بازدید 10291
۶

نخستین نشانه‌های رویکرد دولت ترامپ به سوریه و حمایت از معارضین

طی مدت زمانی که از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا می گذرد، بحث های فراوانی درباره رویکردی که وی در قبال سوریه در پیش خواهد گرفت، وجود داشته است. در این میان، هرچند برخی از سیاست وی مبنی بر کاهش مداخله خارجی سخن می گفتند، در نخستین اقدام، دولت جدید آمریکا، حمایت از معارضین سوری را افزایش داده است.
کد خبر: ۶۶۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 01 February 2017
طی مدت زمانی که از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا می گذرد، بحث های فراوانی درباره رویکردی که وی در قبال سوریه در پیش خواهد گرفت، وجود داشته است. در این میان، هرچند برخی از سیاست وی مبنی بر کاهش مداخله خارجی سخن می گفتند، در نخستین اقدام، دولت جدید آمریکا، حمایت از معارضین سوری را افزایش داده است.

به گزارش «تابناک»؛ ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، حمایت خود را از معارضین سوری افزایش داده و برای نخستین بار، خودروهای زرهی در اختیار آنها قرار داده است. ادعا شده که هدف از این کار، افزایش توان این گروه ها برای مبارزه با داعش در پایتخت خلافت خودخوانده این گروه، یعنی رقه است؛ گروهی که این خودروها را دریافت کرده، ائتلاف «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که کردها اکثریت آن را تشکیل می دهند.

«رویترز» ضمن بیان این خبر به نقل از یک منبع نظامی کرد می نویسد: مرحله بعدی عملیات رقه، پاکسازی همه جاده های منتهی به شهر، از جمله مسیری است که به سمت دیرالزور، یکی دیگر از پایگاه های داعش در سوریه می رود. به نوشته این خبرگزاری، احتمال می رود، ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه از اهمیت قابل توجهی در استراتژی دولت ترامپ در قبال سوریه برخوردار باشد.

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرده تحویل خودروهای زرهی، یک پیشرفت قابل توجه در حمایت آمریکا از این گروه است که خود از نشانه های رویکرد دولت جدید آمریکا به شمار می رود. ترامپ پیشتر اعلام کرده که مبارزه با داعش، اولویت اصلی وی را در سوریه تشکیل می دهد.
این سخنگو افزوده: «پیش از این ما به این شکل کمک دریافت نمی کردیم. ما تنها سلاح سبک و مهمات دریافت می کردیم. نشانه هایی از حمایت کامل دولت جدید آمریکا از نیروهای ما وجود دارد؛ بیش از گذشته».

در طرف مقابل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته، خودروهای زرهی در اختیار «ائتلاف عربی سوریه» قرار گرفته که خود بخشی از ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه است. به گفته وی، این خودروها به آن ها کمک می کند، در مقابل خطر تله های انفجاری داعش مقاومت کرده و به سوی رقه پیش بروند. با این حال، وی تأکید کرده که هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال معارضین رخ نداده است.

این مقام پنتاگون در ادامه تأکید کرده، کمک های آمریکا تنها در اختیار ائتلاف عربی سوریه قرار می گیرد. این تأکید بدان سبب است که طی ماه های گذشته، استراتژی آمریکا در قبال سوریه سبب ناخرسندی ترکیه شده است. ترکیه ضمن مرتبط دانستن کردهای سوریه و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) به یکدیگر، از حمایت آمریکا از کردهای سوری به شدت انتقاد کرده است.

این در حالی است که ترامپ، پس از آنکه در سخنرانی مراسم تحلیف خود بر ضرورت از میان بردن داعش و گروه های مشابه آن تأکید کرد، طی یک فرمان اجرای به پنتاگون دستور داده برنامه ای را برای پیشرفت در نبرد با داعش طی سی روز تهیه کنند.

از ماه نوامبر تاکنون، ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه عملیاتی را با هدف آزادسازی رقه آغاز کرده است. دو مرحله نخست عملیات، بر تحت کنترل گرفتن مناطق شمالی و غربی رقه متمرکز بود که با هدف تحت محاصره قرار دادن شهر انجام گرفت. گفته می شود که مرحله سوم عملیات ناظر بر آزادسازی مناطق باقی مانده در پیرامون شهر، از جمله جاده رقه به دیرالزور است.

در عین حال، با توجه به اهمیت بالای رقه برای داعش و ضربه ای که این گروه از سقوط احتمالی این شهر متحمل خواهد شد، بسیاری بر این باورند که نبرد برای تحت کنترل گرفتن کامل این شهر به هیچ وجه آسان نخواهد بود. از سوی دیگر، منابع کرد می گویند، طی چند روز آینده، عملیاتی جدید در رابطه با رقه انجام خواهد گرفت و اکنون نیروها مشغول آماده سازی برای این امر هستند.

بر اساس گزارش های میدانی، نیروهای دموکراتیک سوریه تا حدود یک کیلومتری سد فرات در غرب رقه پیش رفته اند؛ اما هنوز موفق به گرفتن کنترل این سد از داعش نشده اند. یکی از مسائل مهم در این زمینه آن است که با توجه به حساسیت محل و احتمال تخریب سد، امکان استفاده از نیروی هوایی علیه داعش در این منطقه وجود ندارد. تاکنون جنگنده های ائتلاف وظیفه پوشش هوایی عملیات های نیروهای دموکراتیک سوریه را بر عهده داشته اند.

تعداد بازدید : 18
دانلود 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶
نیروهای دموکراتیک سوریه!!!!!!
تا کور شود هر انکس که نتواند دید
خوب این سیاست به سود ما هم هست
بسیار عالی
معارضین سوری مگر ملت سوریه نیستند؟؟؟ اینطور که شما تفسیر میکنید پس تمام مردم سوریه تروریست هستند وفقط شخص اسد مظلومه!!!!
درود بر دونالد ترامپ که تمامی اقداماتش در خاورمیانه به نفع ملت تاریخی کرد خواهد بود....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل