزارت کشور می تواند با هماهنگی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در حوزه های انتخابیه صندوق های الکترونیکی بگذارد.
دبیرستاد انتخابات کشور گفت: با شورای نگهبان نیز همکاری می کنیم و جلسات کارشناسی به طور مستمر برگزار می شود، تا کنون نظر نهایی را اعلام نکرده اند ولی یک سری توافقاتی در حال انجام است. اگر بتوانیم نظرات آنان را تامین کنیم این دوره تعدادی از شعب اخذ رای منتخب ما به صورت تمام الکترونیکی برگزار می شود.

** آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی در 10 هزار شعبه
پورعلی مطلق افزود: ما نمی توانیم انتخابات را در تمامی شعب اخذ رای به صورت تمام الکترونیکی برگزار کنیم اما براساس ظرفیتی که وجود دارد حداقل بیش از 10 هزار شعبه را به صورت تمام الکترونیکی برگزار می کنیم.
وی ادامه داد: همچنین اگر تعامل وجود داشته باشد می توانیم آرا 30 درصد از واجدین شرایط را به صورت الکترونیکی دریافت کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی