بازدید 3007
تحولات سوریه در 24 ساعت گذشته؛

از آزادی ۲۵۰ کیلومتر مربع در شرق حلب تا پیشروی های چشمگیر ارتش سوریه در الباب

سوریه در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات میدانی و سیاسی زیادی بوده است. در این میان شاید مهم ترین تحول پیشروی های چشمگیر ارتش سوریه در الباب باشد.
کد خبر: ۶۶۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹ 03 February 2017
  به گزارش تابناک، سوریه در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات میدانی و سیاسی زیادی بوده است. در این میان شاید مهم ترین تحول پیشروی های چشمگیر ارتش سوریه در الباب باشد.
 
حمله داعش به فرودگاهی در جنوب شهر حلب دفع شد
 
السومریه نیوز- جنبش مقاومت اسلامی «النجباء» عراق روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله داعش به فرودگاهی در جنوب شهر حلب سوریه را دفع کرده است.

در این بیانیه آمده است که گروهی از نیروهای النجباء با پشتیبانی نیروهای ارتش عربی سوریه روز پنجشنبه موفق شدند حمله گسترده داعش به دانشکده هوایی و فرودگاه کویرس در جنوب حلب سوریه را دفع کنند.

بر اساس این گزارش، نیروهای النجباء شماری از عناصر مهاجم و عوامل انتحاری را به هلاکت رساندند و فرودگاه کویرس و دانشکده هوایی هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای النجباء و ارتش سوریه است.

جنبش النجباء همچنین تاکید کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به دژهای بزرگ داعش در اطراف حلب است.

این جنبش روز شنبه گذشته اعلام کرده بود روستایی را در حومه حلب سوریه از چنگ داعش آزاد کرده است.
 
 
 700 تروریست جبهة النصره در هفته‌های اخیر سوریه را ترک کردند
 
 یک عضو بلندپایه اما جدا شده از جبهة النصره اعلام کرده است که در هفته‌های اخیر و همراه با درگیری در میان گروه‌های مختلف در ادلب، 700 عضو جبهة‌ النصره از این گروهک جدا شده و سوریه را ترک کرده‌اند.
 

«ابو محمد صالح الحموی» از فرماندهان جدا شده از گروه جبهة فتح الشام (جفش) یا همان جبهة النصره، شاخه القاعده در سوریه، فاش کرد که از زمان بروز درگیری میان «احرار الشام» و «جبهة النصره» بالغ بر 700 عضو جبهة النصره از سوریه خارج شده‌اند.

او  در صفحه مجازی خود در توئیتر نوشته است که این افراد سلاح خود را تحویل جبهة النصره داده‌ و دیگر حاضر به جنگیدن نیستند و این رقم در حال افزایش است.

این عضو سابق جبهة النصره، در ادامه می‌نویسد: جبهه فتح الشام ارزش خود را در میان اعضایش از دست داده و موجب تفرقه و چند دستگی در «انقلاب» شده است.

الحموی که از فرماندهان رده بالای جبهة النصره بود در سال 2015 از این گروهک جدا شد و از آن زمان تا کنون در توییتر فعال شده و اخبار محرمانه جبهة النصره را فاش می‌کند.

طی هفته‌های اخیر، جبهة النصره، شاخه القاعده در سوریه که خود را دیگر گروهی مستقل می‌داند، با دیگر گروههایی که همکاری وسیعی با ترکیه دارند، دچار اختلاف و درگیری مسلحانه شده است.

در این اختلافات، چند گروهک به النصره و چند گروهک به احرار الشام پیوسته‌اند. پیشتر و در سال 2014 جبهة النصره و احرار الشام با ائتلاف با یکدیگر موفق شدند استان ادلب در شمال غرب سوریه را اشغال کنند اما اختلافات این دو اکنون به آشوبی در شمال سوریه میان تروریست‌ها تبدیل شده است.
 
 پیشروی های برق آسای ارتش سوریه در الباب
 
 ارتش سوریه طی روزهای گذشته پیشروی های چشمگیری در اطراف شهر استراتژیک الباب در شمال این کشور داشته است.
 

شهر الباب در شمال سوریه و در ۳۸  کیلومتری از شهر حلب واقع شده است. ساکنان شهر الباب کشاورز، صنعتگر و تاجر هستند و محصولات لبنی به دیگر شهرهای سوریه صادر می کنند.

شهر الباب از شهرهای قدیمی و تاریخی سوریه و متعلق به زمان رومی هاست. این شهر پنج منطقه اصلی شامل؛ باب القدیم، منطقه شمالی، منطقه غربی، شرقی و جنوبی است که در هر یک از این مناطق، محله هایی قرار دارند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ تعداد ساکنان آن ۳۰۰۸۸۹ نفر بوده است.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۱ حدود صد هزار نفر در این شهر بودند و به علت اینکه در مقایسه با دیگر مناطق از آرامش برخوردار بود تعدادی از آوارگان از مناطق دیگر حلب به آنجا رفتند. امروزه بر اساس گزارش رسانه ها، بیشتر ساکنان آن را اعراب سنی و اقلیت کُرد تشکیل می دهند. در سال ۲۰۱۲ نیروهای دولتی از آن خارج شدند و شورشیان بر آن مسلط شدند و در ژانویه ۲۰۱۴ نیز تروریستهای تکفیری داعش بر آن مسلط شدند.

از نوامبر ۲۰۱۵ هنگامی که ارتش سوریه فرودگاه نظامی کویرس را پس گرفت در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر الباب قرار گرفت همواره حملات هوایی از سوی ارتش سوریه به مواضع داعش در این شهر می شد اما سیطره بر آن اولویت نبود.
پیشروی های برق آسای ارتش سوریه
به هر حال شهر الباب از اهمیت استراتژیکی برخوردار  است این شهر در ۳۰ کیلومتری مرز با ترکیه قرار دارد و از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است زیرا غرب سوریه را به شرق آن متصل می کند. در مسیر استانهای لاذقیه، حلب، الرقه، الحسکه ودیگر مناطق شرقی قرار دارد.

از سویی از مهمترین مراکز داعش محسوب می شود و مناطق شمال حلب را به الرقه مرتبط می کند.از حیث نظامی حلقه اتصال نظامی استراتژیک میان مناطق تماس کنونی در سوریه است.

ارتش سوریه اخیرا و پس از دستاورد مهم در حلب، در حال پیشروی به شهر راهبردی الباب استارتش سوریه اخیرا و پس از دستاورد مهم در حلب، در حال پیشروی به  سوی شهر راهبردی الباب است و بر اساس گزارش های رسانه ها، در هفت کیلومتری این شهر قرار دارد و موفق به پیشروی های جدید شده است.

این پیشروی های سریع ارتش سوریه در شرایطی رخ می دهد که ارتش ترکیه در برابر داعش در شهر الباب سوریه نتوانست کاری از پیش ببرد. البته به اعتقاد برخی از تحلیلگران بخشی از این ناتوانی نظامیان ترکیه به وقایع پس از کودتای نافرجام سال گذشته میلادی ترکیه نیز مربوط می شود که بر ارتش این کشور تاثیر گذاشته است.

اما آنچه ترکیه را نگران می سازد تسلط کردهای سوری بر این شهر است و از همین رو در جریان مذاکرات و رایزنی با مقامات روس به دنبال این است که مانع از این سناریو شود و روسها نیز اطمینان داده اند که روند آزاد سازی الباب با همکاری کردها و هماهنگی با آنها نخواهد بود.

بیانیه ارتش سوریه درباره دستاوردهای حومه حلب
 
  ارتش سوریه با صدور بیانیه ای به تشریح دستاوردهای نیروهای مسلح این کشور و همپیمانان ضد داعش پرداخت.

به گزارش  سانا، فرماندهی ارتش سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ارتش سوریه به همراه همپیمانان عملیات گسترده ای را ضد داعش در شمال شرق حلب آغاز کرده اند و طی ۲۰ روز موفق به آزاد سازی ۳۲ منطقه شده اند.

در این بیانیه آمده است: نیروها در جریان عملیات موفق به درهم شکستن محکم ترین دژهای داعش شدند و صدها بمب و ادوات بمبگذاری شده را منهدم و دهها تونل داعش در منطقه را تخریب کردند و خسارات و تلفات سنگینی به تکفیری ها وارد کردند.

ارتش سوریه بیان کرد: این دستاورد سبب توسعه دایره امنیتی اطراف شهر حلب است. ارتش سوریه با این عملیات مناطق تحت کنترل خود را در حومه حلب وسعت بخشید و برخی راههای مواصلاتی را تحت کنترل قرار داد.

در پایان بیانیه بر ادامه عملیات ضد تروریستها تاکید شده است.

  آزادی ۲۵۰ کیلومتر مربع در شرق حلب
 
فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد که نیروهای مقاومت ۳۲ روستا و مزرعه را در مساحتی به طول ۲۵۰ کلومتر مربع در شمال شرق حلب آزاد کردند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد که نیروهای این کشور و نیروهای مقاومت 32 روستا و مزرعه را در شمال شرق حلب آزاد کردند.

فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مساحت منطقه آزاد شده به 250 کیلومتر مربع می‌رسد.

بر اساس بیانیه نیروهای مسلح سوریه این دستاورد نظامی در حومه شرقی حلب سرآغازی برای گسترش عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش خواهد بود.

همچنین فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه تاکید کرد که دستاورد نظامی در حومه شرقی حلب دایره امنیتی در اطراف حلب را تقویت خواهد کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار