بازدید 10402
۳

چرا رهبران کشورهای عربی به تصمیم ترامپ اعتراضی نمی‌کنند؟

در حالی که فرمان مهاجرتی اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، موجی از خشم را در سرتاسر جهان، به ویژه مسلمانان برانگیخته، رهبران برخی کشورهای عرب منطقه، در تلاش برای هرچه نزدیک تر کردن خود به دولت جدید آمریکا هستند؛ این موضوعی است که از چشم تحلیلگران دور نمانده و نسبت به عواقب آن هشدار داده شده است.
کد خبر: ۶۶۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 31 January 2017
در حالی که فرمان مهاجرتی اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، موجی از خشم را در سرتاسر جهان، به ویژه مسلمانان برانگیخته، رهبران برخی کشورهای عرب منطقه، در تلاش برای هرچه نزدیک تر کردن خود به دولت جدید آمریکا هستند؛ این موضوعی است که از چشم تحلیلگران دور نمانده و نسبت به عواقب آن هشدار داده شده است.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» در مطلبی به موضوع روابط کشورهای عربی با آمریکا پرداخته و می نویسد، هرچند بسیاری در جهان عرب، از تصمیم ترامپ برای منع ورود مسلمانان خشمگین هستند، برخی از مهمترین رهبران جهان عرب، چنین رویکردی ندارند. در حقیقت رهبران آن دسته از کشورهای عربی که نامشان در فهرست ممنوعیت ورود به آمریکا نیست، سکوت کرده اند. دلیل این امر ساده است: امید آن ها به همکاری ترامپ برای مقابله با ایران و همچنین مواجهه با تهدید افراط گرایی.

با این حال، برخی افراد نزدیک به حوزه سیاست خارجی آمریکا که ارتباطاتی با کشورهای خاورمیانه دارند، هشدار می دهند که دولت های عرب طرفدار ترامپ در حال انجام بازی خطرناکی هستند، زیرا صرفاً بر ناخرسندی طولانی مدت خود از رویکرد دولت سابق آمریکا به رهبری باراک اوباما متمرکز شده اند، بدون اینکه پیامدهای روابط نزدیک با ترامپ را در نظر بگیرند.

برایان کاتولیس، پژوهشگر «مرکز پیشرفت آمریکایی» در این زمینه می گوید: «یک نقطه کور بزرگ وجود دارد. من بر این باورم که با چیزی بیش از خیال پردازی و نادیده گرفتن حقایق درباره تعصب ضد اسلامی ترامپ مواجه هستیم».

از میان رهبران عرب، ملک عبدالله، پادشاه اردن، روز گذشته به آمریکا سفر کرده و قرار است با ترامپ دیدار کند. هرچند روز گذشته وی در جریان دیدار با معاون اول ترامپ، به موضوع ممنوعیت ورود مسلمانان اشاره کرده و مسلمانان را قربانیان نخست ترور دانسته، اما این به معنای محکوم کردن کار ترامپ نیست. بسیاری از تحلیلگران نیز بر این باورند که عبدالله به عنوان متحد قدیمی آمریکا، انتقادات خود را از همین حد فراتر نخواهد برد.

پیش از سفر ملک عبدالله هم ترامپ تلفنی با ملک سلمان، پادشاه سعودی و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی گفت و گو کرد. بر اساس محتوای منتشره از گفت و گوی سلمان با ترامپ، وی هیچ اشاره ای به موضوع ممنوعیت ورود مسلمانان نکرده است. بن زاید نیز صرفاً گفته که تروریسم و افراط گرایی، هیچ ارتباطی با دین و مذهب ندارد. افرون بر این، انتظار می رود عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز از اقدام ترامپ انتقادی نکند.

در حال حاضر، هرچند ممکن است رهبران کشورهای عربی واقعاً از تصمیم ترامپ رضایت نداشته باشند، معتقدند که منفعت استراتژیک آن ها در برقراری روابط گرم تر با رئیس جمهور جدید آمریکاست. در این میان، به ویژه عربستان سعودی خواستار مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. بسیاری از رهبران عربی بر این باورند که دیپلماسی هسته ای اوباما در مقابل ایران، سبب گشایش دیپلماتیک در روابط آمریکا با ایران شده بود که برای این کشورهای عربی خوشایند نبود.

از سوی دیگر، انتقادات اوباما از وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در این کشورها، آن ها را بیش از پیش ناخرسند ساخته بود. این در حالی است که ترامپ هیچ علاقه ای به مسائل داخلی کشورهای متحد آمریکا ندارد.

در این میان، برخی انتصاب های انجام گرفته از سوی ترامپ نیز برای این رهبران عربی خوشایند بوده است؛ برای نمونه، جیمز متیس که به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده، در میان آن ها کاملاً شناخته شده است، زیرا پیشتر فرماندهی قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه را بر عهده داشت. درک هاروی، مشاور امنیت ملی ترامپ در امور خاورمیانه و رکس تیلرسون، گزینه پیشنهادی برای وزارت خارجه نیز از چهره های مورد علاقه کشورهای عربی هستند.

با این حال، با توجه به اینکه ترامپ به طور مکرر از مداخلات خارجی آمریکا انتقاد کرده، برخی از تحلیلگران تردید دارند که وی رویکرد فعالی را در قبال خاورمیانه در پیش بگیرد؛ بنابراین، رهبران کشورهای عربی ممکن است به آنچه از ترامپ می خواهند، دست پیدا نکنند. شماری دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند در صورت ادامه رویکرد ضد اسلامی ترامپ، استمرار روابط نزدیک این کشورها با آمریکا آسان نخواهد بود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۳
بخاطر اینکه هزینه دیوار مکزیک رو می خواد از همون کشور های عربی بگیره
کشورهای عربی در سالهای اخیر روابط خارجیشان را در نسبت با ایران تنظیم می کنند. طرفشان اگر دشمن ایران بود با او خوبند و برعکس.
با این حرفا اعراب تحریک نمیشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی