بازدید 2338

دردسر ترامپ براي سوپراستارهای ورزش ايراني

کد خبر: ۶۶۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 31 January 2017
يك دستور كه از فرداي همان روز براي خيلي‌ها دردسر‌ساز شد. ترامپ قانوني را اجرايي كرد كه براساس آن اتباع هفت كشور از جمله ايران نمي‌توانند به آمريكا سفر كنند. تصميمي كه از همان لحظه اجرا، با واكنش‌هاي زيادي روبه‌رو شد. از چهره‌هاي سياسي، هنري، فرهنگي و اجتماعي آمريكا گرفته تا شخصيت‌هاي برجسته دنيا از جمله سران كشورهاي آلمان و انگلستان. 

به گزارش تابناک ورزشی و نوشته تماشاگران امروز ، واكنش‌ها منفي بود و حتي ترامپ روز گذشته تا حدودي از مواضع خود عقب‌نشيني كرد و گفت: «فعلا اين قانون تا 90 روز ادامه خواهد داشت و پس از آن بررسي‌هاي لازم در خصوص افرادي كه مي‌توانند به خاك آمريكا وارد شوند انجام خواهد شد.»
اين تصميم جديد رئيس جمهور آمريكا در حالي اجرايي شده است كه مشكلات زيادي را براي خيلي از مردم در نقاط مختلف جهان، به خصوص چهره‌هاي ورزشي به وجود آورده است. مثل حضور كشتي‌گيران آمريكايي در جام جهاني‌ ايران يا مشكلي كه براي «مو فرح» قهرمان مشهور المپيكي آمريكا در راه بازگشت به اين كشور براي ملاقات با خانواده‌‌اش پيش آمد. اين اتفاق در حالي افتاده است كه در ايران هم چهره‌هاي ورزشي زيادي هستند كه گرين كارت آمريكا را دارند و با اين تصميم دونالد ترامپ بايد راهي يكي از فرودگاه‌هاي آمريكا شوند و پس از انجام تحقيقات لازم، مجوز ورودشان به سرزمين يانكي‌ها صادر شود. 

علي دايي، خداداد عزيزي، مجيد صالح، افشين پيرواني، وحيد طالب‌لو، احمدرضا عابدزاده، امير قلعه‌نويي، آرش برهاني، كريم باقري، داريوش يزداني، اميرحسين پيرواني، منصور ابراهيم‌زاده، مهدي مهدوي‌كيا، محمد خاكپور، حشمت مهاجراني، فرهاد كاظمي، مشحون (رئيس فدراسيون بسكتبال) و خيلي از چهره‌هاي ورزشي ديگر ايران، گرين كارت آمريكا دارند كه براي آن تقريباً رقمي در حدود 30 هزار دلار به وكيل پول داده‌اند. اين در حالي است كه ثروت 500 هزار دلاري، يكي ديگر از لازمه‌هاي اعطاي گرين كارت است و نفراتي كه نام آنها آورده شد براي اينكه كارت سبزشان باطل نشود، بايد سالي 10 روز را در آمريكا زندگي كنند. 

جالب اينجاست كه شخصي مثل عابدزاده بايد در آمريكا ماندگار شود و اگر بنا باشد به ايران بيايد ديگر اجازه بازگشت به اين كشور را نخواهد داشت. او كه در آنجا آموزش دروازه‌باني مي‌دهد يا بايد كار و زندگي‌‌اش در آمريكا را انتخاب كند يا به ايران برگردد و قيد بازگشت به اين كشور را بزند. دايي هم تقريباً همين شرايط را دارد. او كه تصميم گرفته بود كارهاي تجاري‌‌اش را در لس‌آنجلس به سرانجام برساند، ديگر نمي‌تواند سالي دو، سه بار به آمريكا برود و برگردد. 

اين شرايط براي مشحون (كه هر دو، سه ماه يك بار به آمريكا سفر مي‌كند)، كريم باقري (كه هر سال عيد معمولاً با خانواده به آمريكا مي‌رود) يا افشين پيرواني و ساير چهره‌هاي ورزشي ايران يكي است و تا زماني كه دستور ترامپ لغو نشود، آنها نمي‌توانند به اين كشور سفر كنند. نكته ديگري كه وجود دارد اين است كه تيم ملي تيراندازي، يا تيم ملي وزنه‌‌برداري هم، اگر همين شرايط وجود داشته باشد، از حضور در مسابقات جهاني خود كه به ميزباني آمريكا برگزار مي‌شود محروم خواهند شد، مگر اينكه قانون جديدي تصويب شود تا اين چهره‌ها را از قانون تصويب شده مبرا كند.
 
چرا پورحيدري در آمريكا نماند
فريده شجاعي، همسر منصور پورحيدري، با اشاره به تصويب قانون جديد در آمريكا و اينكه ايراني‌ها اجازه حضور در اين كشور را نخواهند داشت، خاطره جالبي را از پدر معنوي استقلالي‌ها تعريف مي‌كند. او مي‌گويد: «عشق به استقلال، عشق به ايران و فوتبال براي او دلي بود. پدر و مادر منصور در سوئد زندگي مي‌كردند و همان جا هم فوت شدند. برادرانش در آمريكا هستند و از همان ابتدا براي ما دعوت‌نامه فرستادند كه پيش آنها برويم. ما حتي در دبي بوديم كه آنجا به ما گفتند برويم آمريكا. آن زمان در ايران جنگ بود و همه مي‌گفتند چرا مي‌خواهيد برگرديد، اما حرف منصور اين بود كه بچه‌‌اش بايد ايراني باشد و در ايران به دنيا بيايد. شايد باور نكنيد من كه باردار بودم با پارتي‌بازي سوار هواپيما شدم.»

شجاعي ادامه داد: «چهار سال پيش، دوباره دعوت‌نامه‌اي براي ما آمد. وارد آمريكا كه شديم در فرودگاه به منصور نامه‌اي دادند كه در آن نوشته شده بود كه باعث افتخار ماست كه آدمي مثل شما وارد كشورمان شده است و ما مي‌توانيم از دانش شما استفاده كنيم. روز دومي كه در آمريكا بوديم، نامه‌اي از باشگاه گالكسي به دست ما رسيد كه شما افتخار بدهيد و بياييد باشگاه ما را سر و سامان بدهيد. منصور نماند. مي‌گفت آمده‌ام تا برادرم را ببينم و برگردم. دو هفته بيشتر آنجا نمانديم و برگشتيم. گرين كارتش باطل شد. حتي اقامت سوئد را هم داشتيم، اما يك روز هم نماند. فقط رفت و پدر و مادرش را ديد و برگشت. منصور با عشق به ايران زندگي كرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل